کد خبر: ۴۴۳۳

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی محلات، کردستان، فهرج و قم

 

طرح نظارت بهداشتی دامپزشکی در محلات اجرا می‌شود


رئیس شبکه دامپزشکی محلات از استقرار اکیپ‌های نظارتی این شبکه از فردا به مدت دو روز در سطح محلات و نیمور خبر داد.

عباس رادمهر اظهار داشت: شبکه دامپزشکی محلات به استناد تبصره دو ماده دو آبین‌نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت در کشتارگاه‌های کشور و به منظور حفظ سلامت مصرف‌کنندگان گوشت قربانی و تامین بهداشت عمومی با هماهنگی ادارات مرتبط از جمله فرمانداری، شهرداری، دفتر نمایندگی ولی فقیه ناظر ذبح شرعی و همچنین همکاری هیئت‌های مذهبی و هیئت امنای مساجد اقدام به برقراری کشیک‌ به منظور نظارت بر کشتار دام کرده است.
وی با بیان اینکه این کشیک‌ها از فردا همزمان با تاسوعای حسینی از ساعت هفت صبح تا 11 شب در مکان‌های پیش‌بینی شده مستقر می‌شوند، ادامه داد: به منظور اجرای طرح نظارتی سه اکیپ ثابت و سیار در دو شهر محلات و نیمور و همچنین کشتارگاه و شبکه دامپزشکی به نیازهای عزاداران پاسخگو هستند.
رئیس شبکه دامپزشکی محلات در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون در امر نظارت بهداشتی کشتار دام سبک 7 هزار و 158 راس دام و در امر نظارت بهداشتی کشتار دام سنگین 33 راس گاو و گوساله مورد بازرسی قرار گرفته است که در این نظارت‌‌ها 4 هزار و 550 کیلو گرم گوشت غیر‌قابل مصرف ضبط و معدوم شده است.
رادمهر گفت: همچنین در این مدت 2 هزار و 492 مورد بازدید بهداشتی صورت گرفته که 46 مورد غیر بهداشتی مشاهده و به مراجع قضایی ارجاع داده شدند.

 

------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی کردستان تاکید کرد؛
نظارت بر لاشه‌های قربانی در ایام ماه محرم


مدیرکل دامپزشکی کردستان بر نظارت لاشه‌های قربانی در ایام تاسوعا و عاشورا و ماه محرم تاکید کرد.

ناصر مخدوم اظهار داشت: در راستای اجرای ماده دو آیین‌نامه بازرسی و معاینه بهداشتی گوشت در کشتارگاه‌ها و به منظور پیشگیری از مخاطرات مصرف گوشت‌های آلوده نشده این اداره‌کل به مناسبت فرارسیدن ایام ماه محرم و صفر اقدام به تشکیل ستادهای ویژه بازرسی کرده است.
وی افزود: در این ایام بازرسان و کارشناسان اداره‌کل دامپزشکی استان با تشکیل ستادهای ویژه بازرسی بر ذبح بهداشتی و شرعی لاشه‌های قربانی نظارت خواهند کرد.
مدیرکل دامپزشکی کردستان در ادامه افزود: در همین راستا این اداره‌کل با بسیج امکانات و نیروهای خود نسبت به تجهیز گروه‌های عملیاتی ثابت و سیار در کشتارگاه‌های دام، شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌های استان اقدام به ارائه خدمات و نظارت بهداشتی و بازرسی لاشه‌های قربانی در محل ذبح دام به صورت رایگان می‌کنند.
مخدوم تاکید کرد: مردم استان کردستان باید به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان و جلوگیری از انتشار بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و پیشگیری از آلودگی محیط زیست و با بهره‌گیری ازخدمات مطلوب بهداشتی دام‌های خود را برای ذبح به کشتارگاه‌های استان با نظارت دامپزشکی تحویل دهند.
وی تصریح کرد: استمرار و تداوم عملیات بازرسی اکیپ‌های بهداشت عمومی دامپزشکی، ایجاد مراکز بسته‌بندی فرآورده‌های خام دامی، استفاده از ظرفیت‌های قانونی در برخورد با متخلفان بهداشتی، کسب اطلاعات علمی و مرتبط با مشاغل عرضه فرآورده‌های خام دامی و وجود چندین کشتارگاه صنعتی طیور در استان از اقدامات مهم و مؤثر این اداره‌کل در راستای ارتقای بهداشت عمومی است.
مدیرکل دامپزشکی کردستان به کیفیت فرآورده‌های خام دامی در مقایسه با سال‌های گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون سطح بهداشت و نوع بسته‌بندی عرضه فرآورده‌های خام دامی در استان کردستان در مقایسه با سال‌های گذشته از بهبود کیفیت، عرضه مناسب‌تر و تناسب کامل محل عرضه با قوانین و مقررات بهداشتی سازمان دامپزشکی و رعایت دقیق این قوانین از طرف فروشندگان برخوردار است.
مخدوم در پایان خواستار همکاری هرچه بیشتر مردم در بهبود وضعیت بهداشت عمومی به ویژه در زمینه بهداشت فرآورده‌های خام دامی به منظور جلوگیری از بسیاری بیماری‌های مشترک بین انسان و دام شد.

