کد خبر: ۴۴۱۴۶
تعداد نظرات: ۷ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: ان اشالله این دستورالعمل به زودی از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ و امضا خواهد شد و بسیاری از مشکلات موجود را حل خواهد کرد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی:‌ بارها ثابت کرده که جایگاه رفیعی برای رسانه قائل است. «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» در یکی از روزهای شلوغ کاری خود به هفدمین نمایشگاه دام، طیور و آبزیان آمد و با سعه صدر پاسخ‌گوی سوالات حکیم مهر شد تا نشان دهد خود را در برابر خواسته‌ها و سوالات رسانه‌ای، مسئول می‌داند. رئیس سازمان دامپزشکی کشور که شیوه مدیریت سالم و به دور از حاشیه را سرلوحه رفتار خود قرار داده، تلاش می‌کند تا درهای ارتباطی سازمان را همواره باز نگه دارد؛ او از نقد منتقدان هراسی ندارد.

حکیم مهر: آقای دکتر، نمایشگاه را چطور ارزیابی کردید؟

طبق آمار بیش از ۲۳۰ شرکت داخلی و ۳۰ شرکت خارجی در نمایشگاه امسال شرکت کردند. بنده سال گذشته نیز از نمایشگاه بازدید کردم. به طور کلی نظم حاکم بر شرکت‌های حاضر و تنوعی که در حوزه‌های مختلف دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و صنایع وابسته وجود دارد، قابل توجه است. حتی در موضوعات جالبی از جمله در حوزه ژنتیک، به‌گزینی دام و حوزه‌های این چنینی هم غرفه داریم و امکان بازدید از این غرفه‌ها برای بازدیدکنندگان وجود دارد. حضور فعالان عرصه حوزه تحقیقات و پژوهش نیز پررنگ است. پایگاه خبری حکیم مهر نیز حضوری قدرتمندتر از سال قبل دارد.

همچنین موفقیت‌های تولید در حوزه دانش، کیفیت و کمیت محصولات نیز قابل تقدیر است. صنایع وابسته، تولید کنندگان صنعتی و حتی واردکنندگان تجهیزاتی که در کشور ما وجود ندارد، تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا آخرین خدمات خود را ارائه دهند.

حکیم مهر: به‌عنوان عالی‌ترین مقام دامپزشکی کشور، چقدر از بخش خصوصی حمایت می‌کنید و چه برنامه‌هایی برای کمک به این حوزه دارید؟

سازمان دامپزشکی یک سازمان حاکمیتی است و قانون و حاکمیت به آن اختیار داده که به وظیفه حاکمیتی خود رسیدگی کند. این وظیفه حاکمیتی را بخش خصوصی اجرا می‌کند. ما در بدنه دامپزشکی کشور ۷ هزار نفر در بخش دولتی و ۳۰ هزار نفر در بخش خصوصی داریم که این عدد نشان‌دهنده آن است که نمی‌توان بین دامپزشکی خصوصی و دولتی تفکیک قائل شد، چرا که این دو بخش لازم و ملزوم یکدیگر هستند. هر بخشی که کوتاهی کند، بخش دیگر نیز در عملکرد خود موفق نخواهد بود. ما هم متکی به ۳۰ هزار نیروی دانش‌آموخته دامپزشکی کشور هستیم. عزیزانی که در حوزه دارویی، تشخیصی، نظارتی و تولیدی به ما کمک می‌کنند. حاکمیت هم به وظیفه نظارتی خود رسیدگی می‌کند.

مطمئن باشید که سازمان دامپزشکی با تمام توان خود و برابر با ضوابط و مقررات قانونی در کنار بخش خصوصی ایستاده است. با توجه به بحث تعدیل و کوچک‌سازی دولت، بخش خصوصی نیز بهترین حامی دولت است که باید جای عملکرد میدانی ما را که قابل واگذاری است، بگیرد. ما هم سیاست‌گذاری می‌کنیم و برای قوانین موجود، دستورالعمل و آیین‌نامه می‌نویسیم تا بخش خصوصی همواره چابک بماند و به بخش دولتی و بخش تولید کمک کند. 

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، شواهد حاکی از وجود یک وضعیت نگران کننده در حوزه واکسن است. چرا؟

ما در حوزه واکسن، تا حدود ۳ ماه پیش یک شرایط نرمال داشتیم. امروز بحث تحریم‌ها، مشکلات ارزی و تخصیص ارز به وجود آمده که قدری ما را دچار مشکل کرده است. اما این شرایط فقط تا زمانی که واکسن ثبت سفارش شده، تخصیص ارزی آن داده شود و واکسن وارد کشور شود، ادامه خواهد داشت. در مجموع میزان واکسنی که در گمرکات، ذخیره استراتژیک و ذخیره واکسنی که در شرف انتقال به کشور ما از کشورهای تولید کننده است،‌ در کنار واکسن‌سازهای خودمان چه در موسسه دولتی رازی و چه بخش خصوصی، کفاف کار را می‌دهد. این عزیزان با تمام توان خود کار می‌کنند. در بخش تولید داخلی هم چند جلسه ویژه داشتیم که قرار شد کمیت تولید را افزایش ‌دهند تا نگرانی‌ها برطرف شود.

