کد خبر: ۴۳۷۶۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
رئیس انجمن علمی اپیدمیولوژیست‌های ایران:
«دکتر ابوالحسن ندیم» در بازدید از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نقش دامپزشکان را در تکوین و گسترش اپیدمیولوژی در مجموعه وزارت بهداشت بسیار برجسته توصیف کرد ...
 

حکیم مهر: «دکتر ابوالحسن ندیم» استاد پیشکسوت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و رئیس انجمن علمی اپیدمیولوژیست های ایران با حضور در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، با دکتر مهدی وجگانی رئیس دانشکده، اساتید و دانشجویان دکترای تخصصی بخش اپیدمیولوژی دانشکده، دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، در این دیدار صمیمانه، دکتر وجگانی ضمن خیر مقدم به دکتر ندیم و تشکر از پذیرش دعوت دانشکده، بر توجه حداکثری این دانشکده به این بخش مهم با توجه به ماهیت فعالیت های دامپزشکی، تاکید کرد.

دکتر ندیم نیز با تبیین ابعاد مختلف علم اپیدمیولوژی در سه شاخه بیماری ها و مشکلات انسان، اپیدمیولوژی بیماری ها و مشکلات حیوانات و اپیدمیولوژی بیماری ها و مشکلات گیاهان (فیتواپیدمیولوژی) اظهار داشت: اصول اپیدمیولوژی هم در انسان و هم در حیوان یکی است و این دو را نباید از هم جدا دید؛ به خاطر همین، همواره سعی بر این بوده که در انجمن اپیدمیولوژی این مورد لحاظ شود و حتماً متخصصان اپیدمیولوژی دامپزشکی حضور داشته باشند و از نظرات آن ها استفاده شود.

وی نقش دامپزشکان را در تکوین و گسترش اپیدمیولوژی در مجموعه وزارت بهداشت بسیار برجسته توصیف کرد و اظهار امیدواری نمود که دستگاه های اجرایی و پژوهشی فعال در زمینه دامپزشکی کشور هم از ظرفیت های بخش اپیدمیولوژی دانشکده دامپزشکی به خوبی استفاده کند.

رئیس انجمن علمی اپیدمیولوژیست های ایران افزود: جدا کردن آموزش دامپزشکی از پزشکی و وصل کردن آن به رشته های غیر پزشکی، یکی از تصمیم گیری های اشتباه بوده که صورت گرفته است و صدمه اصلی این تصمیم اشتباه به حرفه دامپزشکی خورده است.

وی تصریح کرد: در واقع مبنای فعالیت یک دامپزشک و پزشک تفاوتی ندارد؛ به عبارت دیگر هر دو با یک روش مشابه کار می کنند ولی واحدها متفاوت است.

دکتر ندیم در ادامه گفت: همچنین باید ترتیبی داده شود که در تمام دانشکده های دامپزشکی کشور، یک فرد به عنوان عضو هیئت علمی اپیدمیولوژی آموزش این واحد و واحدهای مرتبط را عهده دار باشد؛ حال اگر دانشکده ای این عضو را ندارد، موظف است که افرادی را جهت تعلیم به دانشگاه تهران بفرستد تا بعداً امر آموزش اپیدمیولوژی را در آن دانشکده عهده دار شوند. در واقع نباید به این صورت باشد که دانشکده دامپزشکی بدون اپیدمیولوژیست باشد.

قابل ذکر است دکتر ابوالحسن ندیم متولد سال 1307 در تهران و پزشک هستند و دارای مدارج تخصصی اپیدمیولوژی و انگل شناسی هستند و هم اکنون علاوه بر ریاست انجمن علمی اپیدمیولوژیست های ایران، عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی می باشند و چندین سال مشاور سازمان جهانی بهداشت بوده اند.

