کد خبر: ۴۴۳۷۶
در جلسه مدیران کل پدافند غیرعامل استانداری‌ها و مسوولان سازمان پدافند غیر عامل کشور مطرح شد:
در این جلسه که در محل سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد با توجه به فرا رسیدن فصل شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بویژه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تصمیماتی اتخاذ شد و ...



با توجه به فرا رسیدن فصل شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بویژه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، جلسه مدیران کل پدافند غیرعامل استانداری‌ها با حضور معاون سلامت سازمان پدافند غیر عامل کشور و معاون امنیتی وزارت کشور در محل سازمان دامپزشکی کشور برگزار شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، با توجه به فرارسیدن فصل شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام به ویژه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، پیش از ظهر امروز مدیران کل پدافند غیرعامل استانداری ها و مسوولان سازمان پدافند غیر عامل کشور جهت هماهنگی در اتخاذ راهکارهای پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تبادل نظر کردند.

«دکتر علیرضا رفیعی پور»، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در ابتدای این نشست مشترک با یادآوری نقش سازمان دامپزشکی در حوزه امنیتی، اقتصادی و بهداشتی و اجتماعی بخصوص بخش امنیت غذایی کشور گفت: با توجه به اولویت امنیت غذایی و مقابله با تهدیدات زیستی و تحریم‌های تحمیلی و تاکید مقام عالی وزارت مبنی بر فراهم کردن شرایطی که حوزه تولید و تامین غذای مردم دچار تلاطم نشود و دشمنان جمهوری اسلامی از این طریق به اهداف خود نرسند، نقش دامپزشکی قابل تامل است.

وی با اشاره به وجود حدود ۶۰۰ آبگیر و سد که به عنوان مخزن ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به کشورمان شناخته شده است، افزود: در این میان این موضوع در برخی از استان ها مانند استان آذربایجان شرقی از حساسیت به مراتب بیشتری برخوردار است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور ضمن تاکید بر تبیین مفهوم پدافند غیرعامل در اذهان عامه مردم و خواص تاکید کرد: در این میان با مروری بر وظایف سازمان دامپزشکی می‌توان مدعی شد تمام فعالیت‌های سازمان دامپزشکی کشور مصداق پدافند غیرعامل است.

وی افزود: با این وجود، آنفلوانزای پرندگان با تحمیل خسارات سنگین و بعضا جبران ناپذیر، یک مزیت هم داشته و آن هوشیار کردن تمام افرادی است که بعد از ایجاد خساراتی به کشور در زمان بروز این بیماری در کشور مانند تاثیر بر صادرات محصولات طیور کشورمان، به خود آمدند و نقش پدافند غیرعامل و قرارگاه‌های پدافند زیستی را جدی گرفتند.

دکتر رفیعی پور، ریاست سازمان دامپزشکی کشور در جمع‌بندی این جلسه که بیش از 3 ساعت به درازا کشید، با استناد به اظهارات مطرح شده از سوی حاضران شیوه ارزیابی‌اش از عملکرد مدیران زیر مجموعه سازمان دامپزشکی را یادآور شد و گفت: این ارزیابی بر اساس سطح همکاری آن‌ها با مدیران متناظر در استان‌های محل خدمت انجام می‌شود؛ لذا تمام مدیران این سازمان در تمام رده‌های مسوولیتی ملزم هستند تا توجه ویژه‌ای جهت رفع مشکلات ذی نفعان شامل تولید‌کنندگان، تشکل‌ها و بخش خصوصی دامپزشکی داشته باشند.

بنابراین گزارش، سردارعلی مهدی‌پور، معاون امور سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز در این جلسه با تاکید بر استفاده از تمام ظرفیت‌های سازمان پدافند غیر عامل کشور، قرارگاه‌های زیستی و سند پدافند زیستی کشور، پیشنهادات خود را جهت رفع برخی کاستی ها ازجمله "نیاز به تدوین و ابلاغ دستورالعمل جدید فنی و تخصصی" مطرح کرد.

مجتبی مولوی، معاون مدیر کل امور انتظامی و پدافند غیرعامل وزارت کشور نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر 50 درصد تمرکز همکاران ادارات کل پدافند غیرعامل بر حوزه زیستی متمرکز شده است؛ رسیدن به درک مشترک از تهدیدات زیستی را در همه ارگان های متولی، در کنار ایجاد کمیته بیوتروریسم، اطلاع رسانی به صنوف و ذی نفعان، تعیین فرمول اطلاع‌رسانی، تاکید بر نقش قوه قضاییه در برخورد با متخلفان، اعلام اولویت‌ها و تهدیدها به وزارت کشور جهت ابلاغ به استان‌ها و همچنین تولید محتوا در حوزه تخحصی با رویکرد پدافند غیرعامل را از جمله مواردی برشمرد که لحاظ کردن آن ها می‌تواند به پیشبرد کمی و کیفی پدافند زیستی یاری رساند.

در ادامه این جلسه، دکتر ماکنعلی، معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور بر فراهم شدن شرایط استفاده از دانش و فناوری‌های جدید در مبارزه با بیماری مانند تجهیزاتی که سرعت معدوم‌سازی‌ها را در مرغداری ها به شکل محسوس افزایش دهد، تاکید کرد.

دکتر علیرضا اکبرشاهی، مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان، نیز آمار و گزارش‌هایی از وضعیت روز این بیماری در استان‌های کشور را به حاضران در جلسه ارائه نمود.

در نهایت نیز برخی مدیران پدافند غیرعامل در استان‌ها نیز مشکلات، تنگناها و نقطه‌نظرات پیشنهادی خود را در جلسه مطرح کردند.



نظر شما
ادامه