ما برای موضوعاتی مثل مواد بیولوژیک و واکسن باید همیشه نگران باشیم. این مواد باید برای یک سال و دو سال کشور تامین باشند تا نگران استفاده از آنها در آینده صنعت دام، طیور و آبزیان نباشیم. آنچه امروز به وجود آمده، یک اختلال در تخصیص‌های ارزی بود که زمان را از تولیدکنندگان و واردکنندگان گرفت. ‌تولید کنندگان هم باید ماده اولیه را وارد کنند تا بتوانند به تولید خود ادامه دهند.

حکیم مهر: آیا این زمانی که می‌گویید از دست رفت، قابل جبران است؟

قطعاً قابل جبران است، چون ما در زمینه هیچ واکسنی کمبود نداریم؛ فقط چون واکسن آنفلوانزا واکسن جدیدی بوده که وارد کشور شده، این مساله پیش آمده است.

حکیم مهر: آقای دکتر، ما در حال حاضر ۲۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور کرده‌ایم. اما تعداد مرغ‌های ما چند برابر این رقم است.

دلیلش این است که ما به شکل هدفمند کار می‌کنیم و قرار نیست که همه مرغ‌ها را واکسینه کنیم. فعلا در مطالعاتی که انجام دادیم، تصمیم گرفتیم یک برنامه واکسیناسیون هدفمند برای مناطق «های‌ریسک» داشته باشیم.

حکیم مهر:‌ این مناطق شامل چند استان می‌شوند؟

۱۲ استان؛ قرار است در این برنامه مرغداری‌ها با در نظر گرفتن برخی شرایط ممیزی ‌شوند و آنها که انتخاب شدند، واکسن دریافت کنند. از طرفی ما به مرور زمان واکسن را در داخل می‌سازیم و زمانی که لازم شد جمعیت بیشتری از مرغ‌ها، حتی نوع غیر تخم‌گذار را پوشش می‌دهیم.

حکیم مهر: تاکنون چند درصد از مناطق های‌ریسک را پوشش داده‌اید؟

نزدیک به ۵۰ درصد از مناطق های‌ریسک را پوشش داده‌ایم. با ورود یک پارت جدید ۱۰ میلیون دوزی، سایر مناطق را نیز پوشش می‌دهیم. ما در واقع فقط چرخه حرکت ویروس را کند می‌کنیم تا بتوانیم از اقدامات دیگر بهداشتی نیز به نحو احسن استفاده کنیم تا امسال مواجه با بحث طغیان نشویم.

از آنجا که واکسن، جدید و وارداتی است، به دو شرکت‌ وارد کننده مجوز دادیم که هر یک ۵۰ میلیون دوز وارد کنند. اگرچه تولید این تعداد واکسن کمی زمان می‌برد، اما این باعث نشده که خواسته ما در حوزه بهداشتی و تامین ایمنی مرغ تخم‌گذار برآورده نشود.

حکیم مهر: برای جلوگیری از بحث فروش بدون نسخه دارو چه برنامه‌هایی دارید؟

سؤال خوبی بود. ما دستورالعمل مناسبی در این حوزه نداشتیم یا دستورالعمل‌های موجود را به خوبی اجرا نکردیم. اما به زودی آخرین ورژن دستورالعمل حوزه دارو را که مرتبط با ماده ۲ قانون بهره‌وری کشاورزی است، ارائه می‌کنیم. این دستورالعمل کمک می‌کند که بسیاری از مشکلات ما حل شود.

حکیم مهر: جزئیات دستورالعمل چیست؟

این دستورالعمل موضوع مسئولیت را به نظام دامپزشکی واگذار می‌کند؛ نظام دامپزشکی به این حوزه ورود خواهد کرد و ما هم کار نظارتی و سیاست‌گذاری را انجام می‌دهیم و دستورالعمل‌ها را به نظام می‌دهیم تا بتوانیم در حوزه دارویی اقداماتی انجام دهیم که شما هم دیگر نگران فروش بدون نسخه دارو نباشید. هر چند فروش بدون نسخه دارو در مورد OTC ها وجود دارد اما در حوزه‌هایی که غیر قانونی است، نباید وجود داشته باشد.