 

------------------------------------------

 

نظارت2 اکیپ‌ ثابت و سیار دامپزشکی بر ذبح دام‌های نذری فهرج‌


رئیس شبکه دامپزشکی فهرج گفت: دو اکیپ‌ ثابت و سیار دامپزشکی برای نظارت بهداشتی و شرعی بر ذبح دام‌های نذری‌ در روز‌های تاسوعا و عاشورا‌ در این شهرستان حضور دارند.

مهدی بمان‌دشتی اظهار داشت: 20 هزار دام سبک در شهرستان فهرج علیه تب برفکی مایه‌کوبی می‌شوند.
بمان‌دشتی گفت: این عملیات از 15 آذرماه با همکاری بخش خصوصی به صورت رایگان در جمعیت دامی این شهرستان در حال انجام است.
وی بیان داشت: عامل این بیماری ویروسی است که خارج از بدن موجود زنده قادر به رشد و تکثیر نیست و مخصوص حیوانات زوج سم است.
بمان‌دشتی تصریح کرد: این ویروس از راه هوای تنفسی، ترشحات بدن، بزاق، شیر، ادرار و مدفوع، ترشحات بینی و چشم دام بیمار به دام‌های سالم منتقل می‌شود و در دام‌های غیر‌واکسینه ایجاد بیماری می‌کند.
وی گفت: مهم‌ترین نشانه تب برفکی تاول‌هایی است که روی زبان و دهان حیوان ظاهر می‌شود و گاهی روی پوزه، لب‌ها‌، پستان و اطراف سم به چشم ‌می‌آید، با این همه تاول نخستین نشانه بیماری نیست.
بمان‌دشتی افزود: از نشانه‌های ابتدایی این بیماری بدحالی و تب، ریزش بزاق و ترشحات بینی است و کاهش تولید شیر قبل از ظهور تاول اتفاق می‌افتد‌.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج با اشاره به اقدامات پیشگیرانه و مؤثر شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: تاکنون هیچ گونه مورد تب برفکی در این شهرستان مشاهده نشده است.
وی بیان داشت: درخواست ما از دامداران این است که با مشاهده هرگونه علائم از جمله لنگش و تب که از علائم مشهور در تب برفکی در گوسفند است، به این شبکه اطلاع دهند و با توجه به ورود دام غیرمجاز به این شهرستان از خرید دام‌های غیرمجاز خوداری کرده و دامداران دام‌های جدیدی که خریداری می‌کنند به مدت 20 روز از دیگر دام‌ها جدا نگهداری کنند.
بمان‌دشتی از نظارت دامپزشکی بر ذبح دام‌های نذری خبر داد و افزود: دو اکیپ‌ ثابت و سیار دامپزشکی برای نظارت بهداشتی و شرعی بر ذبح دام‌های نذری‌ در روز‌های تاسوعا و عاشورا‌ در شهرستان فهرج حضور دارند.
وی تصریح کرد: یک اکیپ سیار این شبکه در سطح شهر در روزهای تاسوعا و عاشورا آماده هرگونه خدمات‌رسانی به مردم است.
بمان‌دشتی اظهار داشت: از شهر‌و‌ندان درخواست داریم، از خرید هرگونه دام غیر‌مجاز خودداری کرده و برای دریافت هرگونه اطلاعات در این زمینه با شبکه دامپزشکی و یا تلفن 4360221 تماس حاصل کنند.
وی با بیان مخاطرات انتقال برخی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نظیر تب کریمه کنگو، تب مالت، سل و ... از طریق مصرف گوشت غیربهداشتی گفت: مسئولان هیئت‌های سراسر شهرستان با انتقال دام‌های قربانی به کشتارگاه‌های مناسب دام، از انتشار اینگونه بیماری‌ها جلوگیری کنند

