کد خبر: ۴۳۹۲۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد:
«دکتر محسن جعفریان» در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو افزود: ما در روستا‌ها بیشتر واکسیناسیون و انگل‌زدایی دام‌ها را انجام می‌دادیم؛ البته موارد هم بود که دامی احتیاج به عمل جراحی و درمان داشته باشد ...
 

حکیم مهر: رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد گفت: روستائیان اطلاعات کافی درباره بهداشت دام ندارند. ما هرچقدر در حوزه بهداشت دام، اطلاع‌رسانی کنیم، سلامت بهداشت غذا و انسان تضمین می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری دانشجو، «دکتر محسن جعفریان دهکرد» رئیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد چند سالی است که در اردو‌های جهادی شرکت می‌کند. وی دامپزشکی را در سال ۷۲ در دانشگاه آزاد شهرکرد خوانده و در سال ۷۸ در مقطع دکتری عمومی دامپزشکی فارغ التحصیل و در سال ۷۹ به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شهرکرد پذیرفته شد و در سال ۸۵ در دوره‌های تخصصی کلینیکال پاتولوژی شرکت کرد و در سال ۹۱ توانست فارغ التحصیل این رشته شود.

او مدیریت گروه امور درمانگاهی و مدیریت گروه علوم پایه دانشکده دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد را در رزومه کاری خود دارد. حضور وی در اردو‌های جهادی بهانه‌ای شد که در این رابطه با او گفت و گویی داشته باشیم.

لطفا از حضور خود در اردو‌های جهادی بگویید؟

تابستان امسال به مدت ۵ روز همراه با دانشجویان در ادو‌های جهادی دامپزشکی در روستای بازوفت و مناطق عشایر نشین چهارمحال و بختیاری شرکت کردم.

انگیزه شما از شرکت در اردو‌های جهادی چیست؟

همراهی کردن دانشجویان و اینکه آن‌ها احساس نزدیکی با استادان خود داشته باشند و از مسائل دیگری که باعث می‌شود من باز در این اردو‌ها شرکت کنم، بحث فرهنگ سازی است؛ البته سال‌های قبل هم در اردو‌های جهادی استادان شرکت کرده بودم؛ اما این اولین باری بود که با دانشجویان همیاری می‌کردم.

مشکل اصلی روستائیان در پرورش دام چیست؟

مشکلی اصلی آن‌ها نداشتن اطلاعات کافی در مورد بهداشت دام است. روستائیان اطلاع دقیقی از زمان زدن واکسن به دام و بیماری‌های آن‌ها ندارند. ما هرچقدر در حوزه بهداشت دام اطلاع رسانی کنیم، باعث سلامت بهداشت غذا و انسان می‌شود.

آیا بهداشت دام احتیاج به فرهنگ سازی دارد؟

یکی از کار‌هایی که می‌توان در رشته ما انجام داد، برگزاری دوره‌های بهداشت دام در مناطق محروم است؛ البته در این اردو سعی کردیم آموزش‌هایی را به مردمان روستا بدهیم؛ اما کمبود کلاس‌های آموزشی در این مناطق احساساس می‌شود.

آیا دانشجویان دامپزشکی الزامی برای گذارن طرح خود در مناطق محروم دارند؟

دامپزشکی مانند پزشکی طرح دارد، اما اختیاری است. دانشجویان می‌توانند با مراجعه به اداره دامپزشکی محل سکونت تقاضای طرح کنند و آن‌ها با توجه به نیاز مناطق اعزام می‌شوند. یکی از عواملی که در مناطق محروم بیماری دام مشاهد می‌شود، این است که دانشجویان بیشتر تمایل دارند طرح خود را در مرکز استان‌ها طی کنند.

آیا برای حضور دانشجویان در ادو‌های جهادی الزاماتی وجود دارد؟

برگزاری اردو‌های جهادی و شرکت دانشجویان کاملا اختیاری است و ما هیچ گونه اجباری دراین کار نداریم. تمام دانشجویان با تمایل خود در این اردوها شرکت می‌کنند.

آیا سال دیگر هم در اردو‌های جهادی شرکت می‌کنید؟

دوست دارم در اردو‌های جهادی بیشتری شرکت کنم و روز‌های بیشتری را در مناطق محروم سپری کنم، در سال‌های آینده حتما حضور خواهم داشتم، در مورد دانشجویان باید بگویم متفاوت است بعضی‌ها چند سال است در این اردو جهادی شرکت می‌کنند و بعضی از دانشجویان با شرایط سازگاری ندارند؛ اما در کل استقبال دانشجویان خوب است.

