کد خبر: ۴۴۰۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران گفت: شتر دو کوهانه که بیش از دو هزار سال قبل از میلاد مسیح در ایران اهلی شده، در این کشور در حال انقراض است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر امیر نیاسری نسلجی» عصر سه شنبه در حاشیه برگزاری دوازدهمین کنگره دانشجویان دامپزشکی ایران افزود: این مساله در حالی رخ می دهد که بخش دانشگاهی و علمی کشور با ارایه راهکارهای انتقال جنین برای تکثیر سریع شتر دوکوهانه، می تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند .

وی تدوین برنامه و نقشه راه و اجرایی ساختن آن برای توسعه شترداری و افزایش جمعیت این دام در کشور را ضروری دانست .

وی ادامه داد: جمعیت شترهای دو کوهانه در کشور کمتر از 100 نفر و شترهای یک کوهانه در حدود 50 هزار نفر می باشد که به منظور حفظ و تداوم بقای این دام ارزشمند و در حال نابودی، تدوین نقشه راه و اجرای آن ضروری است .

به گفته عضو هیات علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، 15 نفر شتر نر دو کوهانه اصیل و 45 نفر شتر ماده از این نوع در کشور وجود دارد .

وی با اشاره به عدم حمایت لازم از سوی مسوولان مرتبط خاطر نشان کرد: حمایت سازمان های متولی به ویژه جهاد کشاورزی برای تحقق و پیشبرد اهداف در صنعت شترداری مطلوب نبوده و با وجود اعلام آمادگی برای کمک رایگان برای جلوگیری از نابودی گونه دامی به ویژه شتر 2 کوهانه در معرض انقراض، همکاری صورت نگرفته است .

متخصص تولید مثل دام با بیان نبود برنامه ریزی در رشد و توسعه صنعت شترداری کشور، تصریح کرد: مدیریت برای اجرای برنامه ها به منظور بازدهی فعالیت ها در صحنه میدانی باید اصولی و منطقی باشد .

نیاسری نسلجی با تاکید بر کاهش جمعیت شتر کشور در سال های اخیر، بیان کرد: با توجه به تعداد کم شتر در ایران، هیچ توصیه ای برای مصرف گوشت این دام وجود ندارد و مصرف باید به سمت شیر شتر و فرآورده های دیگر این دام سوق داده شود .

استاد دانشگاه تهران به ضرورت توجه به تحقیقات علمی برای توسعه شترداری کشور اشاره و تاکید کرد: طولانی مدت بودن تولید مثل شترها، بیماری های این دام، چگونگی شترداری، پرورش و تغذیه شتر، مرتع و تامین نهاده های دامی از مشکلات و چالش های توسعه شترداری کشور بوده که با اجرای تحقیقات علمی قابل حل و فصل است .

وی اظهار داشت: حدود 30 درصد از شترهای کشور در سن های پایین و قبل از زمان تولید مثل در اثر بیماری های مختلف می میرند که یکی از عوامل موثر در انقراض این دام است .

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با بیان این که واکسن برای جلوگیری از برخی بیماری شتر در کشور وجود دارد، تصریح کرد: با وجود واکسن های مختلف برای انواع بیماری های این دام، برنامه ای به منظور واکسیناسیون شتر در کشور وجود ندارد .

نیاسری نسلجی با اشاره به فقدان برنامه مدون در زمینه توسعه شتر، خاطر نشان کرد: ایران بالغ بر 35 میلیون هکتار اراضی بیابانی مناسب برای پرورش شتر دارد و این میزان اراضی قابلیت پرورش 700 هزار راس شتر با تولید روزانه حداقل 300 تن شیر و هفت هزار و 500 تن گوشت را دارد .

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با بیان راهکارهای توسعه شتر داری در کشور اضافه کرد: دگرگونی دیدگاه نسبت به شتر، حفظ و بازسازی مراتع، اتکا بر روی جمعیت شتر کشور، شناسایی و تکثیر شترهای با ظرفیت بالا، مدیریت پرورشی و بهداشتی گله ها، آموزش شترداری، تاسیس واحدهای صنعتی و نیمه صنعتی، تاسیس مراکز خدمات شترداری و واحدهای فرآوری محصولات این دام از جمله راهکارهای توسعه شترداری در کشور است .

به گزارش ایرنا، دوازدهمین کنگره دانشجویان دامپزشکی ایران سیزدهم و چهاردهم شهریور 97 با حضور دکتر خالد خداویردی مشاور رییس سازمان دامپزشکی کشور و جمعی از مسوولان استانی در تالار دانش دانشگاه سمنان در حال برگزاری است .

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یاسر ناظم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
استاد ارجمند جناب آقای دکتر نیازی
با عرض ادب و احترام
زحمات شما در زمینه توسعه و تولید دام‌های بومی ایران بر شما پوشیده نیست و امیدوارم دستگاههای ذیربط قدر وجود شما و دانش ارزنده شما را در زمینه تکنولوژی تولید مثل دام‌های بومی ایران بدانند. بنده که تنها شاهد گوشه کوچکی از
تلاشهای شما بودم و افتخار شاگردیتان را داشتم میدانم چه زحمات بی چشم داشتی را متحمل شده آید. دست خدا همیشه همراهتان.
شاگرد همیشگی
یاسر ناظم
کلینیسین متخصص
|
France
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
0
0
دکتر جان شما که صحبت از ایجاد مرکز مدرن تحقیقات در زمینه تولید مثل شتر و تحول در پرورش شتر در منطقه خاور میانه میکردید! چی شد که الان شتر دو کوهانه خودمان هم در خطر انقراض قرار گرفت؟!
نظر شما
ادامه