کد خبر: ۴۳۷۴۴
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
نگاه شما:
سر اکیپ‌ها می‌بایست منحصراً از میان «دامپزشکان» بخش خصوصی و دولتی انتخاب شوند که حداقل دارای حدود ۱۰ سال سابقه در اجرای این طرح بوده و یا در حال حاضر در کشتارگاه‌های دام مشغول انجام وظیفه می‌باشند ...
 

نگاه شما:

نقدی بر عدم استفاده از دامپزشكان به عنوان مدير ناظر بهداشتی جايگاه های عرضه دام زنده

 

کشور ایران علاوه بر آداب و رسوم سنتی مختص به خود پس از گرویدن مردمانش به دین اسلام، آداب و سنن آن جامعه را نیز به فرهنگ غنی خویش اضافه نمود. همچنین بودند مردمانی که دست به تلفیق سنت های جوامع زدند و بدایعی نیز در این میان خلق گردید که سالیان سال است در جامعه ایرانی علاوه بر اینکه مبانی دینی داشته تبدیل به فرهنگ و عرف گردیده، عید سعید قربان یکی از فرائض دینی جامعه ایران و کشورهای مسلمان است که دیرگاهی است از لحاظ بهداشتی مورد مداقه دامپزشکان قرار گرفته است تا بتوانند در حد ممکن مقوله بهداشت و سلامت جامعه را صیانت نمایند.

نزدیک به دو دهه است که ابتدا دامپزشکانی از تهران بر لزوم نظارت بهداشتی بر نذورات مردم تاکید نمودند و بدون چشمداشت مالی اقدام به پیاده سازی طرح نظارت بهداشتی نذورات عید قربان نمودند؛ البته این بدین معنی نیست که سابق بر این دامپزشکان در زمان عید قربان به کمک مردم نمی شتافتند، بلکه این اولین حرکت سازمان یافته و منسجم استانی برای یک فریضه مذهبی در راستای صیانت از بهداشت عمومی جامعه در پایتخت بود. حرکت چشم گیر و مقبول بود و روز به روز گسترش یافت؛ کپی برداری هایی در شهرستان های استان تهران و سپس در سایر استان ها و سایر مراسمات و اعیاد مذهبی و ملی صورت گرفت و روز به روز جامعه بیشتر به خدمات مهم و شاخص دامپزشکی در زمینه بهداشت عمومی جامعه پی برد.

فراز و نشیب های بسیار زیادی بر این طرح و طرح های مشابه آن وارد گردید که به فراخور مدیریت های مختلف، این فراز و نشیب ها متفاوت بود؛ از تجاری شدن و به دنبال منافع بودن برخی دستگاه های دولتی دیگر تا اعلامیه های چوبداران و رمه داران و همچنین اظهار نظرهای بهداشتی نادرست سایر فعالان حوزه بهداشت و درمان؛ ولی آنچه در این میان ثابت بوده است، نقش محوری دامپزشکان در این حرکت بهداشتی برای جامعه است که متاسفانه ما از روی بی خبری فکر می کردیم جایگزینی برای آن وجود ندارد و چه غافل بوده ایم که چنین تصور می کردیم.

چند سطر آتی را با من همراه باشید و برای از دست نرفتن سر رشته سخن، مشکلات موجود در این طرح را تیتر وار بیان می کنم: 

1- کدام شیر پاک نخورده ای گفته که تعداد دامپزشکان زیاد است و بایستی علاوه بر اینکه دانشکده جدید ایجاد نشود، درب برخی از دانشکده های فعلی را نیز تخته کرد؟! اصولاً باید درب آن دانشگاهی را که توان تامین نیروی مورد نیاز جامعه در شرایط فعلی را ندارد، گل گرفت! تامین دامپزشک برای طرح نظارت های بهداشتی در عید قربان چنان دشوار است که حتی برای سر اکیپ های دامپزشکی نیز دامپزشک نداریم! نگاهی به لیست اکیپ های دامپزشکی بیاندازید، متوجه عرایض بنده خواهید شد.

حالا گذشته از طنزی که بیان شد، سر اکیپ ها می بایست از میان دامپزشکانی (بله، منحصراً دامپزشکان) انتخاب شوند که حداقل سابقه نزدیک به ده سال در اجرای این طرح را داشته باشند یا از میان همکاران دامپزشکی بخش خصوصی و دولتی باشند که در حال حاضر در کشتارگاه های دام مشغول انجام وظیفه می باشند، چه در غیر این صورت، دوباره تکرار خواهد شد صحنه های فجیعی که یک دامدار سر اکیپ، دامپزشکان را مجبور می کرد در فضای باز لباس خود را تعویض کنند و شأن دامپزشکانی را که هدفشان خدمت به جامعه بود را لکه دار می نمود.

