کد خبر: ۴۴۳۸۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

«گربه‌ها ضدافسردگی‌اند» محدثه كه از ١٥سال پیش زندگی با گربه‌ها را تجربه كرده این را می‌گوید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از شهروند، نخستین گربه محدثه ٨سال با آنها زندگی كرده و مرگش ضربه بزرگی برای همه اعضای خانواده بوده است، البته ٤سال پیش «چین‌چین» و «پپونه» خاطرات تلخ محدثه را پایان داده‌اند و با شیرین‌كاری‌هایشان حالش را خوب می‌كنند؛ دو بچه‌ گربه‌ای كه محدثه در سطل آشغال در میان زباله‌ها آنها را پیدا كرده، درحالی‌كه هنوز بندناف‌شان را داشتند. «ابتدا با شیرخشك و شیشه‌شیر مخصوص بچه‌‌گربه‌ها به آنها غذا می‌دادیم؛ بچه‌گربه‌ها روزها هر دو ساعت، یك‌بار و شب‌ها هر چهارساعت یك‌بار غذا می‌خوردند، اما این مسأله هیچ آزاری برای ما نداشت و با علاقه این كار را انجام می‌دادیم.»

از نظر او نگهداری گربه اصلا سخت نیست. «گربه‌ها حیوانات كم‌آزاری‌‌اند و تنها مقدرای خاك برای دفع مزاج‌شان می‌خواهند. گربه‌های ما بیرون می‌روند و دوباره برمی‌گردند. خانه اسباب‌بازی‌ هم نخریدیم و با توپ‌های كوچك و طناب بازی می‌كنند. تنها یك‌بار مریض شد و برای سونوگرافی كلینیك بردیم، اما چون كلینیك شخصی بود، كمی هزینه‌اش نسبت به كلینیك‌های دولتی بیشتر شد.»

البته بیشتر رسیدگی‌ها با مادر محدثه است، اما خودش گربه‌ها را حیوانات ضدافسردگی می‌داند. «گربه‌ها برای درمان افسردگی خیلی خوب هستند. اگر گربه‌ها نبودند تا به حال بستری شده بودم. شاید باورتان نشود، اما هربار كه روز مزخرفی دارم، با دیدن گربه‌هایم حالم خوب می‌شود و همه‌چیز یادم می‌رود.» محدثه خرید و فروش حیوانات را غیرانسانی می‌داند. «بعضی‌ها برای سود بیشتر از سگ‌ها و گربه‌ها بچه‌كشی می‌كنند و در نهایت یك مادر با هزاران بیماری باقی می‌ماند.»

فرشید هم ٧ ماهی می‌شود كه از گربه‌ای نگهداری می‌كند. «زمستان بود كه از سرما زیر ماشین پناه برده بود و راننده بدون اینكه متوجه شود از روی پای او عبور كرده بود.» فرشید كارهای درمانی را برای گربه آسیب‌دیده انجام می‌دهد و از آن روز به بعد میهمان خانه‌اش می‌شود، البته این گربه دوبار دیگر هم آسیب‌دیدگی را تجربه كرده بود كه توسط دوستان فرشید نجات پیدا كرد. «یك‌بار به دلیل عفونت فك و بار دیگر برای سینه‌پهلو تحت درمان قرار گرفته بود و این‌بار هم برمی‌گشت امكان داشت بمیرد.»

از نظر او گربه‌ها كم‌دردسرترین حیوانات خانگی‌اند و تنها موهایشان می‌ریزد و روزی یك‌بار باید ظرف خاكشان تخلیه شود. «دلار گران شده و به تناسبش غذا هم گران شده؛ غذایی كه ٥هزار تومان می‌خریدم و ٤-٣بار می‌خورد، حالا شده ٣٠هزارتومان، خیلی چیزها هم دیگر وارد نمی‌شود، برای همین دل مرغ می‌خرم و می‌جوشانم و می‌گذارم یخچال تا بتوانم روغنش را جمع كنم. گربه‌ها آن‌قدر خوبند كه یكی از گربه‌ها كه بچه گذاشته بود، دوست داشتم بیاورم و نگهداری كنم، اما چون هزینه‌ها بالاست، منصرف شدم. گربه‌ها خیلی خوبند حس‌وحال خوبی به آدم می‌دهند.»

