کد خبر: ۴۴۱۶۶
تعداد نظرات: ۱۹ نظر
رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان تهران:
«دکتر فرانک ابناء رودحله» افزود: طبق قانون سرزمینی کشور در زمینه فارماکوپه دارویی، مصرف سفتریاکسون به هر شکل و به هر نیتی در دامپزشکی ممنوع بوده و تخلف محرز محسوب می‌گردد ...
 

حکیم مهر: رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان تهران از برخورد شدید قانونی با داروخانه های دامپزشکی عرضه کننده داروهای انسانی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان تهران، «دکتر فرانک ابناء رودحله» گفت: در بازدیدها و بررسی مستندات داروخانه های دامپزشکی سطح استان و پیگیری های انجام شده، عرضه گسترده آنتی بیوتیک های انسانی از جمله ceftriaxone (آنتی بیوتیک نسل سوم از گروه سفالوسپورین ها) و مصرف در فارم های دام بزرگ و مراکز درمانی دامپزشکی توسط کلینیسین ها مشاهده شده است.

وی افزود: این مهم بایستی توجه همکاران را به موضوع ممنوعیت جدی استفاده از این دارو در دامپزشکی (فارغ از اینکه دارای چه طیف اثر، چه زمان پرهیز از مصرف، چه حیوان مورد درمان و دز مصرفی می باشد) جلب نماید، چراکه طبق قانون سرزمینی کشور در زمینه فارماکوپه دارویی، مصرف آن به هر شکل و به هر نیتی در دامپزشکی ممنوع بوده و تخلف محرز محسوب می گردد؛ به علت همین منع قانونی شدید، تاکنون به شرکت های دارویی اجازه واردات و یا تولید سفتریاکسون دامی داده نشده است (علیرغم تولید و مصرف آن در بسیاری از کشورهای دنیا).

دکتر رودحله تصریح کرد: لذا با توجه به حساسیت مصرف این دارو که الزاماً به عنوان داروی بیمارستانی و صرفاً با نسخه پزشک در محل بیمارستان تزریق می شود، داروخانه های بیمارستانی و احتمالاً خصوصی که دارو را به خارج از سیستم نسخ پزشکی و مصرف بیمارستانی ارائه دهند، از لحاظ صنفی متخلف بوده و با معرفی آنها به معاونت های دارویی مربوطه به لحاظ مصداق قاچاق دارو و عرضه خارج از سیستم قانونی برخورد می شود و بالطبع داروخانه و مراکز درمانی دامپزشکی مجاز به تهیه، عرضه و مصرف این گروه دارویی نبوده و در صورت مشاهده این تخلف برخورد قانونی شدید اعمال خواهد شد.

 
 
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
3
باکتری ها در حال به روز شدن هستن مثل ما در جا نمی زنند پس باید از داروهای جدید استفاده کرد .چون داروهای قبلی جواب نمی دهد .
داروخونه چی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
6
خب اگر کل دنیا به این نتیجه رسیدن که مصرفش مشکلی نداره چرا ما نباید مصرف کنیم.هر داروخونه انسانی برید سفتریاکسون داره و در برخی از مجتمعهای کشت و صنعت بعنوان درمان چویس پنومونی و آنتریت گوساله ها استفاده می کنند.بجای محدود کردن کلینیسین و دامپزشک فرهنگ سازی کنید دوره پرهیز از مصرف گوشت و شیر برای داروها رعایت بشه .........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
2
حالا راست میگین یه نامه به همه داروخانه ها بزنین و ممنوعش کنین. اگه کسی هم خلاف کرد .برخورد کنین.اصلا درش رو ببندین. ولی میاین رسانه ای،میکنین که چی بشه. چرا این همه سیاه نمایی میکنید .که خود نمایی کنید. حکیم جان خودت سانسور نکن.بزار حرف ما هم شفاف به گوش این مدیرا برسه.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
2
این اظهار نظر های ................. دامپزشکی به چه علت است، همکاران بخش دولتی بهتر است ................، کلینیسین ها بهتر می دانند که چه دارویی را تجویز نمایند، حکیم مهر هم بهتر است به عنوان روابط عمومی دامپزشکان دولتی عمل نکند، آنها در اداراتشان چند کارمند روابط عمومی دارند که عملکردهای درخشانشان!!!! را معرفی میکنند، حکیم مهر باید بلند گوی بخش خصوصی باشد، واقعا جای تاسف است،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