آیا مردم روستای بازفت از گروه‌های جهادی استقبال کردند؟

بله. با استقبال خوبی روبرو شدیم با توجه به اینکه خیلی از مناطقی که می‌رفتیم، روستا نبود و مسیر پیاده وری زیادی را باید طی می‌کردیم تا به چادر عشایر برسیم. طی چند ساعتی که دام‌ها را واکسیناسیون می‌کردیم، می دیدم که از چادر‌های دیگر دام خود را برای زدن واکسن می‌آوردند.

در روستا‌ها بیشتر در چه زمینه دامپزشکی فعالیت داشتید؟

ما در روستا‌ها بیشتر واکسیناسیون و انگل زدایی دام‌ها را انجام می دادیم؛ البته موارد هم بود که دامی احتیاج به عمل جراحی و درمان داشته باشد؛ به همین خاطر تجهیزات لازم با خودمان برده بودیم. مثلا گاوی دچار برگشتگی شیردان شده بود و تخلیه آبسه که با عمل جراحی بهبود پیدا کرد. مواردی که در دام‌ها بیشتر مشاهده می‌شد، بیماری پنومونی‌های باکتریایی است که به دلیل خشکی مراتع و وجود گرد و خاک خیلی از دام‌ها دچار آن شده بودند.

آیا در دام‌ها بیماری خاصی مشاهده می‌شد؟

بله. یکی از مواردی که در دام‌ها مشاهده می‌شد، بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک بود که تلفات زیاد در بین بره‌ها و بزغاله و همچنین باعث سقط دام شده بود. ما سعی کردیم آن‌ها را به دامپزشکی‌های آن منطقه معرفی کنیم و با واکسیناسیون کردن دام‌ها این بیماری از بین برود.

دام‌ها در سال باید چند بار واکسیناسیون شوند؟

عشایر‌ها به خاطر اینکه در یک منطقه ساکن نیستند و از لحاظ رفت و آمد به مراکز دامپزشکی مشکل دارند، دام‌های آن‌ها دچار بیمار‌هایی می‌شوند؛ اما در روستا‌ها تقریبا سالی یک بار دام‌های خود را واکسیناسیون می‌کنند. یکی از مشکلاتی که باعث می‌شود دام‌ها دچار بیماری شوند، نداشتن اطلاعات کافی دامداران است که باید سالانه به اداره دام پزشکی مراجعه کنند.

به نظر شما در حال حاضر وضعیت اشتغال در مناطق محروم چگونه است؟

بیکاری در این مناطق مشهود است؛ آمار رشد جمعیت در این مناطق زیاد است و همه آن‌ها به خاطر نبود منابعی مانند آب و زمین نمی‌توانند شغل اجداد خود که دامپروری و کشاورزی است را ادامه دهند و از لحاظ فرهنگی دچار کم کاستی هستند. ارگان‌های مربوطه باید خدمات خاصی به این مناطق ارائه دهند، همه ما دوست داریم در مرکز استان‌ها مشغول به کار شویم؛ اگر مسئولان امکانات لازم مانند دادن وام‌های کم بهره به مردم این مناطق را بدهند، باعث ایجاد اشتغال می‌شود.

ارتباط صنعت با دامپروری چگونه است؟

در بعضی از استان‌های بزرگ مانند تهران دامپروری صنعتی است؛ اما در استان‌های محروم به روش‌های سنتی انجام می‌شود. در مناطق محروم باتوجه به امار دام بالایی که دارد، باید کشتارگاه ایجاد شود و دام آن‌ها را با قیمت مناسب خریداری کنند و ذبح کاملا بهداشتی انجام شود. مشکلی که در این مناطق وجود دارد، این است که خیلی از آن‌ها مجبورند با قیمت پایین گوشت دام خود را بفروش برسانند و ذح بهداشتی انجام نمی‌شود؛ اما اگر بین پرورش سنتی با صنعت پلی زده شود، باعث پیشرفت می‌شود. به نظر من منطقه بازوفت به خاطر وجود پرورش دام، احتیاج به کشتارگاه دارد. در استان چهارمحال و بختیاری فقط یک کشتارگاه وجود دارد و به خاطر بعد مسافتی خیلی از دامپروران روستا‌ها نمی‌توانند به این مرکز مراجعه کنند.

در ایران چند درصد صنعت با دامپروری ادغام شده؟

آمار دقیقی در این مورد نمی‌توانم ارائه بدهم؛ اما اگر نظر شخصی بخواهم بگویم، تقریبا ۴۰ درصد دامپروری ما صنعتی است.