مریم هم دوسالی می‌شود که خیلی اتفاقی صاحب گربه‌ای شده و اصلا به این فكر نمی‌كند كه روزی نباشد. «از دو سال پیش گربه دارم. هرگز به فكر آوردن گربه نبودم و هیچ‌وقت رابطه خوبی با حیوانات نداشتم و كسانی كه حیوان خانگی داشتند را مسخره می‌كردم كه چه حوصله‌ای دارند. چرا وقت و هزینه‌شان را صرف كودكان بی‌سرپرست نمی‌كنند. خواهر كوچكترم بچه‌‌گربه‌ای را برای نگهداری آورد و نامش را «پسته» گذاشت. چندماه میهمان خانه ما بود، اما بچه برادرم به گربه آلرژی داشت و برای همین كمتر به خانه‌مان رفت‌وآمد می‌كردند تا اینكه مادرم اعلام كرد «پسته» باید برود. شنیده بودیم گربه‌ای كه خانگی می‌شود، نمی‌تواند بیرون زندگی كند و خودمان هم عادت كرده بودیم. خودم را در قبال «پسته» مسئول می‌دیدم و برای همین «پسته» را به خانه خودم آوردم و عضوی از خانواده شد.»

مریم هم گربه‌ها را بی‌دردسرترین حیوانات خانگی می‌داند. «گربه‌ها باوجود رابطه عاطفی كه با انسان برقرار می‌كنند، خیلی وابسته و از همه مهمتر اهل گردش و تفریح هم نیستند و تنها دردسرشان رول پرزگیر برای جمع‌آوری موهایشان است. شیطنت‌هایش هم آن‌قدر جذاب است كه به نظر دردسر نمی‌رسد.» مریم بر این باور است كه گربه به شكل غیرقابل باوری وابستگی می‌آورد. «وابستگی به گربه به حدی است كه برای خودم هم قابل باور نیست تا این اندازه به یك حیوان وابسته شده‌ام. برای منی كه اهل وابستگی نیستم، «پسته» یك استثناست. «پسته» بهترین و بی‌آزارترین رفیق و موجود زندگی‌ام است. ساعت‌ها به حرف‌هایم گوش می‌دهد، بی‌آنكه مخالفتی كند.» البته «پسته» سبك زندگی مریم را به‌طور كلی تغییر داده است.» «پسته» به‌طور كلی سبك زندگی‌ام را تغییر داده؛ عادت‌هایی را كه نزدیك به چهار دهه گرفتارشان بودم، تعدیل كرده و به واسطه حضورش مجبور شدم تمام حساسیت‌هایم را كنار بگذارم، اما مهمترین تغییری كه حضور «پسته» در من ایجاد كرد، حس مسئولیت‌پذیری بود و منضبط شدن. این تغییرات هم برایم عجیب و هم لذت‌بخش است.»

مینو از كودكی با حیوانات خانگی انس داشته است. «از وقتی خودم را شناختم یک حیوان در خانه‌مان داشتم؛ از گربه گرفته تا خرگوش و پرنده. درحال حاضر هم ۸ تا گربه و یک سگ دارم.» نگهداری از حیوانات برای مینو بیشتر جنبه حمایتی دارد و بیشتر حیواناتش را از خیابان آورده و از آنها نگهداری می‌كند و سرپرستی بعضی از آنها را هم به واسطه انجمن حمایت از حیوانات پذیرفته است.» مینو برای نگهداری از حیوانات خانگی یك انگیزه بزرگ دارد؛ حق حیات. «دلیل خاصی ندارد جز اینکه احساس می‌کنم این موجودات زنده حق حیات دارند و ما انسان‌ها هر روز داریم محل زندگی آنها را تصرف می‌کنیم و آزارشان می‌دهیم. یکی هم باید حامی آنها باشد.» مینو هم مثل همه افرادی كه از گربه نگهداری می‌كنند، گربه‌ها را حیوانات بی‌دردسری می‌داند. «حس خوبی به من می‌دهند و باعث می‌شوند یادم برود دنیا زشتی هم دارد.» البته هزینه‌های نگهداری بالاست. «عملا دوسوم حقوقم می‌رود، چون به کلی گربه و سگ هم بیرون از خانه غذارسانی می‌کنم، درحال حاضر هم كه با چند برابر شدن ارز باید کل حقوقم را بدهم.»

دردسرهای حیوانات خانگی

اگر دوست‌ دارید از یكی از حیوانات خانگی نگهداری كنید این نكته را در نظر بگیرید كه بعضی از بیماری‌ها از حیوانات خانگی به انسان منتقل می‌شوند. درواقع گاهی اوقات این حیوانات دردسرساز می‌شوند.