1
1
........................ بروید به وظایف استراتژیک عمل کنید ، سرمایه دامی و طیور در حال نابودی کامل است و .............. دامداران کشور مدام با آنفلوانزا، تب برفکی و ...دست به گریبان هستند، آنوقت مسیولین دایما موضوعات حاشیه ای را علم کرده و آماده گیر دادن به بخش خصوصی می شوند، واقعا که ........!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
2
از این سخنان ......... زیاد شنیده ایم، حکیم مهر شده است بوق چی کارمندان ادارات دامپزشکی که نتایج مدیریت آنها در سطح کشور مشخص است، اگر دامداری کشور نیمه جانی دارد از لیاقت و سواد افراد جوان و فرهیخته بخش خصوصی است، سیستم دولتی فقط سنگ اندازی میکند،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
1
اره فقط اوکسی بزنیم، بابا به روز باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
3
حرف بدون سند فارماکو لوژی و فقط .............. ایشان فارماکوپه سفتریاکسون را می داند؟
برابر سن ایشان کار کلینیک کردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
1
2
نه نمیخاد فقط اکسی بزنی ولی به خاطر سود شخصی سلامت جامعه رو به خطر ننداز
نه گاوداری ها به دلیل مشکلات اقتصادی رو به افول هست نه مبارزه با بیماریها از کامنتهایی که گذاشتید معلومه تو چند سال که کلینیسین بودید بیشتر تجربتون رو از دامدارها کسب کردید و علمتون رو بروز پکردید و حتی داروهای دامی موجود رو هم بررسی نکردید
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
0
3
سلام
ظاهرا هیچکدام از دوستان به مطلب عنایتی نداشتند.
این که یک دارو در دامپزشکی مصرف می شود و یا این که اجازه مصرف محصول انسانی در دامپزشکی دارد ، دو موضوع متفاوت است
ویال انسانی سفتریاکسون طبق قوانین وزارت بهداشت ، فقط اجازه نسخه شدن و مصرف در بیمارستان را دارد.
حتی داروخانه های انسانی هم اجازه عرضه این دارو را ندارند مگر با مجوز وزارت بهداشت و دارو فقط در بیمارستان ها عرضه می شود
بنابرین طبق قوانین هر داروخانه ای این دارو را بدون نسخه پزشک و تایید متخصص عفونی بیمارستان عرضه کند ، متخلف محسوب می شود و این اصلا ربطی به اجازه مصرف و‌یا طیف اثر و مندرجات تکست های دامپزشکی ندارد، بلکه یک قانون در مورد محصول انسانی سفتریاکسون است .
چند سالی ست این قانون وجود دارد.
دکتر حسین زاده
|
Finland
|
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۲
1
3
متاسفانه فرهنگ نادرست اجتماعی ما ایرانیان در مقوله درمان و استفاده بی رویه از داروها نیز خودنمایی میکند .
اینکه بعد از مدتهای مدید بالاخره اشاره ای به نحوه مصرف دارو در دامپزشکی میشود هم جای مسرت دارد و هم جای تعجب !!!
البته ریشه این معضل عدم توجه و واکنش دیر هنگام ، بر آگاهان واقعی این رشته معلوم و آشکار است که در اینجا به آن اشاره ای نمیکنم .
اما در باب مطرح شدن دارویی مانند سفتریاکسون ، از نسل سوم سفالوسپورینها در این متن ، در درجه اول جهت اطلاع و یا یادآوری باید گفت که در کتابهای فارماکولوژی دامپزشکی در باب نسل سوم و حتی چهارم سفالوسپورینها بخش ویژه ای در باب نحوه و مورد مصرف این گروه دارویی ، به تفصیل اغلب وجود دارد ، اما در اکثر آنها بندرت اشاره ای به سفتریاکسون شده و معلوم است این دارو مصرف معمول در دامپزشکی کشورهای آمریکا یا اروپا ندارد اما از داروهای دیگر نسل سوم سفالسپورینها استفاده میشود . بنابراین بطور کلی منع مصرفی از بابت استفاده از این خانواده دارویی وجود ندارد . اما نکته اصلی ، در اصول علمی و اخلاقی استفاده از داروها ، چه در پزشکی و چه در دامپزشکی است .
