کد خبر: ۴۴۲۵۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» در برنامه «روی خط خبر» شبکه خبر سیما، به تشریح برنامه پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان سازمان دامپزشکی کشور پرداخت ...



حکیم مهر: پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با همکاری سازمان دامپزشکی کشور، ستاد ملی پیشگیری و کارگروه مربوطه از اواخر مهرماه سال جاری آغاز می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا اکبرشاهی» مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور، امروز صبح در برنامه "روی خط خبر" شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، با تشریح برنامه پایش سازمان دامپزشکی کشور پس از بروز سویه جدید این بیماری که طی دو سال اخیر گریبان واحدهای مرغداری کشورمان را گرفته است،افزود: این فرایند در قالب دو پروتکل در حال اجراست،یکی از این برنامه‌ها، برنامه پایش تابستانی در 12 استان پرخطر کشور در شهریورماه جاری سال جاری بود که خوشبختانه تاکنون نتایج مثبتی در نمونه‌برداری‌ها نداشتیم اما برنامه دوم که شامل رصد سویه‌های جدید است، کنترل اطراف تالاب‌ها و سدها و آبگیرهایی است که احتمال حضور پرندگان مهاجر در آن‌ها وجود دارد.

وی با بیان این که در این راستا 620 منطقه، تالاب و آبگیر در کشور وجود دارد که پس از شناسایی آن‌ها با همکاری سازمان دامپزشکی و محیط زیست، برنامه مهاجرت پرندگان و زمان و مکان های استقرار مشخص شده است؛ اعلام کرد: برنامه‌های سازمان دامپزشکی در پایش روستاها و واحدهای مرغداری اطراف این مناطق از اواخرمهرماه سال جاری شروع خواهد شد.

دکتر اکبرشاهی در مورد دوره زمانی پیش‌بینی شده برای اجرای طرح پایش افزود: دوره زمانی اجرای برنامه پایش مستمر سازمان دامپزشکی کشور، به برنامه‌های مهاجرتی پرندگان در اطراف این تالاب‌ها و آبگیرها بستگی دارد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور در تبیین بیشتر برنامه های پایش برای بینندگان این برنامه تلویزیونی اظهار کرد: برنامه پایش در چند قالب پیش بینی شده است؛ یکی بحث آموزش و اطلاع رسانی به مرغداران و اهالی روستاهای اطراف این مناطق است که از خرداد ماه جاری کلید خورده است؛ دوم، بحث نمونه برداری و رصد واحدهای تولیدی روستایی و صنعتی در اطراف این مناطق است که از مهرماه شروع می شود و تا زمان بازگشت پرندگان این برنامه در دستورکار سازمان دامپزشکی قرار دارد.

دکتر اکبرشاهی در مورد نظارت بر امنیت زیستی واحدهای مرغداری نیز اضافه کرد: یکی از برنامه‌های دیگر سازمان دامپزشکی کشور در سال 97 ارتقای امنیت زیستی واحدها با همکاری معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی در چارچوب برنامه‌های کنترلی سازمان دامپزشکی کشور بوده است. در همین راستا با تشکیل کمیته‌ای در ستاد مقابله با آنفلوآنزا، مقرر شد تمام واحدهای مرغ مادر، تخم‌گذار و پولت ملزم شدند ضمن فراهم کردن بازدید قبل از جوجه‌ریزی، مقررات 10 بندی پایه امنیت زیستی را تامین کنند.

وی با تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی به موقع برای مرغداران جهت پیشگیری با یادآوری این که بیماری آنفلوآنزای پرندگان همواره تهدید‌کننده جدی واحدهای تولیدی بشمار می‌رود، تصریح کرد: سازمان دامپزشکی کشور نیز در همین راستا همواره از طریق رسانه‌های مختلف این نکته را به مرغداران گوشزد کرده است تا تمام نکته‌های کلیدی امنیت زیستی را در واحدهای مرغداری خویش مراعات کنند تا گرفتار خسارات سنگین آن نشوند.

دکتر اکبرشاهی، فرسودگی واحدها و تراکم غیراصولی واحدها در مناطق پرخطر و همچنین سیستم‌های پرورش پرندگان بومی مناطق یادشده را از جمله عوامل بروز این بیماری برشمرد.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور با اشاره به تولید قریب به 2 میلیون تن کود مرغی در سال که در واقع "پسماند" واحدهای تولیدی است، خبر داد: با توجه به مخاطره جدی نقل و انتقال این کودها در شیوع بیماری آنفلوآنزای پرندگان، احتمالا از آبان تا بهمن ماه سال جاری از حمل و نقل هرگونه کود خام و فله در کشور ممانعت خواهد شد، چرا که یک گرم از این پسماندهای مرغی در جریان انتقال به مزارع و باغات، می‌تواند میلیون‌ها ویروس آنفلوآنزا را به آسانی از نقطه‌ای به نقطه دیگر منتقل کند.

وی در مورد برنامه‌های پیش بینی شده سازمان دامپزشکی کشور افزود: برنامه‌های مربوطه در 5 محور پیاده‌سازی شد؛ نخست، بحث شناسایی اپیدمیولوژیک بیماری در 4 لایه استان‌های شمالی کشور، استان‌های متراکم تولید طیور تخم‌گذار، سایر استان‌ها و 620 پنجره ورودی ویروس که همان تالاب‌ها و آبگیرهاست بوده؛ دومین برنامه اجرای معیارهای کنترلی بوده که خود واجد چندین بخش شامل تشخیص به موقع از طریق اصلاح سیستم اطلاع‌رسانی، معدوم‌سازی فوری، مختومه‌سازی، ارتقای امنیت زیستی و واکسیناسیون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است که برای نخستین بار در کشور در حال اجراست و تاکنون 20 میلیون دز واکسن وارد کشور شده است.

دکتر اکبرشاهی در ادامه با اشاره به برآورد نیاز سالانه حدود 150 تا 180 میلیون دز واکسن آنفلوآنزای پرندگان در جمعیت هدف در استان‌های پرتراکم، نوید داد: برنامه تولید واکسن نیز در اولویت برنامه‌های سازمان دامپزشکی است که با همکاری موسسه واکسن و سرم سازی رازی و موسسه‌های خصوصی (بر اساس جمع‌آوری تمام اطلاعات لازم) در حال پیگیری است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور با اشاره به سایر اقدامات ستاد ملی مقابله با آنفلوانزای پرندگان نظیر کاهش تراکم واحدها و تجهیز آزمایشگاه و ... مقابله با این بیماری و خسارات سنگین احتمالی بروز آن به اقتصاد کشور نقش تمام دستگاه‌های دولتی و خصوصی در تمام مراحل را برشمرد و حائز اهمیت دانست.


انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۷
0
0
خوبه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
واکسن جنس خوب وارد کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
جلوی نقل و انتقال کود رو نمیتونید بگیرید ،غیر ممکن هست مگر تشگیل یگان حفاظت انهم به مرور زمان
ناشناس
|
France
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۸
0
0
نیروی انتظامی گوش بده نیست
کارمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
0
0
با این وضع نابسامان بودجه های دامپزشکی وکم توجهی به وضعیت پرداختی های کارکنان خدا کنه بیماری نیاد چون به نظر میاد هیچ کس از جونش مایه نزاره بره خطر کنه در مقابل این بیماریها مثل آنفلوانزای فوق حاد طیور اونم در جایی مثل مرغداری ها که کارگرانش از ترس فرار میکنند....
نظر شما
ادامه