کد خبر: ۴۴۲۵۶
 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: جستجو برای زنده گیری یک قلاده پلنگ فراری در پارک ملی تندوره همچنان ادامه دارد و حفاظت منطقه برای گردشگران تامین شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «تورج همتی» افزود: این پلنگ که 11 سال سن دارد پس از درگیری بر سر قلمرو با رقبا به دلیل کهولت سن موفق به حفظ قلمرو نشد و از عمق پارک تندوره که زیستگاه اصلی این گونه است به مناطق حاشیه آن آمده است.

وی ادامه داد: این پلنگ روز جمعه گذشته در مناطق حاشیه پارک به دلیل گرسنگی شدید به سگ گله یکی از چوپانان منطقه حمله کرد. با حضور ماموران یگان حفاظت هماهنگی برای جا به جا نشدن لاشه سگ با هدف انتظار برای بازگشت پلنگ انجام شد و مراجعه دوباره پلنگ صورت گرفت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: به دلیل ایجاد مزاحمت گردشگران برای پلنگ، این حیوان در حین خوردن باقی مانده لاشه شکارش دچار ترس و بدون صدمه زدن به گردشگران مزاحم از منطقه متواری شد.

وی افزود: با هدف زنده گیری این پلنگ به منظور انتقال به مناطق عمقی پارک و دور کردن آن از مناطق حاشیه، قفسهای زنده گیری در مناطق مختلف کار گذاشته شده است. تدابیر لازم برای حفظ امنیت مناطق حاشیه ای و گردشگران نیز از خطر حمله پلنگ صورت گرفته و احتمال می رود به زودی با زنده گیری آن و انتقالش به مناطق عمقی هرگونه خطری برای جان پلنگ برطرف شود.

همتی ادامه داد: این پلنگ پنج سال پیش توسط کارشناسان محیط زیست قلاده گذاری شده و شناسنامه کاملش موجود است. با توجه به سن بالای این گونه خطر زیادی وجود ندارد و صرفا حفاظت از آن برای جلوگیری از هر اتفاق ناخوشایند مهم است.

پارک ملی تندوره با وجود 40 قلاده پلنگ به نام بهشت پلنگهای ایرانی شناخته می شود. تندوره در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده قرق شد و سال بعد از آن به پارک وحش تندوره تغییر نام یافت. از سال ۱۳۵۳ مساحت این پارک تقلیل یافت و طی مصوبه شورای عالی محیط زیست در سال 1361 به عنوان پارک ملی تندوره معرفی شد. مساحت کنونی پارک ملی تندوره 35 هزار و ۵۴۰ هکتار و مساحت منطقه حفاظت شده تندوره 9 هزار و ۵۰ هکتار است.

پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره در محدوده شهرستان درگز واقع در شمال خراسان رضوی نزدیک مرز ترکمنستان در منطقه ای کوهستانی با صخره ها و تپه ماهورهای متعدد، دره های ژرف و پرشیب پوشیده از گیاهان مختلف قرار دارد و یکی از بهترین زیستگاههای جانوران وحشی به ویژه قوچ و میش اوریال نیز می باشد.

درگز در فاصله 254 کیلومتری شمال مشهد قرار دارد.

 
 
نظر شما
ادامه