 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
0
پس چرا هیچ حرکتی برای انتقال آموزش دامپزشکی به پزشکی نمیبینیم.
واقع گرا باشیم نه توهم گرا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
0
اپیدمیولوژیست ها بهتر می توانند منشا بیماریها رو درک کرده و حساسیت ارتباط بین بیماریها و محیط رو بهتر می دانند.جالب اینه که علم پزشکی خیلی از دستاوردهای مهم خود رو مدیون حیوانات هست.ادوارد جنر پزشک بود ولی جلب توجه و دقت این پزشک که منجر به کشف واکسن آبله،شد،مرتبط با گاو و آبله گاوی و شیردوش ها بود.بیشتر داروهای تازه تولید شده،قبل از اینکه در انسان تست بشن،در حیوانات تست می شن.پادزهر های مارها و آنتی توکسین ها از اسب و حیوانات به دست می آید.دامپزشکی و دام همیشه در خدمت پزشکی بوده ولی پزشکها به جای تشکر،قیافه می گیرن(ما پزشکیم،دامپزشکی اینجا چی کار می کنه!!)و این توهم که پزشکها خودشون رو از دامپزشکها جدا می دونن،فقط در اثر غرور کاذب و خودبزرگ بینی و حسادت کاذب هست که به یه توهم قابل قبول در جامعه تبدیل شده.
تو حجم و سختی درسها هم باشه پزشکی،یک سوم دامپزشکی سختی در درس ها نداره.فقط کنکورش و ورود به رشته به علت خواهان زیاد،سخت تره.دامپزشکی از دندانپزشکی و پزشکی خیلی سخت تره و ممکنه با داروسازی در یه حد باشه.ولی مسئولین ایران خیلی ضعیف عمل می کنن و کمی هم عقاید مذهبی نمی ذاره دامپزشکی مطرح بشه.سگی که این قدر با محبت و فداکار هستش،رو نجس بدونیم کمی در افکار مردم،اختلال ایجاد می شه.اگه قراره از خیابون رد نشیم چون ماشین می زنه،مگه می شه!!چاقو خونه نیاریم چون می تونه باعث قتل بشه!!!
دکتر محمد نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
0
اگر چه من معتقد هستم از نظر شغلی بهبودی در وضعیت دامپزشکان به هنگام رفتن زیر پوشش وزارت بهداشت اتفاق نمی افتد ولی پزشکان درک بهتری از رشته دامپزشکی دارند تا مسئولین وزارت علوم.
در وزارت علوم به دامپزشکی همانند یک رشته از علوم انسانی و فنی مهندسی نگاه می شود و همان رفتار را با آن می کنند که با دانشکده های دیگر انجام می دهند. برای مثال در فصل تابستان دانشگاه را که تعطیل می کنند، دانشکده دامپزشکی نیز اجبارا همانند آنها باید تعطیل شود و هرچه استدلال می آوریم که ما بیمارستان داریم با مراجعات فراوان از اقصی نقاط استان و استانهای مجاور ولی بیمارستان را نیز جهت صرفه جویی تعطیل می نمایند.
بیمارستان دانشکده دامپزشکی اهواز یکی از پرمراجعه ترین بیمارستانهای دامپزشکی ایران است که اکنون همانند دانشکده ادبیات، علوم، کشاورزی و... در تعطیلات بسر می برد و مراجعین با دامهای سنگین در گرمای تابستان از راه های دور با درب بسته کلینیک روبرو می شوند و برمی گردند.
اگر زیر نظارت وزارت بهداشت می بود حتما درک بهتری از قضیه داشتند و بیمارستانی به این اهمیت در یک منطقه پر مراجعه را در فصل تابستان علیرغم اصرار اساتید بر باز نگاه داشتن آن تعطیل نمی نمودند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
0
0
ولی هرگز آموزش پزشکی و دامپزشکی با هم نبوده و دو دانشکده مجزا از هم بوده اند، با اساتید و امکانات کاملا" مستقل و شرایط متفاوت از هم، ولی هر دو در یک وزارت خانه یعنی وزارت علوم بوده اند .
این آموزش پزشکی بود که از وزارت علوم و دامپزشکی جدا شده، که این یک اشتباه بزرگ برای کل آموزش عالی در کشور بوده . حتی اگر ظاهرا" این جابجایی بنفع وزارت بهداشت و درآمدهای آن وزارت بوده باشد ولی با اینکار بخش اعظمی از امکانات و درآمدهای وزارت علوم را بلعیده که ضربه جبران ناپذیری به آموزش عالی وارد کرد و آثار آن را همه در آموزش عالی احساس میکنند از جمله مشکلاتی که آموزش دامپزشکی با آن دست و پنجه نرم میکند . در واقع این وزارت بهداشت بوده که با جدا کردن غیر اصولی آموزش پزشکی، برای منافع گروهی خود ، موجبات خسارت به دامپزشکی شده که باید آن را ضمن عذر خواهی و با محاسبه سودش به دامپزشکی و وزارت علوم برگرداند .
حسینی
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
0
با سلام
باید دید در اینده نزدیک وضعیت دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران چگونه خواهد .با این وضعی که اکنون پیدا کرده .بی شک بسمت اموزشکده ی کوچک شدن پیش میرود .
وضعیت اموزش ،و گروهها نگران کننده هستند .
دکتربدیعی
|
United States of America
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
0
یک مسئولی بود زمانیکه کلینیک های خصوصی تازه شروع بکارکردند گفتند برق این کلینیک های دانشگاهی و دولتی راخاموش کنید که به مملکت کمک کردیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۱
0
0
من بانظر اقای حسینی موافقم .
دانشکده با رویکرد مدیریتی جدیدش در حال خودزنی و کوچک شدن است .بعید بنظر میرسد که از وضع کنونی خود خارج شود.
بایستی منتطر بود تا کی پایدار میماند.
نظر شما
ادامه