کد خبر: ۴۴۵۴۶
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
به مناسبت فرا رسیدن ۱۴ مهر «روز ملی دامپزشکی»:
چه کسانی در بروز این همه تفاوت و تبعیض در حقوق و مزایای دامپزشکان با فارغ‌التحصیلان گروه‌های پزشکی تقصیر دارند؟!
 

دفاع از کیان و جایگاه دامپزشکی وظیفه‌ی ملی و حرفه‌ای همه‌ی ماست

دکتر محمدرضا صفری

رئیس سازمان نظام دامپزشکی

 

همه‌ی ما از روزی که وارد حریم دامپزشکی شدیم، با این سؤال بزرگ مواجه بوده ایم که حرفه‌ی دامپزشکی در کشور عزیزمان ایران در چه جایگاهی قرار دارد؟!

در تمام این سالها، همه‌ی ما پاسخی یکسان برای این سؤال داشته ایم و آن اینکه: جایگاه حرفه‌ی دامپزشکی در کشور ما هیچ تناسبی با اهمیت این حرفه و جایگاه آن در کشورهای توسعه یافته ندارد.

 برای توجیه این پاسخ کوتاه و گویا نیز دلایل بسیار مشخص و کاملا منطقی وجود دارد؛ اولین و گویاترین دلیل را هم می‌توان در عدم توجه کافی دولتمردان و قانونگذاران به حرفه‌ی دامپزشکی در برنامه‌ریزی‌ها و تدوین راهبردها در حوزه بهداشت و سلامت جستجو کرد.

 آیا می‌توان هیچ توجیهی برای عدم قائل شدن هرگونه نقشی برای دامپزشکی در برنامه راهبردی موسوم به "طرح جامع نظام سلامت" پیدا کرد؟ آیا سلامت می تواند بدون بهداشت و پیشگیری معنا پیدا کند؟! کدام نهاد مسئولیت و پیشگیری و مبارزه با بیش از ۸۵۰ بیماری مشترک بین انسان و دام را بر عهده دارد؟

تدوین و ابلاغ قوانین و مقررات برای تأمین بودجه و اعتبار برای بیش از ۷۵۰۰ مسئول فنی بهداشتی مورد نیاز برای نظارت بر بهداشت و سلامت مواد پروتئینی با منشأ دامی (از مزرعه تا سفره) بر عهده‌ی چه کسانی قرار دارد؟! چه کسانی مسئولیت این همه آشفتگی و بی برنامگی در پذیرش دانشجویان در رشته‌های مرتبط با حرفه‌ی دامپزشکی را بر عهده می‌گیرند؟! چه کسانی در بروز این همه تفاوت و تبعیض در حقوق و مزایای دامپزشکان با فارغ التحصیلان گروه های پزشکی تقصیر دارند؟!

شاید بتوان گفت: اگر رویدادهایی چون شیوع بیماری آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان و به بار آمدن هزاران میلیارد تومان کمبود ناگهانی تولید تخم مرغ پیش نیاید، همان اندک توجه اجباری به حرفه دامپزشکی هم شکل نگیرد.

 سازمان نظام دامپزشکی بر حسب وظیفه‌ی قانونی و سازمانی خود تمامی این موضوعات را از مجاری قانونی مورد پیگیری قرار داده و خوشبختانه دستآوردهایی را نیز کسب کرده است. تصویب ماده ۳۴ قانون برنامه ششم توسعه در ارتباط با اجباری کردن بکارگیری مسئولان فنی بهداشتی در تمامی مراکز و نهادهای مرتبط با تولید و فرآوری و توزیع مواد پروتئینی با منشأ دامی و همچنین ایجاد دادگاه‌های تخصصی ویژه رسیدگی به جرائم صنفی و حرفه‌ای دامپزشکان در قوه قضائیه و پذیرش بیمه مسئولیت دامپزشکان به عنوان وثیقه قرار تأمین در مراجع قضایی برای جرائم غیر عمد و جلوگیری از اجرای طرح های مربوط به ایجاد دانشکده های جدید دامپزشکی در پنج شهرستان و جلب موافقت وزارت علوم با محدود کردن پذیرش دانشجو در دانشکده‌های دامپزشکی موجود و مذاکرات جدی با مسئولان دانشگاه آزاد برای انجام اقدامات مشابه از جمله این دستآوردها بوده اند.

در همین راستا، همکاری های نزدیک و کاملا فشرده ای بین سازمان های دامپزشکی کشور و نظام دامپزشکی ج.ا.ا برای اجرای کامل آئین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی شکل گرفته است و انتظار می رود در آینده ای نزدیک شاهد گشایش‌های اساسی در اجرای این آیین نامه‌ی مهم و راهبردی باشیم.