2- بدون شک شهرداری تهران در برپایی جایگاه های عرضه دام هدف و سود تجاری را دنبال می کند و دغدغه بهداشتی ندارد، چرا که اصولا بهداشت عمومی جامعه در حیطه بیماری های مشترک جزء وظایف این نهاد شهری نیست و جاهایی هم که موظف بوده بودجه شهری را در این خصوص هزینه نماید، به اهداف از پیش تعیین شده نائل نگردیده یا اینکه اهداف مکسوبه در برابر هزینه صورت گرفته ناچیز بوده است.

سازمان دامپزشکی کشور و سازمان نظام دامپزشکی می بایست ضمن داشتن گوشه چشمی به انجام این روال تجاری، مطالبات بهداشت عمومی جامعه را در اجرای این طرح ها از نهادهایی مثل شهرداری و استانداری و ... طلب کنند و در اصل نقش مدعی العموم را ایفا نمایند، نه اینکه خود را به عنوان قطعه خادم بی عنایت در نظر بگیرند که بر حسب عادت فعلی را با کم و کاستی های ویژه خود به انجام می رساند.

3- مکان یابی مراکز عرضه بهداشتی دام چنان دقیق و بدون نقص صورت گرفته است که اگر احیاناً کنه هایی که بیماری تب کریمه کنگو را در این فصل گرم سال با خود حمل می کنند، با این دام ها به تهران حمل گردد، به راحتی می توان ادعا نمود که یک حمله تروریستی بیولوژیک بدون دردسر و زحمت صورت خواهد پذیرفت و جمع نمودن تبعات این واقعه بهداشتی برای جامعه نه در بعد مالی و نه در بعد اجتماعی به سادگی صورت نخواهد پذیرفت.

یکی از اصول این مکان یابی، برپایی این مراکز عرضه در کنار میادین تره بار شهرداری تهران است، مثل جایگاه ازگل،  یا در شیرخوارگاه هایی مرکز شهر و در میان جمعیت کودکان، مثل شیرخوارگاه آمنه در شمال تهران و یا مرکز عرضه شمال غرب تهران درست در کنار قنات زنده که خونابه و ضایعات آن را آلوده خواهد نمود و کسی به این موضوع توجه نکرده است که فقط در استان تهران تعداد کشتارگاه هایی که توان ارائه این خدمت را دارند، دو رقمی است. فقط کافیست تا مردم از بیماری همچون تب خونریزی دهنده کریمه کنگو واهمه داشته باشند تا خود به خود اصول بهداشتی را رعایت کنند و این عدم تمایل به رعایت اصول بهداشتی ناشی از ناآگاهی نسبت به موضوع از سوی جامعه است.

 4- خاموشی سازمان دامپزشکی کشور و شبکه های استانی در خصوص ارائه اطلاعات به مردم از طریق رسانه های دیداری و شنیداری چند روز قبل از برگزاری فریضه عید قربان و یا توزیع بروشورهای که حاوی اطلاعات معضلات بهداشتی روز موجود در جامعه از نظر دامپزشکی باشد، از دیگر معضلات موجود در حال حاضر می باشد و نوشداروی پس از مرگ سهراب نیز که از دیرباز در کشور ما سابقه دارد؛ به این معنی که چند مصاحبه با کت و شلوار در میان سیل جمعیتی که برای انجام فریضه دینی شان آمده اند نهایت تلاش برای اطلاع رسانی به جامعه خواهد شد و ما می مانیم و جامعه ای که به علت عدم دریافت اطلاعات مورد نیاز در زمان مناسب صدمه بهداشتی می بیند و بعد مجبور می شویم دکتر گویا را بیاوریم که بگوید بیماری های مشترک در وضعیت مناسبی است و مردم نگران نباشند و ما همچنان نگران نخواهیم بود چون دکتر گویای دامپزشکی، گویا نبود.

