کد خبر: ۴۴۵۱۱
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران در گفت‌وگو با حکیم مهر تشریح کرد:
«دکتر امید مرادی» گفت: یک خودرو از روی حیوان رد شده و لاک پشتی آن را شکسته بود، به دلیل خونریزی ایجاد شده زیر لاک، حیوان دچار آلودگی شدید میاز شده بود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: راننده خودرویی که حدود یک ماه پیش در باغ شخصی خود یک لاک‌پشت را زیر گرفته و باعث شکستگی لاک او شده بود، در آن لحظه که برای مراقبت از لاک‌پشت احساس مسئولیت کرد، شاید هیچ‌گاه تصور نمی‌کرد که کسی بتواند زندگی حیوان را به او بازگرداند. او به مدت ۲ هفته به امید بهبودی لاک‌پشت از او مراقبت کرد اما زمانی که دید حال حیوان رو به وخامت می‌رود، شبانه او را به منزل یک دامپزشک مجرب تهران رساند. «دکتر امید مرادی» بعد از معاینات اولیه لاک‌پشت در منزل، آن را به بیمارستان دامپزشکی خود برد تا معاینات بعدی را آنجا انجام دهد. او آن‌قدر با خود کلنجار رفت تا اینکه در نهایت با یک ابتکار، در اقدامی منحصر به فرد لاک زیبا و مقاومی برای حیوان طراحی کرد و کار گذاشت تا ساختارهای داخلی او از هرگونه آسیب حفظ شود.

رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی در گفت‌وگو با حکیم مهر، در توضیح ماجرا می‌گوید: «۲ هفته پیش این لاک‌پشت از طرف یکی از افراد دوست‌دار حیوان به من ارجاع داده شد، در حالی که ۲ هفته قبل از آن، خودروی این شخص از روی حیوان رد شده و لاک پشتی آن را شکسته بود. به دلیل خونریزی ایجاد شده زیر لاک، حیوان دچار آلودگی شدید میاز شده و این آلودگی شدید باعث شده بود که لاک فاصله قابل توجهی با بافت زیرین پیدا کند. بنده نیز برای خارج کردن میازها، مجبور شدم لاک شکسته را جدا کنم.»

دکتر امید مرادی ادامه می‌دهد: «آن شب لاک بالایی را جدا و کارهای ابتدایی را انجام دادم تا حدی که از آلودگی میاز کم شود. فردای آن روز حیوان را به بیمارستان آوردم. دکتر رستمی آن را ویزیت کردند و گفتند که ساختار لاک دو لایه است. یک لایه استخوانی دارد که روی آن یک لایه اپیدرمی قرار گرفته است. اگر لایه اپیدرمی آسیب ببیند، قابل ترمیم است و دوباره لاک ساخته می‌شود اما اگر ساختار استخوانی آسیب ببیند، لاک ترمیم نمی‌شود.»

وی می‌افزاید: «وضعیت حیوان به شکلی بود که اگرچه لایه‌ای روی احشا وجود داشت، اما هر بار دم و بازدم می‌کرد، می‌توانستیم بالا و پایین رفتن احشا را به خوبی ببینیم. تنها جای امیدواری ما این بود که حیوان دچار عفونت ارگان‌های داخلی نشود. بعد از گذشت چند روز و با مشاهده آزمایش خون، متوجه شدیم که حیوان آلودگی و عفونت شدید دارد. نمونه مدفوع او هم آلودگی قابل توجه را نشان می‌داد.»

مرادی تصریح می‌کند: «در ادامه که درمان‌های ابتدایی را انجام دادیم، خودمان هم امیدوار شدیم که حیوان سلامت خود را به دست ‌آورد. اما با توجه به اینکه محافظی بر روی احشا نداشت، هر لحظه ممکن بود که به دلیل آسیب، تلف شود. بنابراین باید حفاظی درست می‌کردیم تا از این احشا محافظت کند.»

وی با بیان اینکه بعد از گذشت ۷ روز از معاینات، احساس کردم که حیوان از شرایط بحرانی خارج شده است، می‌گوید: «از روی سطح بدن حیوان قالب‌گیری کردم و بر اساس آن با استفاده از فایبرگلاس یک ساختار محکم و سبک ساختم که منطبق با بدن حیوان بود. ظریف‌کاری‌های لازم روی لبه‌های آن را نیز انجام دادم تا زمانی که حیوان سر یا دست و پای خود را بیرون می‌آورد، آسیب نبیند. همچنین روی لاک، بندی را تعبیه کردیم و قسمت دوم آن بند را که حالت چسبی داشت، به زیر لاک شکمی حیوان متصل کردیم. درواقع یک لاک کلی ساختیم که با بدن حیوان فیت بود.»