استفاده از سفتریاکسون در دامپزشکی ، بیش تر از آنکه زمینه و ضرورتی علمی داشته باشد ، حاصل تقلید و فرهنگ نابالغ جاری در جامعه و بیش از اندازه در دسترس بودن آن است ، که گریبان دامپزشکان ( و پزشکان ) را گرفته است .
بر اساس اصول علمی، هر نوع تجویز و استفاده از آنتی بیوتیکها ، منوط به آزمایش و آنتی بیوگرام و تعیین میزان حساسیت باکتری به دارو است . اما در فرهنگ درمانی کشور ما کسی ، چه بیمار یا صاحب بیمار و چه پزشک و یا دامپزشک ، حوصله و صبر لازم برای اینگونه آزمایشات را ندارند ، مگر آنکه بعد از استفاده کور و مکرر انواع داروها به صرافت هزینه کردن برای آزمایش و آنتی بیوگرام بی افتند !!! البته ضعف آزمایشگاهی ما نیز تا حدی به این معضل دامن میزند .
متاسفانه در چنین شرایطی ، بسیاری ، بدون دخالت دادن وجدان و شعور و اخلاق ، مستقیما" سراغ جدیدترین و قوی ترین آنتی بیوتیک موجود میروند ، البته با بهانه اثبات نشده مقاومت دارویی به داروهای معمول ، تا به این ترتیب رضایت بیمار را و درآمد خود را ، به قیمت افزایش خطرناک مقاومت دارویی ، تامین کنند !! یکی دیگر از بهانه های جالب این دوستان برای چنین عملی ، ممانعت از مراجعه بیمار به جای دیگر است ، که این نیز از دیگر معضلات فرهنگ درمانی بیماران و پزشکان است که به نوعی بخشی از توریسم داخلی درمانی است و بیماران ، حال بصورت موجه و یا اغلب غیر موجه ، شروع به گشتن و مراجعه به مراکز درمانی و پزشکان مختلف میکنند تا یا به درمان مناسب برسند و یا آنچه خودشان دلشان میخواهد را دریافت کنند و خوب به هر حال این فرهنگ به نوعی ، برای بسیاری پزشکان ، گردش مالی بدون مسئولیتی هم ایجاد میکند !!!
بسیاری شاید متوجه نیستند که بدون رعایت اصول تجویز و متعاقب آن بوجود آمدن مقاوت دارویی در برابر آنتی بیوتیکهای نسل جدید ، میتواند فاجعه ای از گسترش غیر قابل کنترل بیماریهای عفونی را بوجود آورد .
نکته در اینجا است که چرا تا موقعی که بسیاری از آنتی بیوتیکهای نسل اول و قدیمی بخوبی پاسخگوی درمان اغلب بیماریهای میکروبی هستند، از نسل سوم به شکل بی رویه ای چه در پزشکی و در تقلید از آنها در دامپزشکی ایران استفاده میشود . چرا وقتی که یک بیمار درگیر یک بیماری واضح ویروسی است ، انتخاب اول اغلب افراد در دامپزشکی ، بخصوص اساتید محترم ، سفترایکسون است . نکته جالب اینکه مروج اصلی استفاده از سفترایکسون در دامپزشکی به عنوان انتخاب اول ، همین دانشکده های دامپزشکی و اساتید آنها است !!!؟؟؟
بارها شده که بیمار برای یافتن یک آنتی بیوتیک معمولی مانند آمپی سیلین به دهها داروخانه مراجعه کرده و موفق به تهیه آن نشده اما در تمام این داروخانه های عادی ، به وفور سفترایاکسون که به صراحت بر روی جعبه اش نوشته فقط مصرف بیمارستانی ، یافت میشده !!؟؟ ظاهرا" این دارو راه خود را به داروخانه های دامپزشکی و درمان دامهای بزرگ و طیور نیز باز کرده و جالب تر آنکه از نسل سوم سفالسپورینها ، فقط همین سفترایکسون در ایران بسیار رایج بوده و براحتی پیدا می شود !! و کسی به بقیه آنها عنایتی ندارد !!
