کد خبر: ۴۳۹۷۷
 

رییس کمیسیون آموزش و پژوهش انجمن ارگانیک ایران با اشاره قانون استاندارد در پرورش طیور و همچنین تامین خوراک از مزارع ارگانیک، تصریح کرد: از آنجایی که مزرعه تولید خوراک ارگانیک در کشور وجود ندارد و این زنجیره کامل نیست، طیور ارگانیک نیز در کشور تولید نمی شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اگنا، «حسین محمودی» با اعلام این مطلب، جایگزینی برخی محصولات را راهکار تولید خوراک ارگانیک دانست و افزود: در حال حاضر گندم ارگانیک در کشور به میزان محدودی تولید می شود که با افزایش تقاضا، تولید آن هم بیشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: می توان گندم را جایگزین ذرت و کنجاله کنجد را جایگزین سویا کرد.به گفته وی، ۱۵ تا ۲۰ درصد از نیاز تغذیه طیور در روش مزرعه باز نیز از محیط پیرامون آن تامین می شود.

محمودی در خصوص ارگانیک بودن مرغ های سبز موجود در بازار نیز، گفت: تفاوت مرغ سبز با سایر مرغ ها این است که استفاده از آنتی بیوتیک را در آن به حداقل رسانده اند.وی افزود: در حال حاضر استقبال از مرغ سبز نسبت به روزهای اول تولید این محصول کمتر شده است.

انجمن ارگانیک ایران در پی افزایش دانش فنی و علمی تولیدکنندگان

محمودی با بیان اینکه انجمن ارگانیک ایران برای بالا بردن دانش فنی و علمی تولیدکنندگان این بخش، سالانه کارگاه های آموزشی، همایش ها و سخنرانی های متعددی را برگزار می کند، افزود: به درخواست اعضای این انجمن و تولیدکنندگان محصولات ارگانیک، به دلیل نبود دانش فنی تولید طیور ارگانیک در کشور، کارگاه آموزشی در این زمینه برگزار می کنیم.

وی در توضیح برنامه های این کارگاه آموزشی افزود: سخنرانان در این کارگاه، به بیان مباحث نظری الزامات استانداردهای پرورش طیور ارگانیک می پردازند.محمودی ادامه داد: بخش عملی این کارگاه هم در مزرعه باز (free range ) دانشگاه تربیت مدرس که نزدیک به ۲ هزار قطعه مرغ گوشتی در آن پرورش می یابد، برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: پرورش مرغ به شیوه ای که در روستاها و به صورت بومی مرسوم است را free range  می نامند که در این روش، طیور بخشی از غذای شان را از محیط دریافت می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی هدف از برگزاری این کارگاه را افزایش دانش فنی پرورش طیور ارگانیک و توسعه free range دانست و افزود: هدف ما از برگزاری این کارگاه علمی، ترغیب و تشویق مراغداران صنعتی به سمت پرورش و تولید طیور ارگانیک است.

وی افزود: همچنین مدیران و متخصصان مربوط در بخش دام و طیور وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی نیز باید به سمت ترویج این شیوه تولید روی بیاورند.

رییس کمیسیون آموزش و پژوهش انجمن ارگانیک ایران گفت: انجمن ارگانیک ایران سال هاست در حوزه سیاستگذاری و ترویج کشاورزی ارگانیگ فعالیت می کند.

کشاورزی ارگانیک، روشی پایدار برای حفظ محیط زیست سالم

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه در سال های گذشته اهمیت تولید محصولات ارگانیک بیش از پیش شناخته شده است، اظهار کرد: افزایش بیماری های ناشی از آلودگی غذایی و آلرژی ها که مصرف کنندگان را بیش از پیش درگیر کرده، مردم را به سمت استفاده از محصولات ارگانیک سوق می دهد.

وی افزود: کشاورزی ارگانیک روشی پایدار است که علاوه بر تولید غذای سالم، سلامت محیط زیست را که امروزه شرایط مطلوبی ندارد، تامین می کند.

