کد خبر: ۴۳۹۳۹
تعداد نظرات: ۴ نظر



استاد دانشکده دامپزشکی اهواز گفت: بالا رفتن فشار خون در گاوها بر اثر خوردن آب‌‌های شور سبب شده است که این گاوها دچار خشکی چشم شوند که این مسأله به کوری در چشم گاوها منجر می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از آنا، قطع آب و برق و وجود دود تنها مشکلات مردم در هورالعظیم نیست. در حال حاضر از بین رفتن دام‌ها که تنها منبع درآمد اهالی این مناطق است، مهم‌ترین دغدغه‌ای است که مردم در هویزه و روستاهای منطقه هور العظیم با آن دست به گریبان‌اند.

شدت دود و شوری آب که بر اثر خشک شدن تالاب هورالعظیم به وجود آمده است، سبب شده که دام‌ها که اصولا در این مناطق گاو و گاومیش هستند دچار بیماری‌های مختلف شوند. بسیاری از کارشناسان بر این باورند که بالا رفتن فشارخون براثر مصرف آب‌شور سبب شده است که گاوها دچار کوری چشم شوند. این مسئله در چند روستا در اطراف هویزه دیده ‌شده است.

استاد دانشگاه در مورد ماجرای کوری چشم گاوها در هویزه گفت: متأسفانه میزان شوری آب در هویزه به شدت بالاست و این مسئله سبب کور شدن چشم گاوها شده است. البته نباید خطر این ماجرا را برای انسان‌ها دور از ذهن بدانیم، زیرا شور بودن آب سبب شده‌است که فشارخون بالا برود و این افزایش می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری را با خود به دنبال داشته باشد. در حال حاضر دود در فضای شهر آن‌قدر بالاست که بیماران تنفسی از شدت سرفه خون بالا می‌آورند. مویرگ‌هایشان پاره شده و آنها را دچار مشکلات زیادی کرده است. ما هم باخبرشدیم که تعدادی از دام‌ها در هویزه براثر مصرف آب‌شور کور شده‌اند و تعدادی نیز به دلیل کمبود آب تلف شدند.

«دکتر محمد راشد» افزود: با توجه به این‌که یکسری از روستاهای هویزه از رودخانه دور هستند و به دلیل مراتعی که وجود دارد، مردم در نزدیکی مرز ایران و عراق زندگی می‌کنند، برای تأمین آب موردنیاز خود و دام‌هایشان مجبور به حفر چاه شده‌اند، اما آب این چاه‌ها شور است و دام‌ها به دلیل مصرف این آب و بالا رفتن فشار خونشان کور شده‌اند.

این استاد دانشگاه با توضیح اینکه هورالعظیم تالابی بین ایران و عراق است، ادامه داد: در زیر این هور سفره زیرزمینی نفت قرار داشت که این منبع به‌صورت مشترک، بین ایران و عراق است. ایران اقداماتی انجام داد و برای آن‌که از لحاظ اقتصادی استخراج نفت برایش به‌صرفه باشد، هورالعظیم را خشک کرد. زیرا استخراج نفت در آب هزینه‌هایش چهار برابر خشکی است و به همین دلیل با هماهنگی وزارت نیرو در داخل هور حوضچه‌هایی تشکیل و هور به منطقه‌ای خشک با جاده کشی تبدیل شد. از سوی دیگر اعلام شد که از کرخه آبگیری این هور انجام می‌شود که همان زمان بحث ریز گردها که منشأ تالابی داشته و بعد از خشک شدن هور با وزش باد به هوا بلند می‌شدند، مطرح شد.

وی اضافه کرد: متأسفانه بسیاری از فلزات سنگین و مواد رادیواکتیوی که منشأ آن از زاگرس بود در کف تالاب‌ها وجود داشت که به دلیل وجود آب پنهان‌شده بود. اما در حال حاضر به خاطر خشک شدن تالاب و بلند شدن ریز گردها این مواد سمی و رادیواکتیو در هوا پراکنده و سبب بروز سرطان شده‌اند.

راشد افزود: دومین بیمارستان سرطان استان خوزستان اوایل سال ۹۶ افتتاح شد، فارغ از این‌که در این استان به دلیل آلودگی‌های آب‌وهوا شیوع سرطان ۷۰۰ برابر افزایش داشته است. باید بگوییم از سال ۹۶ تالاب فاضلاب گیری شد، نه آبگیری.

این فعال محیط‌زیست در ادامه تصریح کرد: در واقع بحث کشت نیز به‌صورت پنج سال متوالی در خوزستان ممنوع شده که این مسئله به بهانه کاهش مصرف آب صورت گرفته است. این‌ها در کنار هم سبب شده است، حق‌آبه تالاب کاهش یابد و در نهایت آب تالاب خشک شود و کانون‌های جدید ریزگرد ایجاد شود.

وی افزود: بحث آتش‌سوزی نیز به گفته بسیاری از کارشناسان از عراق آغازشده است و از آنجا که ایران نسبت به این مسئله غفلت کرد این آتش به سمت ایران حرکت کرد. در ابتدا دو سه هکتار تالاب ایران دچار حریق شد که با سرعت عمل این آتش خاموش شد اما متأسفانه دود این آتش‌سوزی‌ها که در بخش عراق همچنان ادامه دارد به چشم ایرانی‌ها رفته است. دام‌ها در این محدوده دچار مشکل شده‌اند و بیماری‌های تنفسی نیز به‌شدت در بین مردم در حال شیوع است و این مسئله در زندگی طبیعی مردم اثرگذار شده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه هویزه نیز گفت: مشکلات ما در شهرهای مرزی بسیار بالاست. آب نداریم و اطفاء حریق متوقف‌ شده است.آن‌قدر سرعت دود بالا رفته است که بیش از ۱۳۰ کیلومتر تا محل حادثه را طی کرده و به اهواز هم رسیده است این دود حمیدیه و سوسنگرد را هم در برگرفته است.

علی سیلاوی اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت در هویزه بحرانی است و دام‌های هویزه به دلیل دود و شوری آب چشم‌هایشان خشک شده است.

وی با اشاره به اینکه گروه‌های جهادی دانشجویی آمادگی این را دارند که در صورت نیاز وارد میدان شوند در ادامه افزود: در حال حاضر ما نتوانستیم به این موضوع ورود پیدا کنیم اما در صورت نیاز گروه‌های جهادی می‌توانند در قالب گروه‌های دامپزشکی و پزشکی به هویزه اعزام شوند و به مردم کمک کنند.



انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پیغان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
0
با سلام. دانشکده دامپزشکی اهواز استادی به نام دکتر راشد ندارد. احتمالا شبکه دامپزشکی باشند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
0
لعنت خدا بر عراقی ها که از عمد هورالعظیم رو آتیش میزنن تا دودش بیاد رو سر مردم خوزستان
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۱
0
0
1- مجموعه اداره کل دامپزشکی استان خوزستان همکاری بنام دکترمحمدراشد ندارد 2- موارد مطرح شده توسط ایشان در خصوص کوری گاومیش ها در اثر شوری اب مبنای علمی ندارد
قدردان
|
Germany
|
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
0
0
علیرغم تلاش فراوان تاکنون محل کار این بزرگوار را پیدا نکردم.
نظر شما
ادامه