بیماری دام‌ها بیشتر در چه فصلی بیشتر است؟

فصل تابستان دام‌ها بیشتر دچار بیماری می‌شوند. برای درمان آن‌ها باید دو نوبت در سال واکسیناسیون شوند.

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
0
کاری را که استاد ارجمند انجام دادند وظیفه بخش ترویج وزارت کشاورزی است.زمان قبل از انقلاب در ادارات کشاورزی بخشی بود بنام ترویج سپاهی وجود داشت بنام سپاه ترویج و ابادانی که به روستا ها میرفتند و با دادن فیلم های متعدد روستاییان را با اصول کشاورزی و دامپروری اشنا مینمودند. متاسفانه پس از 40 سال ما عقب گرد زده ایم و اساتید دانشگاه باید به روستا بروند و کار یک تکنسین و واکسیناتور دامپزشکی را انجام دهند. کار یک دانشگاهی تحقیق است که باید نتیجه انرا در اختیار بخش ترویج قرار دهد و انها انرا اجرا نمایندِ ایا برای اجرای واکسیناسیون احتیاج است 10 سال بعد از دیپلم درس بخوانید؟.اکنون با وجود 2 دانشکده دامپزشکی در شهرکرد ما هر سال شاهد طونهای سقط هستیم. کاراین اقای دکتر و همکاران دانشگاهی انها این استکه عوامل غالب. در منطقه را پیدا نمایند و راه جلوگیری انرا به اداره دامپزشکی محل ارایه دهند. رسالت دانشکده در هر تقطه مشخص نمودن راه کارهای عملی در مبارزه با بیماریهای همان ناحیه است. سری به گاو داریهای شهرکرد و اصفهان بزنید ببینید از بیماریهایی مثل یون ibr. Bvd.mcf و........در چه وضعی قراردارندِکار شما ابن استکه بجای واکسن زدن وقرص انگل خوراندن که خود روستایی بخوبی از عهده ان بر میاید دانشجورا به دامپروریهای صنعتی که در منطقه تعدادشان بسیارزیاد است ببرید وبا اصول دامپروری مدرن انها را اشنا نماییدِ.دیگر وقت سرمایه گذاری با این روند روبه افزایش جمعیت روی دامداری سسنتی نیست.اقای دکتر فارغ التحصیلان. شما با اصول اولیه دامپروری صنعتی اشنا نیستند. قبول ندارید از انهاییکه سالهای قبل فارغ التحصیل. شده اند بپرسیدِ لطف کنید در مشی خود تغیر دهید.
با تشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
0
اقا شما کار خودتونو درست انجام بدین تواین مملکت هیشکی سرجاش نیست
بی نظمی در دامپزشکی و نظام دامپزشکی
|
United States of America
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
0
0
عرض کردم تو ایران هیچ کس سر جای اصلی اش نیست یا فعالیت نمی کنه.شما در تپه های دوردست درمان کن،حضرات هم مشغول خوردن هستن!!اداره ای مخصوص عشایر داریم با عنوان اداره امور عشایر.کشور هم فقط مشکل،رسیدگی به دام ها رو داده.خوبه دولت با دامداری مخالفه و خوب گوشت وارد می کنه اگه نبود حق رو به شما می دادم.این خدمات دلسوزانه چرا در زمینه مکانیکی یا سایر خدمات نیست!!!عشایر و دامدار فقط نیاز رسیدگی رایگان به دام ها رو دارن!!!؟درسته کمک کردن خوبه ولی اشکال دار هست.حالا یه نفر دوست داره به بقیه کمک کنه خیلی خوبه؟پس این دولت چه کاره است!!!فقط خوب بلده با بهانه ها و توجیه های الکی عوارض خروج از کشور رو ده برابر کنه،خودروهای بی کیفیت داخلی رو بالا ببره،دستگاه قضایی با قوانین ناقص و ایراد دار داشته باشه،موج عظیم بیکاری و افسردگی تو کشور راه بندازه و فقط نظاره گر و توجیه آور باشه!!!ایران از کنترل خارج شده و به کنترل های سلیقه ای و قبیله ای ادارات و اشخاص تبدیل شده.یه جا نظام دامپزشکی به تاسیس مطب گیر می ده،سازمان نظام می گه اصلا به اون ربط نداره پس این چغندر سرخود این شرایط احمقانه رو چه طور درآورده!!!مگه نظام به واکسیناسیون می تونه نظر بده!!!؟یه استان حق دخالت نظام رو می ده یه استان نمی ده!!!
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
1
0
نمونه ی یک استاد با اخلاق.
نظر شما
ادامه