عفونت قارچی:

این عفونت قابلیت انتقال از حیوانات به انسان را دارد و به شدت مسری است. حیوانات خانگی كه به این عفونت دچار می‌شوند علایمی همچون ضایعات پوستی و ریزش بی‌رویه مو و علامت قرمز در مركز ریز مو دارند. البته این عفونت علایمی هم در انسان به‌وجود می‌آورد؛ قرمزی روی پوست و تشكیل تكه‌های دایره‌ای روی پوست.

كرم‌های لوله‌ای:

کرم‌های لوله‌ای شایع‌ترین انگل‌ها در گربه‌ها هستند. این کرم‌ها که شبیه به ماکارونی‌اند تا ۱۰ سانتیمتر رشد می‌کنند. بچه گربه‌ها می‌توانند از طریق شیر مادر آلوده شوند. در حالی که گربه‌های مسن‌تر با خوردن جوندگان آلوده به کرم لوله‌ای آلوده می‌شوند. این کرم سالانه از طریق گربه‌ها، ۱۰ هزار کودک را مبتلا می‌کند. بدترین حالت که ممکن است توسط این انگل به انسان وارد شود نابینا شدن انسان است. علایم این بیماری در حیوانات خانگی عبارتند از؛ اسهال، كرم‌های قابل مشاهده در مدفوع، استفراغ، یبوست، سرفه و مدفوع خونی است. این علایم در انسان سرفه، تنگی نفس، درد شكمی و خون در مدفوع است.

طاعون خیاركی:

طاعون خیارکی متداول‌ترین حالت طاعون است که طی نیش کک یا گازگرفتگی توسط موش آلوده به باسیل به وجود می‌آید. فکر نکنید که طاعون مختص قرون وسطی است. این بیماری امروزه نیز مشاهده می‌شود، اما بسیار نادر است. به‌طور متوسط در سال گذشته فقط ۷ مورد مشاهده شده است. علایم این بیماری در حیوانات عبارتند از؛ تب، التهاب، غدد لنفاوی متورم و دردناك. این بیماری علایمی در انسان دارد؛ تب ناگهانی، سردرد، لرز، ضعف، غدد لنفاوی متورم و دردناك.

بیماری هاری:

بیماری هاری بسیار کشنده است و در صورت مشاهده پیشگیری‌ها باید در اولویت قرار بگیرد. علایم در حیوانات خانگی: نشانه‌ها متفاوت‌اند اما می‌توانند شامل تغییرات رفتاری، تب، حساسیت به لمس، نور و صدا، پنهان شدن در مکان‌های تاریک، کف دهان، فاصله گرفتن از انسان، از دست رفتن اشتها، تشنج و حتی مرگ ناگهانی. علایم در انسان: علایم مانند بیماری، ضعف عمومی، سردرد، ناراحتی، خارش یا خارش زیاد در محل گاز گرفتگی، اضطراب، سردرگمی، تحریک، توهم.

توکسوپلاسموز:

انگلی است که در انسان‌ها و بسیاری از گونه‌های پستانداران و پرندگان ایجاد می‌شود. این بیماری معمولا از طریق گربه‌ها به انسان منتقل می‌شود. اگر یک زن قبل یا پس از بارداری به این بیماری مبتلا شود امکان این که مشکلات جدی برای بینایی بچه‌اش به وجود بیاید زیاد است. علایم در حیوانات خانگی: بیشتر گربه‌ها بالغ این بیماری را در خودشان حل می‌کنند اما بچه گربه‌ها به اسهال و مشکلات جدی در ریه، کبد و یا آسیب‌های عصبی دچار می‌شوند. علایم در انسان: اغلب افراد نشانه‌ای ندارند، اما گاهی اوقات توکسوپلاسموز علایم آنفلوآنزا و تورم غدد لنفاوی را ایجاد می‌کند. اگر نشانه‌ها ناپدید شوند، نشانه آن نیست که این بیماری درمان شده است.

بیماری خراش گربه:

بیماری خراش گربه یا چنگ گربه از بیماری‌های منتقله از حیوانات به انسان است. طبق تحقیقاتی كه در این‌باره صورت گرفته ٤٠درصد گربه‌ها در دوره زندگی خود دچار بیماری هستند. علایم در حیوانات خانگی: خستگی، تهاجم کک‌ها، عفونت، غدد لنفاوی متورم. علایم در انسان: تورم، غدد لنفاوی دردناک، درد زیاد در ناحیه خراش که گربه روی پوست ایجاد می‌کند، سردرد، تب، خستگی زیاد، درد مفاصل، اختلالات پوستی و کاهش وزن.