یکی از وظایف ادارات دامپزشکی که در آیین نامه ماده ده سازمان دامپزشکی به آن تصریح شده ، بررسی منظم نسخ دامپزشکی از لحاظ نوع مصرف و تداخلات دارویی است ، که به دلایلی کاملا" واضح علمی از عهده ادارات دامپزشکی خارج بوده است . برای بررسی نسخ دامپزشکی و قضاوت درباره آنها ، نیاز به افراد صاحب مطالعه و با تجربه و به روز ، در زمینه درمان است و صرف فارغ التحصیلی از رشته دامپزشکی برای ارزیابی نسخه های دامپزشکی کافی نیست !! و اغلب اساتید محترم که خارج از دانشکده هایشان با مجوز سازمان و نظام ، مشغول کسب هستند نیز خود از سردمداران مصرف بی رویه داروهای ویژه مانند نسل سومی ها در دامپزشکی میباشند تا مبادا مشتریشان پایش جای دیگری باز شود !!!
حال از مسئول محترم باید پرسید که آیا خود کرده را چاره ای است !!!؟؟؟ به غیر از این است که عامل اصلی رواج استفاده بسیار خطرناک از داروها در دامپزشکی ، خود سیستم و مسئولان مربوطه از آموزش گرفته تا اجرا و نظارت است !!؟؟ آیا به غیر این است که روند موجود در دامپزشکی ایران چه دولتی ، چه خصوصی و خصولتی ، مقابله با هر نوع استاندارد و کار سالمی است ، آن هم با صرف انرژی و جدیت تمام !!؟؟
آیا آموزش ما استاندارد است ؟ آیا بازآموزی ما استاندارد است ؟ آیا نحوه تعیین صلاحیت استخدام دولتی ما استاندارد است؟ آیا نحوه صدور مجوزهای ما و تعیین صلاحیت افراد برای درمان و استفاده از روشهای درمانی و داروی ما استاندارد است ؟ آیا شما توجه کرده اید به چه کسانی و با چه سطحی از معلومات و تجربه و مهارت مجوز فعالیت درمانی صادر کرده اید !!؟؟ آیا توجه کرده اید رسما" به افرادی که طبق قانون نباید مجوزی دریافت میکردند ، پروانه درمانی داده اید و حاضر به ابطال مجوزآنها هم نیستید ، علی رغم تعهد محضری که خودشان به شما داده اند و علی رغم خسارتهای ملموسی که این روش شما و آنها ، بر جریان سالم آموزش دامپزشکی گذاشته و رابطه استاد و دانشجو را به رابطه رقابت بین دو کاسب تبدیل کرده است !!؟؟ و جالب آنکه همینها مروج اصلی و الگوی بقیه، برای استفاده نادرست از دارو در دامپزشکی می باشند !!؟؟
شما بهتر نیست قبل از هر نوع خط و نشان کشیدنی و ایجاد تنش و قدرت نمایی ، به آرامی با مشورت گرفتن از مصلحین رشته ، بتدریج ولی پیوسته ، شروع به اولویت بندی و سپس ساماندهی در امور درمان و دارو نمایید !! تا به خودی خود با به بار نشستن فرهنگ واقعی درمان علمی و اخلاقی ، بجای فرهنگ کاسبی ، در دامپزشکی ، هدف واقعا"درست شما در کنترل مصرف داروها به نتیجه برسد !!؟
این چند خط نسبتا" طولانی را نه از بابت ایجاد کدورت و یا حتی طعنه ، بلکه در راه اصلاح امور از پس سالیان بلند تجربه تقدیم کردم باشد که مقبول افتد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
چه متن زیبا و گویای واقعیت از استاد حسین زاده . ای کاش از تفکرات جنابعالی در همه ابعاد زندگی استفاده میشد عمر شما مستدام
بينام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
0
خانم دکتر رودحله بعنوان يك مدير تاكنون چند تا طرح پايش آنتي بيوتيك گذاشتين حرف خالي چه فايده داره؟؟؟؟؟
ناشناس
|
France
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
1
1
