کد خبر: ۴۴۳۵۰
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با مدیر عامل شرکت مرغک:
«دکتر بهراد زندیه» افزود: اگر مسیر برای صادرات هموار باشد، با این قیمت کنونی دلار، به راحتی می‌توانیم در زمینه صادرات هم فعال باشیم ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: سروسامان دادن به وضعیت واکسن یکی از خواسته‌های تولید کنندگان بزرگ صنعت مرغ تخم‌گذار کشور است. مدیرعامل شرکت مرغک و مدیرکل سابق دامپزشکی آذربایجان شرقی، ضمن اشاره به اینکه این شرکت با ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند، خواهان توجه ویژه مسئولین به راه‌اندازی حوزه صادرات است. از نظر «دکتر بهراد زندیه» سال گذشته ۵۰ درصد پولت‌ها و طیور تخم‌گذار کشور در اثر آنفلوانزا از چرخه تولید خارج شد.

حکیم مهر: آقای دکتر، وضعیت صنعت مرغ تخم‌گذار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آنچه که بنده در صنعت طیور و به‌ویژه مرغ تخم‌گذار می‌بینم، توانمندی است، یعنی یک سرمایه‌گذاری‌ خوب، زیرساخت‌ عالی، نیروهای انسانی توانمند و متخصص که باید مسیر برای این مولفه‌ها باز شود تا بتوانیم در بعد صادراتی هم کار کنیم. مجموعه شرکت مرغک که بنده به‌عنوان یک خدمتگزار در آن فعالیت می‌کنم، بیشتر از ۵۰ درصد جوجه تخم‌گذار کشور را تامین می‌کند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر کارخانه جوجه‌کشی آبیک با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کند، یعنی ما می‌توانیم در آنجا تا ۴۰ میلیون تخم مرغ در سال را تولید کنیم، در حالی که استفاده داخلی ما نصف این عدد است.

حکیم مهر: این اختلاف زیاد در ظرفیت تولید و میزان تولید برای چیست؟

کشش بازار داخلی همین است و ما به همین اندازه می‌توانیم فعالیت کنیم. اما اگر مسیر برای صادرات هموار باشد، با این قیمت کنونی دلار، به راحتی می‌توانیم در زمینه صادرات هم فعال باشیم.

حکیم مهر: مسیر چگونه می‌تواند هموار شود؟

دولت محترم باید در این حوزه ورود کند و زمینه‌های ارتباط با کشورهای دیگر و خصوصا کشورهای دارای صنعت تخم‌گذار را فراهم کند. به‌عنوان مثال ما در حوزه صادرات پولت وضعیت خوبی داریم؛ همین الان مشتری داریم و یک جلسه جدی با اتحادیه مرغداران افغانستان داشتیم. آنها خواهان ۵۰۰ هزار پولت از ما هستند. این در حالی است که با رصدهایی که ما به‌عنوان تولید کننده کردیم، بازار داخلی ما در زمینه پولت اشباع است. ما از نظر تخم مرغ هیچ مشکلی نداریم، چراکه تمام دوستان ما که در زمینه مرغ مادر تخم گذار فعالیت می‌کنند، می‌دانند که فضای کشور از نظر پولت و مرغ تخم گذار به حد اشباع رسیده اما اجازه صادرات نداریم. عدد ۵۰۰ هزار برای صادرات پولت رقم قابل توجهی است و ما به راحتی می‌توانیم این تعداد را همین جا تربیت کنیم و پرورش دهیم و صادرات انجام دهیم. افغانستان توانایی پرورش دادن جوجه یک روزه را ندارد. این فرصت با این قیمت دلار برای ما بسیار مقرون به صرفه است. برای خارجی‌ها هم مقرون به صرفه است که کالاهای ایرانی بخرند.

حکیم مهر: وضعیت بازار داخلی تخم مرغ و قیمت‌ آن به چه شکل است؟

اگر آنفلوانزا یا اتفاق غیر مترقبه‌ای رخ ندهد، بازار با ثبات است و مشکلی از نظر تولید تخم‌مرغ در کشور نخواهیم داشت. آمار و ارقام جوجه‌ریزی‌های سالانه و ماهانه موید این مطلب است.

حکیم مهر: پس چرا سال گذشته شاهد آن اتفاقات بودیم؟

پارسال ۵۰ درصد پولت‌ها و طیور تخم‌گذار ما در اثر آنفلوانزا از چرخه تولید خارج شد. خیلی مدیریت شد که فضای تولید تخم مرغ کشور به ثبات رسید.

حکیم مهر: شما چقدر خسارت دیدید؟

 ۲ فارم ما در اثر آنفلوانزا از بین رفت.

