کد خبر: ۴۴۳۷۵



تشخیص بیماری و درمان «ارس» پلنگ بیمار باغ وحش مشهد که از گونه‌های ارزشمند پلنگ به شمار می‌رود، در حالی ضرورت ارتقای تجهیزات دامپزشکی را نشان داد که مسئولان دامپزشکی خراسان رضوی خرید برخی از آنها را فاقد توجیه اقتصادی می‌دانند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، پلنگ بیمار از چند سال پیش هر چند ماه یک بار به دلایل نامشخص دچار تشنج و درگیری‌های عصبی می‌شد لذا انجام اقدام تشخیصی با استفاده از دستگاه ام.آر.آی برای بررسی حملات عصبی و مغزی این حیوان ضروری تشخیص داده شد.

این در حالی است که به گفته مسئولان دامپزشکی خراسان رضوی دستگاه ام.آر.آی برای حیوانات در شمال شرق و حتی سایر مناطق کشور وجود ندارد لذا پس از هماهنگی و رایزنی آزمایش ام.آر.آی این پلنگ بیمار با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد در یکی از بیمارستان‌های این شهر انجام شد.

مسئولان حوزه دامپزشکی و حیات وحش خراسان رضوی می‌گویند خریداری و راه اندازی دستگاه ام.آر.آی به منظور تشخیص پزشکی بیماری‌های حیوانات با توجه به گرانی قیمت آن برای بخش خصوصی یا دولتی توجیه اقتصادی ندارد.

این در حالی است که باغ وحش مشهد با قدمت بسیار و داشتن بیشترین حیوانات و گونه‌های جانوری بزرگترین باغ ‌وحش ایران به شمار می رود و بیشترین حیوانات و تنوع جانوری را دارد که از جمله آنها می‌ توان به شیر، ببر، خرس، خوک، گراز، گربه وحشی، انواع پرندگان، چهار نوع گوزن، شامپانزه و جانوران دیگر اشاره کرد.

آزمایش ام.آر.آی ارس با موفقیت انجام شد

معاون دادستان مرکز خراسان رضوی در امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم نیز در این زمینه گفت: ام.آر.آی 'ارس' پلنگ شش ساله و بیمار باغ وحش مشهد با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با موفقیت انجام شد.

محمد بخشی محبی افزود: مرداد ماه امسال نامساعد بودن حال این پلنگ توسط فعالان محیط زیست مطرح و انجام ام.آر.آی برای تشخیص بیماری آن ضروری تشخیص داده شد.

وی اظهار داشت: مجوز لازم برای انجام این آزمایش از سوی دادسرا صادر و مقرر شد این اقدام با همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شود که این امر با هماهنگی مطلوب این دانشگاه در یکی از مراکز درمانی مشهد با رعایت شرایط و ضوابط محیطی انجام شد.

تجهیزات تشخیصی و درمانی در حوزه دامپزشکی استان باید ارتقا یابد

مدیر نظارت بر درمان و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره گفت: آزمایش ام.آر.آی پلنگ بیمار باغ وحش مشهد با توجه به ارزشمند بودن این گونه با دستور معاون دادستان و همکاری این دانشگاه صورت گرفت.

دکتر علی اصغر انجیدنی افزود: گرچه راهکار درست این است که آزمایشات تشخیصی حیوانات باید با دستگاه‌های مخصوص انجام شود ولی با توجه به شرایط موجود و کمبودهای حوزه دامپزشکی و حیات وحش این استان، این اقدام تحت شرایط خاص در یکی از بیمارستان‌های زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.

وی اظهار امیدواری کرد مسئولان دامپزشکی امکانات و تجهیزات تشخیصی و درمانی در حوزه حیوانات را تکمیل کنند تا نیاز به اقدامات این چنینی و استفاده از امکانات این دانشگاه در این زمینه نباشد.

هیچ دستگاه ام.آر.آی برای حیوانات در کشور دایر نیست

سرپرست تیم تخصصی درمان پلنگ یاد شده گفت: با تشکیل کارگروهی متشکل از اعضای هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی مشهد، نمایندگان اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی و مدیران و نمایندگان حقوقی و بازرسی اداره کل حفاظت محیط زیست این استان، انجام ام.آر.آی برای تشخیص علت بیماری و حملات عصبی پلنگ باغ وحش مشهد ضروری تشخیص داده شد.

دکتر فربد هومن افزود: با توجه به اینکه هیچ دستگاه ام.آر.آی برای حیوانات در کشور دایر نیست در شرایط خاص می توان با همکاری‌های بین بخشی از دستگاه‌های استوک در بخش انسانی برای این کار استفاده کرد.

وی اظهار داشت: بیمارستان‌های دامپزشکی در کشورهای پیشرفته مجهز به دستگاه‌های تشخیصی و درمانی پیشرفته از جمله ام.آر.آی هستند اما این دستگاه‌ها گران قیمت است و با شرایط کنونی کشور توجیه اقتصادی ندارد.

سرمایه‌گذاری برای ام.آر.آی حیوانات توجیه اقتصادی ندارد

معاون سلامت دامپزشکی خراسان رضوی نیز گفت: خرید دستگاه ام.آر.آی در خراسان رضوی و شمال شرق کشور با قیمت دست کم 100 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی یا بخش دولتی توجیه اقتصادی ندارد.

دکتر محمد رشتی باف افزود: در بخش دولتی اولویت مهم دامپزشکی تامین سلامت فراورده های خام دامی و امنیت غذایی مردم است و بودجه ما کفاف خریداری دستگاه‌های پیشرفته تشخیصی و درمانی را نمی‌دهد.

وی اظهار داشت: گفته می‌شود دانشکده دامپزشکی تهران دستگاه تشخیصی ام.آر.آی را به تازگی خریداری کرده اما هنوز این دستگاه راه‌اندازی نشده است.

سه بیمارستان دامپزشکی در مشهد دایر است

مسئول اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی خرسان رضوی گفت: هم اکنون سه بیمارستان دامپزشکی به ویژه در بخش دام کوچک در این استان دایر است که هر یک گنجایش بستری حدود 50 حیوان را دارد.

دکتر محمد رضا بهروزیان افزود: این بیمارستان‌ها شامل اتاق جراحی، آزمایشگاه، واکسیناسیون، درمانگاه و داروخانه است و مجهز به تجهیزات تشخیصی و درمانی مختلف می‌باشند.

وی اظهار داشت: دستگاه ام.آر.آی یک دستگاه تخصصی با تکنولوژی پیشرفته است که بخش خصوصی در ایران تمایلی به سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارد.

وی گفت: در کشورهای پیشرفته که اقبال بیشتری به نگهداری از حیوانات خانگی و حیات وحش دارند، سرمایه گذاری بیشتری برای خرید دستگاه‌های پیشرفته دامپزشکی صورت می‌گیرد.

باغ ‌وحش مشهد که در سال 1339 در محدوده خواجه ‌ربیع این شهر تاسیس شد با ایجاد شرکت باغ ‌وحش وکیل ‌آباد در سال 1356 به محل جدید در ورودی بوستان جنگلی وکیل ‌آباد انتقال یافت.

هم اکنون 107 گونه و 680 نمونه جانوری در باغ وحش مشهد نگهداری می شود. این گونه ها شامل 64 گونه بومی و 43 گونه غیربومی و نمونه های جانوری نیز شامل 240 پستاندار، 393 پرنده و 47 خزنده و دوزیست است.



نظر شما
ادامه