سالمونلا:

دوستداران به خزندگان به خصوص لاک‌پشت‌ها توجه بیشتری کنند. سالمونلا در ۷۷ الی ۹۰ درصد خزندگان یافت می‌شود. باکتری سالمونلا در جوجه‌ها و تخم پرندگان نیز یافت می‌شود. پس استفاده از تخم مرغ خام را از یاد ببرید. نشانه‌ها برای حیوانات خانگی: حیوانات خانگی مثل پرنده‌ها و خزنده‌ها در اغلب موارد بدون نشانه است. علایم در انسان: درد شکمی، تب، استفراغ، سردرد، حالت تهوع.

حیواناتی كه می‌شود از آنها در خانه نگهداری كرد

پرندگان تزیینی:

پرنده‌ها هم جزو حیواناتی‌اند كه می‌توان در منزل و حتی آپارتمان از آنها نگهداری كرد، البته پرندگانی كه صدای خوشی دارند و كلماتی را بازگو می‌كنند و صدای موسیقی، زنگ در خانه و خیلی چیزها را تقلید می‌كنند؛ طوطی و مرغ مینا جزو این پرندگانند. بعضی‌ها نمی‌دانند که چه پرنده‌هایی صدای زیبایی دارند و دلشان می‌خواهد یک پرنده خوش‌صدا و زیبا را در خانه نگهداری کنند. بلبل، قناری، سیره و طُرقه جزو پرنده‌های خوش‌صدا و زیبا هستند که معمولا مردم از این نوع پرنده‌ها نگهداری می‌کنند.

كبوتر:

این حیوان را هم می‌توان جزو حیوانات خانگی حساب كرد. واقعیت این است كه بسیاری از مردم به نگهداری از كبوتر علاقه وافری دارند و شاید این نكته را فراموش می‌كنند كه كبوترها را نمی‌توان بیرون از قفس نگه داشت. كبوترها مانند پرنده‌های دیگر بی‌وفا نیستند و بعد از مدت کوتاهی به مکان زندگی خود عادت می‌کنند و تا آخر عمر در کنار صاحب خود می‌مانند و به قول کبوتربازها جلد می‌شوند. خلاصه کبوترها مانند پرنده‌های دیگر نیستند که بعد از یک عمر نگهداری به راحتی بروند و پشت سرشان را نگاه نکنند. بعضی از کبوترها به کبوترهای زینتی معروف هستند. این کبوترها بسیار زیبا و البته گرانقیمت هستند.

همسترها:

همسترها از راسته‌ موش‌ها هستند که به دلیل بامزه‌بودن طرفداران زیادی دارند. این حیوان خانگی را می‌توان در ظروف شیشه‌ای نگهداری کرد یا حتی در قفس گذاشت و برای او یک چرخ فلک اسباب‌بازی هم قرار داد تا به بازی و جست‌وخیز مشغول شود. همسترها بیشتر وقت روز را خوابند و از غروب به بعد فعالیت و تحرکشان آغاز می‌شود، چون جزو حیوانات شبگرد به شمار می‌آیند.

خرگوش‌ها:

اگرچه خرگوش‌ها حیواناتی مناسب برای نگهداری در خانه‌اند، اما باید در نظر داشت که این حیوان را نمی‌توان به مدت طولانی در قفس یا فضای تنگ و محدود نگه داشت. خرگوش نیاز به جست‌وخیز دارد و علاوه بر آن باید همیشه درحال حفر زمین باشد و برای خودش لانه بسازد. از این‌رو، توصیه می‌کنیم که خرگوش را فقط در خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار نگهداری کنید و فضایی باز در اختیارش بگذارید.

ماهی‌ها:

نگهداری ماهی و آکواریوم در تمامی دنیا طرفداران خود را دارد و در کشور ما هم هوادارانش کم نیستند. تنوع ماهیها، لذت تماشایشان و آرامشی که به ما هدیه می‌کنند همیشه وسوسه‌ای بوده برای داشتن یک آکواریوم زنده و زیبا.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
مطالب خوبي بود و استثنأ غير مقرضانه
اين بيماريها مانند خيلي از بيماريهاي ديگر بسادگي قابل پيشگيري هستند.
بيشتر بايد نگران آمار رو ب افزايش ايدز و هپاتيت بود
نظر شما
ادامه