کد خبر: ۴۴۱۴۷



عضو فراکسیون امید مجلس نشست امروز این فراکسیون با دستور کار بررسی وضعیت صید صنعتی ماهی در دریای جنوب را تشریح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «فاطمه ذوالقدر» در تشریح نشست امروز فراکسیون امید مجلس برای بررسی ابعاد مختلف صید ماهی در دریاهای جنوب کشور، گفت: نشست امروز با حضور رئیس سازمان شیلات، مسئولان جهاد دانشگاهی، اتحادیه صیادان، معاون سیاسی استاندار هرمزگان، فرماندار جاسک و جمعی از صیادان جنوب با هدف بررسی موضوع صید صنعتی ماهی در دریاهای جنوب کشور برگزار شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نشست امروز فراکسیون امید مجلس، صالحی، رئیس سازمان شیلات کشور گزارشی را درباره نحوه و عملکرد کشتی‌ها برای صید صنعتی در جنوب کشور ارائه کرد، ادامه داد: در نشست امروز صالحی اعلام کرد هدف اصلی صیادان صنعتی در دریاهای جنوب، صید فانوس ماهی‌ها بوده که عمر تقریبی آن ها حدود یک سال است، از این رو از نظر اقتصادی باید این گونه از ماهی صید شود، همچنین از این گونه، برای تولید آرد ماهی جهت استفاده در پرورش ماهی و طیور به کار گرفته می‌شود.

وی گفت: همچنین رئیس سازمان شیلات به نحوه قراردادهای کشتی‌های ماهیگیری اشاره کرد و گفت که نحوه عملکرد و فعالیت این کشتی‌ها به طور کامل توسط پرسنل کنترل، نظارت می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در نشست امروز همچنین برخی از صیادان توضیحاتی را درباره وضعیت کنونی صید در جنوب کشور و نقش صیدهای صنعتی در کاهش برخی گونه‌ها ارائه کردند، در این توضیحات تأکید شد که تاکنون حدود ۱۶۰ مورد تخلف در حوزه صید ماهی صورت گرفته، به طوری که برخی صیادان، با قطع سیستم‌های رهیاب، نسبت به صید گونه‌های مختلف اقدام می‌کنند، همچنین مشخص نیست که ماهی‌های صید شده، در کدام منطقه تخلیه می‌شوند.

وی گفت: در نشست امروز اعضای شورای شهر سیریک نیز اعلام کردند که به خاطر افزایش صیدهای صنعتی و نبود نظارت بر این روند، جمعیت ماهی‌های مانند شوریده نسبت به گذشته بسیار کمک شده است، همچنین صیادان نیز در این نشست توضیحاتی را درباره مشکلات خود از جمله نبود تجهیزات صیادی ارائه کردند.

ذوالقدر ادامه داد: امروز همچنین اعضای فراکسیون امید مجلس بر ضرورت افزایش شفافیت قرارداد کشتی‌های صیادی تأکید کردند، از طرف دیگر در نشست امروز این موضوع مطرح شد که تاکنون تورهای صیادی به هیچ وجه هوشمند نیست و در آینده نزدیک قرار است که سامانه‌ای تحت عنوان نت ساندر راه‌اندازی شود تا تنها فانوس ماهی‌ها صید شوند، اما راه‌اندازی هر سامانه نت ساندر برای یک کشتی حدود ۳۰ میلیون تومان هزینه دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: از طرف دیگر این موضوع مطرح شد که صید صنعتی فانوس ماهی‌ها، در منطقه جاسک و دریای عمان بوده و در بقیه مناطق کمتر حضور دارند و این مسئله مشکلات زیست محیطی را برای منطقه به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: همچنین در نشست امروز فراکسیون امید مقرر شد که جلسه دیگری، با هدف بررسی مشکلات صیادان جنوب کشور برگزار شود.


نظر شما
ادامه