حکیم مهر: دستورالعمل در چه مرحله‌ای است؟

ان اشالله به زودی از سوی وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ و امضا خواهد شد و بسیاری از مشکلات موجود را حل خواهد کرد. با این حال ما به هر ایده و تفکر جدید در این حوزه که توسط همکاران عزیز ارائه شود و در راستای بهبود شرایط حوزه دارویی کشور باشد، توجه می‌کنیم و در بازنگری‌های آینده دستورالعمل‌ها لحاظ خواهد شد.

حکیم مهر:‌ نظر شما راجع‌به پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر چیست؟

سابقه فعالیت یک پایگاه خبری مثل حکیم مهر نشان می‌دهد که نباید به فعالیت‌های آن ایراد گرفت، کمااینکه تمام ایرادهای حکیم مهر در این مدت برطرف شده و هم‌اکنون به سمت ایده‌ال‌ها پیش می‌رود. برداشت من این است که حکیم مهر به بهترین نحو از اعضا، هیات تحریریه و خبرنگاران خود استفاده می‌کند و تجربه چندین ساله این افراد این پایگاه خبری را به یک بلوغ رسانده که من نمی‌توانم به آن ایراد بگیرم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
France
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۰
0
0
....................... ای کاش فقط برای یک روز درد بخش خصوصی الی الخصوص درمانگاه های دامپزشکی تو شهرستان ها رو میچشیدین.
شماهم روزی صندلی رو تحویل شخصی دیگر خواهید داد و آن روز قطعا نه مشکل فروش بدون نسخه حل شده نه دردی از بخش خصوصی دوا.
یا علی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
روسای برخی شبکه ها .......... واقعا نمیزارن بخش خصوصی کار بکنه.بنظر من میترسن منافع خودشون یا کارمنداشون ب خطر بیفته جناب دکتر ........... لطفا پیگیری بفرمایین
ناشناس
|
-
|
۰۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
با سلام و عرض خسته نباشید و آرزوی توفیقات الهی به جناب دکتر رفیعی پور
بابت تلاشها و زحمات شبانه روزی جنابعالی در راستای تحقق اهداف کلان و گسترده سازمان دامپزشکی تشکر ویژه داریم ان شاا... موفق و موید ، پیروز و سربلند باشید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
امید داشتن خیلی خوبه وماهم امیدواریم درست بشه اوضاع ولی قطعا فرصت از دست رفته برای مدیریت شاید برگردد ولی برای دامدار و..نه جوان واکسیناتور پیرشد ولی واکسن وتعرفه عادلانه ندید وهمیشه جیب خالی ووعده وعید مسئولین دامداردرخلل شیوع بیماری سرمایه ازدست دادقطعا جنابعالی درمورد نوش دارو صحبت میکنید ولی فرصت از دست رفته زندگی برای امثال مابرنخواهدگشت کدام ۳۰واندی هزارنفر آیااینها واقعا شاغل دامپزشکی بحساب می آیند درحالی که فقط درآمارآنهاراشاغل دامپزشکی بحساب می آورید.
همکار دامپزشک
|
-
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
قبلا هم دستورالعمل های خوبی تو زمینه فروش دارو بدون نسخه بود اما اجرا نمیشد گیرم که دستورالعمل جدید کاملتر باشه اگه اجرا نشه فقط تو ویترین قوانین دامپزشکی بمونه چه فایده داره الان یه جور شده همه میرن دنبال مجوز داروخونه دیگه کسی دنبال مطب نمیره جذابیت های مالی داروخونه خیلی بیشتر از مطب شده متاسفانه
ناشناس
|
United States of America
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
متاسفانه در استان ما نظام دامپزشکی چون کاملا از تعدادی معدود داروخانه حمایت میکند پس هم به بقیه دارندگان پروانه و هم به دامداران اجحاف میشود علت این است که سه عضو موثر نظام دامپزشکی استان خودشان پروانه داروخانه دارند و بخش دولتی هم منفعل است
ناشناس
|
United States of America
|
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
0
0
آقای دکتر ............. چه حمایتی از بخش خصوصی کردین چرا الکی شعار میدین. اصلا یه کلینیسین رو که تو طویله میره 3 ساعت رو میتونین درک کنین؟ بخش دولتی فقط دنبال ضعف بخش خصوصیه خدانکنه یه مشکل پیش بیاد .............. درحالی که کلا خودتون همه کاراتون پر از مشکله. مسئولیت رو دادین دست یه عده که هیچی از دامپزشکی نمیدونن. داروخانه ها هم مثل پفک دارو میفروشن هیچ کاری بهشون ندارین. ولی اگه یه کلینیسین یه ویال دارو بفروشه پدرشو در میارین. سود دامپزشکی هم مال داروخونست زحمت و مسئولیتش با کلینیسین. اگه واقعا به فکر بخش خصوصی هستین نذارین داروخانه ها بدون نسخه بفروشن. دیدم که فروشنده دارو که دامپزشک نیست دارو بدون نسخه میده به دامدار. بررسی کنین لطفا
نظر شما
ادامه