 5- عدم وجود "رفرانس منوال" مورد نیاز همکاران دامپزشک دخیل در اجرای طرح؛ الان که این بند را نگارش می کنم تصور می کنم که جواب عزیزان چه می تواند باشد: کتاب "دستورالعمل اجرایی سازمان دامپزشکی در خصوص بیماریهای دامی"، ولی یک بار عزیزان را به مطالعه آن و مداقه دعوت می کنم؛ حتی یک جمله، بله حتی یک جمله در خصوص نحوه عملکرد در طرح های بهداشتی همچون عید قربان، عید نوروز، عاشورا و تاسوعا و غیره در این کتاب وجود ندارد! حتی نوشته نشده اگر احیاناً در زمان اجرای این طرح دامپزشک با لاشه شاربنی یا سلی مواجه شد چگونه باید عمل کند و تکلیف جایگاه و قربانگاه چیست؟ تکلیف دامپزشک یا کارشناسی که در معرض آلودگی قرار گرفته چیست؟ و از همه مهمتر تکلیف مردم حاضر در آن جایگاه چیست؟ اگر بند یک را اکنون جلوی چشم بیاورید، می توانید درک کنید که چرا تاکید داریم که سراکیپ حتماً دامپزشک باشد و در این زمینه سابقه لازم را داشته باشد و آموزش های لازم را دیده باشد، نه اینکه تکنیسین بازنشسته سابق سازمان باشد که اکنون دامدار است و نقش کاتالیزور را برای فروش دام های استان خود بازی می کند!

6- عدم مشخص بودن منبع تامین دام ها در مراکز عرضه؛ قدر مسلم نمی توان ادعا نمود که کیفیت گوشت و همچنین ترکیب لاشه دام های سراسر ایران یکسان است. به لحاظ چهار فصل بودن کشور و همچنین وجود انواع اقلیم ها در کشور، کیفیت گوشت و ترکیب لاشه های موجود در این مراکز عرضه متفاوت است و این حق خریدار است که بداند دامی که انتخاب می کند از کدام نقطه کشور تامین گردیده است.

این اطلاعات در درجه اول باید به دامپزشکان مستقر در جایگاهها و سراکیپ (البته از نوع دامپزشک) می بایست ارائه گردد تا دامپزشک بتواند پیش بینی از آنچه ممکن است با آن روبرو گردد، داشته باشد. به عنوان مثال دام های مناطق خاصی از ایران بیماری های انگلی فراوان دارند و یا دام های برخی مناطق دیگر ایران بیماری های عفونی بیشتری دارند و ...

شاید این موارد در حال حاضر مهمترین مواردی بود که توانستیم با دانش محدود خود به آنها اشاره داشته باشیم، ولی اگر بخش دولتی این اجازه را به خبرنگاران نشریه های تخصصی دامپزشکی جهت حضور در مراکز عرضه و جایگاهها اعطا نماید، شاید بتوان گزارش های دقیق تری را ارئه نمود که بدون شک هم کمک کننده بخش دولتی خواهد بود و هم یاریگر دامپزشکان مجری طرح و هم آگاهی دهنده به جامعه که بتواند سطح بالاتری از بهداشت را برای آنها فراهم آورد.

 
 
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
آقای سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی،در کارهای نظارتی اول باید راه های حمایت از دامپزشک رو پیاده کنید بعد دامپزشک رو به کار بگیرید.وقتی حضور دامپزشک با عربده ها و تهدید و حملات صاحبان گوشت و مال،به حضور الکی و ..... تبدیل می شه،این نظارت فایده ای نخواهد داشت.دولت و سازمان دامپزشکی به خوبی نتونسته خلاف کار رو سر جاش بنشونه،خلاف کار نه تنها جرات خلاف می کنه،بلکه به مامورین حمله می کنه.البته گیر های الکی و بچگانه مامورین کلا باید حذف بشه.
پوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
درحال حاضر موارداعلام شده دراستان گلستان توسط دامپزشکی اجرا میشود.
حضور مرتب دامپزشک دولتی وخصوصی درمیادین دام استان در طول سال وتشدید آن درایام عید سعیدقربان.دراستان گلستان
اطلاع رسانی درخصوص مسائل بهداشتی دام وگوشت استحصالی آن در روز عید قربان از طرق رسانه ها وتریبون های نماز جمعه توسط کارشناسان دامپزشکی استان گلستان
ناشناس
|
Canada
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
بعنوان کسی که ۱۵ سال در این جایگاهها نظارت داشته ام باید متذکر شوم که نقد منصفانه ای نبود.
۱) اولین بنیانگذار این جایگاهها خود شهرداری تهران بود نه دامپزشکان
۲)مدیران جایگاهها به هیچ وجه در کار ناظران دخالت ندارند و همیشه همکاری می کنند
۳)مدیریت جایگاه صرفا نظارت دامپزشکی نیست فلذا نیازی به مدیریت توسط دامپزشکان نیست
۴)این جایگاهها سودآوری برای شهرداری ندارد و‌حتی از بودجه هم استفاده می کنند
۵)سازمان دامپزشکی توان مدیریت بهداشتی یک کشتارگاه کوچک را ندارد چه رسد به اینکه این طرح بزرگ را اجرا کند
۶)سیستم دولتی دامپزشکی هیچ نقشی در نظارت ندارد و همه چیز بر عهده دامپزشکان بخش خصوصی است.فقط مصاحبه می کنند و عده ای هم اسمشان در لیست است اما در منزل تشریف دارند که از مزایا بهره مند شوند
۷)طرح ایده آل نیست اما شما اگر به آمار ضبطی ها توجه نمایید موفقیت بزرگی است
۸)سل در گوسفند!! و یا شاربن و با تب کنگو با وضعیت فعلی مسوولان فنی کشور در کشتارگاههای صنعتی هم ردیابی و‌کنترل نمی شود و اینها شعار است.عید قربان است و حتما دام به شهری مانند تهران سرازیر می شود،آیا بی نظم وارد شوند بهتر است و یا منظم و تحت کنترل؟
۹) آنهایی که در کشتارگاههای دام فعالیت دارند می دانند که خدمات جایگاهها با این شرایط محدود بهتر از کشتارگاههای تحت نظر سازمان دامپزشکی است
۱۰) حرمت امامزاده بر عهده متولی آن است.وقتی جلوی پرسنل شهرداری جگر ضبطی و یا حتی گوسفند چوبدار را می دزدیم نباید از آنها توقع دید مثبتی داشته باشیم(با عرض معذرت از همکاران اما مواردی جزیی مشاهده شده است و جالب اینجاست که باز اینها بازنشسته سازمان دامپزشکی هستند و دولتی بوده اند)

