کد خبر: ۴۴۰۷

حکیم مهر - اجلاس بین‌المللی ببر هم در کشور روسیه برگزار شد و ایران نیز از آنجا که بتازگی مصمم به احیای ببر مازندران و شیر ایرانی است در این اجلاس شرکت کرد.

‌با شنیدن خبر ورود ببرهای سیبری به کشور، بسیاری از نظرات مثبت و منفی کارشناسان حول و حوش این موضوع آغاز شد و اگرچه هنوز اختلاف نظرهای متعددی درباره درست یا نادرست بودن این اقدام از سوی سازمان حفاظت محیط زیست وجود دارد، اما مسوولان سازمان مصمم به انجام این کار هستند.

مسوولان حفظ محیط‌زیست معتقدند حفظ این گربه‌ باشکوه، یک همکاری سیاسی و همه‌جانبه را طلب می‌کند. براساس آمارهای به دست آمده 1800 قلاده ببر در هندوستان، نپال، بوتان و بنگلادش، 450 ببر در سوماترا، 400 ببر در مالزی، 450 ببر در حیات وحش روسیه و 350 ببر به صورت پراکنده در جنوب شرقی آسیا زندگی می‌کنند.

اجلاس بین‌المللی ببر با حضور مقامات بلندپایه، وزرای محیط زیست 14 کشور و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی به منظور بررسی مسائل مربوط به حفاظت ببر، مدیریت کارآمد راه حل حفاظت از زیستگاه‌های ببر، بهبود و ارتقای قوانین موجود و اقدامات مقابله‌ای شکار غیرقانونی برگزار شد.این اجلاس به ابتکار دولت روسیه و همکاری سازمان‌های حمایت‌کننده‌ای مانند بانک جهانی، تسهیلات جهانی محیط زیست، صندوق جهانی حیات وحش، موسسه سیمسون و صندوق حفظ ببر مطابق با تقویم مشرق زمین که به عنوان سال ببر نامگذاری شده است، برگزار و سران کشورهای صاحب ببر در آن شرکت کردند.

براساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، جمعیت کلی ببرها در جهان از 100 هزار به 3 هزار و 200 ببر کاهش داشته و این روند همچنان ادامه دارد که یکی از دلایل کاهش جمعیت این‌گونه جانوری کاهش زیستگاه‌های ببر در دهه گذشته تا 40 بوده است.

از سوی دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد، شکار غیر قانونی و درآمد غیر قانونی تجارت ببر و مشتقات آن رو به افزایش بوده و رشد تقاضا برای استفاده از محصولات ببرها در بسیاری از کشورها بسیار هشداردهنده است. تمام این مسائل تهدید بسیار جدی برای بقای ببر در حیات‌وحش است و اگر این روند ادامه یابد ببرهای وحشی برای همیشه ناپدید خواهند شد.

به طوری‌که براساس گفته‌ یکی از اعضای سازمان جهانی حفاظت از محیط‌زیست، با روندی که هم‌اکنون در جریان است، ممکن است نسل ببرها تا 12 سال ‌آینده منقرض شده و حسرت دیدن این حیوان باشکوه و زیبا در دل نسل‌های بعدی بماند.

همچنین در این مجمع تصمیم گرفته شد با اجرای پروژه‌های منطقه‌ای و زیر منطقه‌ای و با سرجمع منابع مالی حدود 330 میلیون دلار توسط کشورهای دارای ببر به جز جمهوری اسلامی ایران، بانک جهانی، صندوق تسهیلات زیست محیطی و بخش خصوصی بویژه تشکل‌های مردم نهاد مانند بنیاد حمایت از حیوانات وحشی (WWF) منابع تامین شود، تا در 12 سال آینده که مجددا بر اساس تقویم مشرق زمین در سال ببر قرار می‌گیریم جمعیت ببر به دو برابر افزایش یابد.

در این نشست مبادله گونه‌های درحال انقراض مشخصا کمک به انتقال تجارب برای پرورش در طبیعت و رهاسازی گونه‌های ببر مازندران و شیر ایرانی، بازسازی زیستگاه تخریب شده طبیعی این‌گونه‌ها و بهره‌برداری از تجارب در عرصه بین‌المللی برای تثبیت حقوق گیاهان دارویی که عمدتا توسط کشورهای اروپایی تاراج می‌شوند مورد بررسی قرار گرفت.همکاری در مرحله تقابل با آلودگی منبع خشکی در محیط دریایی و پرهیز از تخریب سواحل، تقویت آبزیان و ذخایر دریایی، همکاری در عرصه الحاق پروتکل‌های زیست محیطی به کنوانسیون تهران و حمایت از استقرار دبیرخانه دایم کنوانسیون تهران در جمهوری اسلامی ایران از دیگر محورهایی بود که در این اجلاس از سوی دولت ایران مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس‌جمهور در این اجلاس گفت: از آنجایی که ایران تجربه غنی در امر احیای یوزپلنگ آسیایی دارد، مصمم به احیای نسل ببر مازندران و شیر در ایران است.

وی خواستار تشریک مساعی بین‌المللی برای حمایت از ببر و تلاش برای جلوگیری از نابودی گونه‌های در حال انقراض شد.محمدی‌زاده بر ضرورت ایجاد منطقه‌ای متشکل از ایران، آسیای جنوب شرقی، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه برای احیای راهگذرهای مهاجرت ببر تاکید کرد.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین طراحی و اجرای یک پروژه بین‌المللی برای معرفی مجدد گونه‌های در حال انقراض و منقرض شده مانند ببر مازندران و مبادله تجارب با کشورهای عضو مجمع بین‌المللی ببر را خواستار شد.دولت روسیه نیز در این اجلاس اعلام کرد در برنامه توسعه خاور دور، این کشور حتما راهبرد حفظ جمعیت «ببر آمور» را مورد توجه قرار خواهد داد که زیستگاه این ببر در منطقه خاور دور روسیه و بویژه در استان آمورسک این کشور است. پیشنهادهای مطرح شده از سوی محمدی‌زاده پیرامون طراحی و اجرای پروژه بین‌المللی و ایجاد منطقه بزرگ ببر برای احیای مهاجرت ببرها مورد استقبال حاضران در اجلاس قرار گرفت و مقرر شد این پیشنهاد‌ها در سند نهایی برنامه جهانی احیای ببر منعکس شود.

در حالی که تنها حدود 3000 ببر در حیات وحش باقی مانده‌اند، موقعیت ببرها در حیات وحش به حدی ناگوار است که برنامه‌ای جهانی برای دو برابر کردن جمعیت آنها تا سال 2020 در نظر گرفته شده است. ببرها از جانوران در معرض انقراض اتحادیه جهانی حفاظت هستند.

نظر شما
ادامه