حکیم مهر: خسارت ریالی چقدر بود؟

 ۲ میلیارد تومان آسیب دیدیم.

حکیم مهر: آیا بیمه بودید؟

بله. بیمه بودیم و خسارت‌ را دریافت کردیم.

حکیم مهر: وضعیت واکسن‌های موجود در بازار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در بازار کمبود واکسن داریم و یکی از چالش‌های صنعت طیور ما کمبود واکسن‌ است. ما نامه‌نگاری‌هایی را با مسئولین سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی انجام دادیم تا در این زمینه اقدامات عملی سریع و جدی انجام شود تا کمبود واکسن هرچه سریع‌تر برطرف شود و در زمینه واکسن‌های دیگر هم ذخیره داشته باشیم.

حکیم مهر:‌ به‌عنوان حرف آخر...

ممنون از اینکه پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر به عنوان نقطه ثقل دامپزشکی کشور، این فرصت را در اختیار بنده گذاشت. ما به این سایت خبری علاقه‌مند هستیم و خبرها را از اینجا می‌گیریم. حکیم مهر در طول فعالیت‌های خود خبرهای موثقی را منتشر کرده و از انتشار خبرهای غیر موثق و کذب به جد خودداری کرده است. من به عنوان یک حامی صنعت انتظار دارم که مهر حکیم مهر شامل حال ما شود و از حمایت‌های رسانه‌ای این پایگاه خبری برخوردار شویم.

بنده به‌عنوان یک فعال اقتصادی در زمینه تولید و کسی که مدیر بزرگترین تولید کننده جوجه تخم‌گذار کشور است، از مسئولین تقاضا دارم که دست تولید را بگیرند و تولید کننده‌ها را از بابت نهاده‌ها، واکسن، فروش محصولات، آزادسازی و صادرات کمک کنند. ما از نظر توانمندی هیچ مشکلی نداریم و حتی جوجه‌های تولیدی ما در حد استانداردهای اروپاست.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
عارف دلخوش
|
Germany
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
ایشان مدیر لایق و کاردانی هستند.حضور ایشان منجر به بهبود شرایط خواهد شد.آرزوی تداوم موفقیت ها
ناشناس
|
Hong Kong
|
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
قسمتی ازمتن بالا:
"عدد ۵۰۰ هزار برای صادرات پولت رقم قابل توجهی است و ما به راحتی می‌توانیم این تعداد را همین جا تربیت کنیم و پرورش دهیم و صادرات انجام دهیم. افغانستان توانایی پرورش دادن جوجه یک روزه را ندارد."

تربیت و پرورش!!!!! ................ بهتر است بگوییم افغانستان "امکان پرورش" را ندارد تا بگوییم " توان پرورش" را ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
سازمان کوثر = سازمان دامپزشکی کشور دولت نهم و دهم
فخیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
برایشان آرزوی موفقیت می نمایم مدیر کل خوبی برای استان آذربایجان شرقی بودند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۳
0
0
حیف که از مدیر کلی عزل شدند و اداره کل دامپزشکی استان نتوانست از ایشون استفاده کند
دکتر نوتاش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
آقای دکتر زندیه عزیز ... همکلاس ریس سابق سازمان دامپزشکی (دکتر نوروزیان ) تشریف دارند .
جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
0
0
اتکای شما به سرمایه های داخلی در این عصر تعطیلی صادرات باعث امیدواری است...
زهرا
|
France
|
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
اقتدار و خودباوری در کلام ایشان موج می زند،آرزوی موفقیت روزافزون برای مدیر کاردان و وطن دوست دارم...
كريمي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۵
0
0
آقاي دكتر زنديه انسان خوش قلب و مديري پاك دست هست و خداوند پاكان را حامي است وهر جا باشند حتما منشائ خير و بركت خواهند بود.
دکترداودباغبان
|
France
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۱
0
0
باسلام ‌عرض ادب خدمت جناب دکتر زندیه عزیز.با توجه به اینکه چندین سال هست که بنده در زمینه صادرات جوجه یکروزه گوشتی و تخمگذار و پولت به کشورهای همسایه ازجمله آذربایجان و ارمنستان فعالیت دارم،اکنون با ممنوع شدن صادرات پولت ،کمپانیهایی که ما با آنها قرارداد داشتیم و نتوانستیم پولت آنها را تامین کنیم،متاسفانه الان از کشورهای ترکیه ‌گرجستان نیازشان را تامین میکنند،و عملا از بازار این کشورها حذف شدیم.در آینده هم اگر باز صادرات پولت آزاد بشه،تا جایگاه قبلی خودمان را پیدا کنیم زمان خواهد برد
نظر شما
ادامه