رییس کمیسیون آموزش و پژوهش انجمن ارگانیک ایران استفاده از سموم و کودهای شیمیایی در کشاورزی را باعث آلودگی آب، نیتراته شدن آن و در نتیجه فرسایش خاک دانست و تصریح کرد: در کشاورزی ارگانیک به دلیل استفاده از کودهای آلی و زیستی، بر حفاظت خاک و منابع آب تاکید می شود.

محمودی به اشتغالزایی به عنوان یکی دیگر از مزایای کشاورزی ارگانیک اشاره کرد و گفت: فرزندان کشاورزان به دلایل مختلف از ادامه دادن شغل پدرانشان خودداری می کنند و کشاورزی را مقوله ای جذاب نمی دانند.

او افزود: نتیجه مطالعات انجمن ارگانیک ایران نشان می دهد، کشاورزی ارگانیک به دلیل افزایش درآمد، برای فرزندان کشاورزان جذاب تر است و آنها را نسبت به ادامه شغل پدران شان ترغیب می کند.

گوشت مرغ، سبزیجات و صیفی جات بیشتر دغدغه مردم در محصولات ارگانیک

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه کشاورزی ارگانیک، دانش محور است، اظهار کرد: دانشگاه شهید بهشتی در یک مطالعه ۱۰ ساله بر روی این موضوع که بیشترین دغدغه مردم در زمینه محصولات ارگانیک، کدام محصولات هستند، به نتایج مطلوبی در این زمینه دست یافت.

وی افزود: در میان محصولات متعدد مطرح شده در این تحقیق، بالاترین رتبه ها به گوشت مرغ، سبزیجات و صیفی جات اختصاص یافت.

رییس کمیسیون آموزش و پژوهش انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه مردم در سال های گذشته نسبت به مرغ های صنعتی و نحوه پرورش آنها، بی اعتماد شده اند، افزود: در سبزیجات و صیفی جات هم مردم به ویژه پایتخت نشینان به دلیل پرورش این محصولات در جنوب شهر با فاضلاب و پساب ها، اعتمادشان را از دست داده اند.

وی تصریح کرد: مردم به محصولاتی اعتماد می کنند که در تولید آنها از مواد آلاینده استفاده نشود. 

کشت ۵۰ هزار هکتار محصولات ارگانیک در سال گذشته

رییس کمیسیون آموزش و پژوهش انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه براساس تنها آمارنامه رسمی دنیا که به صورت کتاب هرساله چاپ می شود، حدود ۵۰ هزار هکتار محصولات ارگانیک شامل زعفران، پسته، انار، کشمش، انگور و غیره در سال گذشته در کشور وجود دارد، افزود: علاوه بر محصولات زراعی باغی، عسل و ۴ هزار راس گوسفند ارگانیک نیز در غرب کشور تولید شد.

وی با بیان اینکه این آمار مستقلی است و من مسئول آن در دانشگاه شهید بهشتی هستم، افزود: هر ساله با حضور در یک گردهمایی جهانی در آلمان، مکانیزم و پروتکل آمارگیری مشخص و براساس آن انجام می شود.

محمودی با اشاره به اینکه انجمن ارگانیک نیز به طور مستقیم با تمام تولیدکنندگان این محصولات در ارتباط است، اظهار کرد: این آمارگیری چند لایه است که یک لایه آن مربوط به انجمن ارگانیک می شود.

تولید محصولات ارگانیک در کشور امکانپذیر است

محمودی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه با توجه به سم و کود شیمیایی موجود در خاک، آیا امکان تولید محصولات ارگانیک در کشور وجود دارد، اظهار کرد: تولید محصولات ارگانیک در کشور امکانپذیر است، گرچه در آغاز راه با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.

وی افزود: دوره گذار با توجه به شرایط زمین و نوع مدیریت مزرعه متفاوت است. مکان های ایزوله ای که چندین سال کود و سموم شیمیایی در آن استفاده نشده است، دوره گذارشان ممکن است یک سال باشد.

او ادامه داد: حدود ۵۰ فروشگاه محصولات ارگانیک در کشور وجود دارد که ۳۰ فروشگاه در تهران است.

گفتنی است؛ کارگاه آموزشی پرورش طیور ارگانیک، ۲۰ شهریورماه در دانشگاه تربیت مدرس برگزار می شود.

 
 
نظر شما
ادامه