خانم دکتر از مدیران باسواد و اهل فن دامپزشکی است, چرا مردمی هستیم که به جون هم افتادیم؟ وقتی یک نفر که مدیر دولتی است را میبینیم اینقدر بهش حسادت میکنیم و نسبت ناروا میدیم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
1
تو ایران یه چیزی خیلی جالبه.همه ایرانی ها دوست دارن حق شون رو از راننده تاکسی و اتوبوس بگیرن در حالیکه میلیاردها حق شون رو از بالادستها نمی خوان!!!!!بالادست ها هزار بلا سرشون بیارن،مهم نیست ولی خدا نکنه یه نفر به اون یکی یه فحش بده تا دادگاه رفته و وقت تلف می کنن تا جریمه فحش رو بگیرن.اون همه گوشت آلوده به انگل با وجود این همه کنترل و وجود سازمان ها و ساختمان ها مختلف و برو بیا ها به راحتی توزیع شد ولی حالا طرف دو تا داروی انسانی فروخته ،می خوان پدرشو دربیارن.چرا وقتی پای سران هست هیچ کس صداشو در نمی یاره ولی یه شخص رو سریع پدرشو درمیارن تا اهمیت خودشون رو بالا ببرن.ایراد بزرگ رو تو خودتون نمی بینید ولی ایراد های کوچک مردم رو با ذره بین بزرگ می کنید.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
0
1
خانم دکتر:
گشتم نبود،نگرد نیست.......
مریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
1
0
یکی بگه من چی بپوشم؟
جابر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶
0
2
به نام خداوند جان آفرين
سلام من يك قلاده سگ ژرمن شپرد مو بلند بلك فيس بسيار خالص وارداتي را به كلينيك براي بهبود بردم كه دكتر وقت در ابتدا گفت بايد آزمايش بگيريم اول و شروع به فاكتور زدن كرد....و بعد پرداخت...سرم به سگم زد داخل سرم 4.تا تزريق كرد..سفتراكسين.آمپيسيلين..بكمپلكس.رانيتيدين...فكر كنم كلا چند ثانيه براي تزريق وقت گذاشت....در ابتدا سگ با پاي خودش اومد و بعد درمان با برانكاد رفت...متاسفانه يك ساعت بعد اووردوز كرد خشك شد...سگ بي نظيري بود اسمش جان كوچولو بود يازده ماه باهاش زندگي كردم الان تو حياط خونم زير خاكه...فرداش رفتم پيش دكتر گلگي كردم و برگع آزمايش خواستم.كه گفت هنوز نيونده!!!!گفتم پس چرا آزمايش گرفتي وقتي شما علم غيب داري و درمان ميكني....اونم قيل اومدن جواب
....خلاصه بچم و كشتن و حتي ناراحتم نشدن پانصد هزار نقدا گرفن...لطفا كمكم كنيد جان كوچولو من كه رفت جان كوچولوهاي زبون بسته زير حكم بي عدالتي اين دامپزشك رو حداقل نجات بدين...شهريار كلينيك ........... آقاي ......... مسول بخش..تلفن تماس خودم09353003046
09123659031
02165256771
جابر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
0
2
با سلام و احترامات وافره
اینجانب حدود یک ماه پیش حیوان خانگی خود را به کلینیک بردم و پزشک وقت با تزریق سفتریاکسون و بکمپلکس انتی هیستامین رانیتیدین دگزامتازون داخل سرم رینگر بدون دقت به نحوه سرعت تزریق سفتریاکسون باعث مرگ سگ ژرمن شپرد مو بلند بلک فیص که در پیج اینستا گرام@khofo300 میتونید رویت کنید شده خارج از ارزش خلوص حیوان برای من حداقل خیلی عزیز بوده...که کلینیک برای کشتن سگ مبلغ پانصد هزار تومان هم گرفته تا الان کلی هزینه شکایتم شده مبلغ زیادی هم واسه به ثمر رسوندنش تا بحال خرج کرده بودم..دلخل سازمان نظام دامپزشکی شکایت حضوری کردم..ولی متاسفانه هیچ کس تا به حال پاسخ گونبوده.خواهشن کمک کنید تا حقی گرفته نشه..همه زندگیم بود.این زبون بسته...تشکر از شما
نظر شما
ادامه