 

منبع: روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام دامپزشکی

 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
0
با سلام
جناب دکتر صفری عزیز
الان بنده پس از 12 سال تحصیل بیکار هستم میشه لطف کنید بفرمایید متخصصین چکار کنند که بار مسولیت دوبرابری دارند با بیکاری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
0
در روز دامپزشکی بیایید بار دیگر مشکلاتمون رو مطرح کتیم. خواهش میکنم یک تجمع صنفی رو در جلوی درب مجلس سامان بدید تا حقوق صنفی خودمون رو بگیریم. سکوت نکنید در برابر بی عدالتی ها و نادیده گرفته شدن ها‌ . تلاش کنید برای کاهش پذیرش دانشجو و الحاق به وزارت بهداشت یا استقلال دامپزشکی از جهاد کشاورزی. آموزش دامپزشکی اگه به وزرت بهداشت سپرده بشه جلوی پذیرش بی حد و حصر دانشجو گرفته میشه. با الحاق به وزارت بهداشت دسترسی به بودجه های بهداشتی میسر میشه و میشه برای بسیاری از فارغ التحصیلان ایجاد اشتغال کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
0
........ کدوم کیان کدوم جایگاه
دکتر xy
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
0
نظرم ربطی به این خبر و دکتر صفری نداره .
توی این مملکت هر کسی بخواد کار مثبتی انجام بده اینقدر جابجاش میکنن توی پست های مختلف و مقامشو تقلیل میدن که دیگه نتونه کاری انجام بده . باید وارد باندشون بشی حتما . اگه نشی از ریاست به کارمند ساده عوضت میکنن . نه سواد مهمه نه وجدان کاری نه مدیریت کردن . فقط باند و پارتی.
انگار سیستم دامپزشکی بصورت مافیایی اداره میشه زیر نظر جهاد کشاورزی. ۴۰ سال بدون تحول.
ناشناس
|
Germany
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
0
کدام کیان ؟!!
یارو کارشناس ساده بهداشت اداره کل است نامه زده به رییس شهرستان که تو کارخانه ایکس "تخلف دیفراست آب!!"انجام گرفته است و سریعا کارخانه را پلمب کنید و به مسوول فنی هم اخطار دهید.تازه رونوشت هم زده به حراست که همه را بندازید توی گونی!!
چون کارشناس فرق مرغ گوشتی درشت را با مرغ مادر نتونسته تشخیص بده و کارگر کارخانه خندیده و چون خندیده باید کارخانه به‌ هر بهانه ای باید تعطیل شود و مسوول فنی هم از کار بیکار شود.جایی هم نیست که حرفت را بزنی چون کارشناس است و حرفش حجت و باید حمایت شود

مرگ بهتر از این شغل است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۳
0
0
دکترجان میان "ما" ی شما بالاترین مقام سازمان دامپزشکی با "ما" ی ما جماعت بدبخت و بیچاره از زمین تا آسمان فاصله است . روی "ما"ی ما زیادحساب نکن چون سالهاست کاری جز صبر و تماشای نتایج پربار عملکرد "ما" ی شما از دست ما برنمیاد . روزگار فعلا به کام "ما" ی شماست . موفق باشید و رئیس .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
سوالی که جواب هم هست :
آیا هر کسی در این سیستم ، در جایی که شایستگیش را دارد ،قرار دارد!؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
تو رو بخدا نظام دامپزشکی حرفی از کیان و دفاع نزند کدوم دفاع هر مسئول فنی که مشکل بهم بزنه خدا باید کارش رو درست کنه کسی نیست ازش دفاع کند نظام دامپزشکی فقط کارش حق عضویت است وبس .........
کارمند دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
نظام دامپزشکی که ما به عنوان عضو نظام و کارمند دامپزشکی می شناسیم در این مدت نه تنها کوچکترین کاری برای جایگاه و کیان دامپزشکی نکرده بلکه فقط شعار بدون عمل بوده است
البته یک کار مفید از نظر مسئولین نظام انجام داده اند و آن هم حق عضویت کارمند دامپزشکی عضو نظام است که معوقه حق عضویت سال های گذشته را به نرخ سال 97 محاسبه نموده و همه را بیش از یک میلیون تومان بده کار کرده اند ( مثلا کسیکه سال 88 و سال های بعد حق عضویت سالانه اش 10هزار تومان بوده حالا باید به نرخ سال 97 پرداخت نماید ) براساس چه قانونی الله و اعلم
در مقابل این حق عضویت سازمان نظام دامپزشکی گزارش بدهد که برای کارمندان بخش دولتی چه قدمی برداشته است
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
0
0
مسوولان فنی راضی هستند نظام سالیانه حق عضویت را ۱۰ برابر کند اما نظام بیاید از این قشر بدبخت حمایت کند.البته نه در برابر کارفرمایان بلکه از یک عده ..... درون سازمان دامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۹
0
0
حق دامپزشکان هست چون سایر رده ها را در دامپزشکی بها نمی دهند و فقط خودشان را می بینند. و نیامده مدیر شده و اعزام به خارج می شوند. وسایر رده ها هیچ مگر مگر استثنایی دیده شود که جای سوال دارد که از چه رابطه ای بهره مند شده است.
نظر شما
ادامه