----------------------------------------

 

تشریح فعالیتهای دامپزشکی استان قم درعاشوراوتاسوعای حسینی دربرنامه زنده تلویزیونی
 
دکتررفیعی مدیرکل دامپزشکی استان قم ضمن شرکت دربرنامه زنده تلویزیونی فعالیت های عملیاتی اداره کل دامپزشکی را درروزهای عاشورا و تاسوعای حسینی تشریح نمود. ایشان به استقرار اکیپهای سیاروثابت درسطح شهرپرداخته وتوصیه های بهداشتی رادر زمینه ذبح دام به سمع و نظرشهروندان رساندند. همچنین ایشان خاطر نشان کردند همشهریان سعی نمایند دامهای نذری خود را حتی الامکان به کشتارگاه دام که با هماهنگی انجام گرفته در روزهای یاد شده با حضورکارشناسان دا مپزشکی فعا ل خواهد بود منتقل نمایند. درغیراینصورت در مکانهایی ذبح صورت گیردکه به سادگی خونهای جاری شده قا بل شستشو بوده و افرادی که درخصوص ذبح اقدام خواهند نمود نسبت به رعایت مسا ئل بهداشتی ازجمله استفاده ازدستکش، ماکس، عینک و...... اقدام نمایند. دکتررفیعی افزود اکیپهای سیار دامپزشکی آماده اند به محض تماس شهروندان وهیآت مذهبی نسبت به حضورونظارت بهداشتی برگوشتهای قربانی اقدام نمایند.
مدیرکل دامپزشکی استان قم درادامه به مخاطراتی که ازطریق گوشت غیربهداشتی شهروندان را تهدید می کند پرداختند و این مخاطرات را به سه دسته تقسیم نمودند :
1_ بیماریهای مشترک بین انسان ودام ازجمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، کیست هیداتید، بروسلوزو....
2- بیماریهای گوارشی،مسمومیتهاو....
3- آلودگیهای بهداشتی،محیطی که به علت خونهای ریخته شده درمحیط باعث رشدعوامل بیماریزا خواهدشد.
دکتررفیعی اضافه کرداینگونه عوامل بیماریزا برای ذابحین قابل شناسایی نبوده وحضوربازرسین دامپزشکی دراین خصوص میتواند کمک شایانی به سلامتی شهروندان بنماید.
درپایان مدیرکل دامپزشکی استان قم ازشهروندان درخواست نمود جهت تهیه دام به مراکزتحت نظارت دامپزشکی ازجمله میدان دام و.... مراجعه نمایند و به دامداران استان یادآوری نمود حمل ونقل دام بدون مجوزدامپزشکی بعنوان دام قاچاق تلقی شده وطبق قانون با متخلفین برخورد خواهدشد.

 

 

 

نظر شما
ادامه