رئیس بیمارستان دامپزشکی مرکزی در ادامه خاطرنشان می‌‌کند: «شغل فردی که با خودرو از روی لاک‌پشت عبور کرده بود، نقاشی بود. از طرفی رنگ لاک با رنگ طبیعی حیوان متفاوت بود و لذا آن شخص سنگ تمام گذاشت و بر اساس رنگ‌بندی طبیعی لاک‌پشت مدیترانه‌ای، لاک را طراحی و رنگ‌آمیزی کرد. در ادامه لاک رنگ‌آمیزی شده را نصب و یک دوره ۳ روزه‌ صبر کردیم که ببینیم آیا حیوان با آن راحت است و می‌توان لاک را به شکل دائم روی آن قرار داد یا خیر؟ خوشبختانه حیوان آن را تحمل کرد و ما نیز روزی یک بار لاک را باز کرده و سطح زیرین آن را که نیاز به پمادهای آنتی‌بیوتیکی دارد، پماد زده و دوباره آن را جای‌گذاری می‌کنیم.»

مرادی ضمن مثبت ارزیابی کردن وضعیت فعلی لاک‌پشت، می‌گوید: «از آنجا که در حال تغییر فصل هستیم و دما تاثیر زیادی در میزان فعالیت لاک‌پشت دارد، فعالیت حیوان از فصل تابستان کمتر است که این یک مساله کاملا طبیعی است.»

وی در پایان با بیان اینکه این جراحی، بار مالی چندانی برای کلینیک ایجاد نکرد، تصریح می‌کند: «برای ساخت لاک، از یک متریال روتین در مراکز درمانی و برای قالب‌گیری آن از گچ POP استفاده کردم که قیمت زیادی ندارند. برای ساخت لاک اصلی نیز از گچ فایبرگلاس استفاده کردم که آن هم هزینه‌ای نداشت. در کل علاقه‌ بنده برای کمک کردن به حیواناتی که گزینه‌ای به غیر از یوتانایز برای آنها متصور نیست، باعث این تصمیم سخت شد. این حیوان سالم و فقط نیازمند لاک بود. بنده با علاقه کامل این کار را کردم و شاید اگر هزینه زیادی هم در بر داشت، حاضر بودم شخصا این هزینه را متقبل شوم. البته افرادی که حیوان را به کلینیک آوردند نیز خیلی مایل بودند که تمام هزینه‌ها را جبران کنند.»

 
 
 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
کلینیسین
|
United States of America
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
2
0
عجب ابتکاری. آفرین
دامپزشک
|
United States of America
|
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
2
1
جای بسی خوشحالی است که دامپزشکان کشور برای جان یک لاک پشت هم اهمیت قائلند و تمامی تلاش خود را به کار می بندند. خسته نباشید به همه دست اندر کاران می گویم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
1
0
واقعا خبر جالبی بود. خسته نباشید
دکتر امیر هژبری
|
United States of America
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
2
0
باید به رئیس و پرسنل بیمارستان مرکزی که تا کنون چندین بار با ساخت انواع پروتز و اندامهای مصنوعی باعث کمک به حیوانات کشور شده اند تبریک گفت.
دکتر جمشیدی
|
United States of America
|
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
2
2
واقعا کار زیبایی توسط دوستان انجام گرفته که قابل تقدیر است. البته کار فردی که احساس مسئولیت کرده و حیوان را نجات داده هم بسیار ارزشمند است.
ص.عباسی
|
United States of America
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
2
1
احسنت، مثل همیشه کارهای منحصر به فردی از بیمارستان دامپزشکی مرکزی تهران رو شاهد هستم واقغا از خداوند برای تیم مجرب بیمارستان مرکزی خصوصا آقای دکتر مرادی آرزوی موفقیت های روزافزون و سلامتی رو دارم. و تشکر از سایت حکیم مهر برای پوشش
بروز خبری در ارتباط با رویدادهای جامعه دامپزشکی.
مسعود
|
Romania
|
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۱
2
0
سپاس و درود بیکران به آقای دکتر مرادی وتیمشون در بیمارستان مرکزی
پورحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
2
0
همبشه ابتکارات و خلاقیتها جذابند.
شریعت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۲
2
0
خبر جالبی در هفته دامپزشکی بود. دستمریزاد
زهرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۱
0
0
اییییی خیلی کثیف بود
بیچاره رو چرا به این شکل در آوردین خیلییی بد بوددددددد
غلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
0
0
سلام، ممنون از کمک به این لاکپشت وابتکار جالبی که انجام داده اید ، ضمنا ایا لاک اصلی خود حیوان باز هم بوجود میاد و اگر دیگه بوجود نمیاد وقتی رشد میکنه چکارباید کرد ؟
نظر شما
ادامه