در پایان باید عرض کنم که سازمان دامپزشکی کشور هیچ نقشی ندارد و فقط بهره برداری تبلیغاتی دارد.کل کار بر عهده شهرداری و دامپزشکان بخش خصوصی است
منصفانه نقد کنیم
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
یکی از مهمترین ارکان پاسخ دهی به موضوع درک سخنان نویسنده است اولین اصلی که وجود دارد این است که شما به عنوان کسی که پانزده سال در این جایگاهها نظارت داشته اید متوجه نشدید که منظور نویسنده مسئول اکیپ دامپزشکی منظور نویسنده بوده است نه مسئول جایگاه و طبیعی است که هیچ دامپزشکی مشخصات فیزیکی و روحی کارکنان شهرداری را برای کسب مقام مدیریت جایگاه ندارد کتک زدن دستفروشها و سیلی زدن به گوش زنان دستفروش و از طرفی هم کار مدیریت جایگاه کار بهداشتی نیست که دامپزشکان بخواهند آن را بر عهده بگیرند .

1- در جواب شما باز هم باید عرض کنم که نویسنده ادعا نکرده دامپزشکان بنیانگذار جایگاههای عرضه بوده اند چون اصولا دامپزشکان دخالتی در امر خرید و فروش گوسفند ندارند و ما هم مثل شما تائید می کنیم که بنیانگذار جایگاههای عرضه برای نیل به اهداف مالی شهرداری ها بوده اند که در بهترین حالت خونابه ها و مواد دفعی شکمبه و فضولات را در کنار قنات های شهر تهران و یا در میادین عرضه میوه و تره بار دفن می نمایند .
2- مدیران جایگاهها معمولا حتی تجهیزات مورد نیاز دامپزشکان را نیز در اختیار آنها قرار نمی دهند جعبه کمکهای اولیه از صندوق عقب فلان مامور شهرداری بیرون می آید و چاقوهای بازرسی بهداشتی هم از منزل بهمان
3- کل انتفاع این طرح برای مردم بهداشتی بودن آن است که همانند میادین میوه و تره بار تحت الشعاع چندرغاز تخفیفی که به مردم میدهید قرار گرفته است و البته مثل میادین میوه و تره بار اگر میوه خوب یکدست میخواهید باید تشریف بیاورید آن پشت که البته وزن جعبه را نیز برایتان محاسبه خواهند کرد.
4- بله در مورد بند 4 با شما موافقم و نویسنده هم نوشته است که چنان حیف و میلی در این پروژه صورت میگیرد که زبان از گفتن آن قاصر است اگر جرات دارید ریز خرج کرد مالی همین طرح را برای اطلاع عموم منتشر کنید
5- بله حق با شماست سازمان دامپزشکی توان مدیریت کشتارگاه کوچک را ندارد و بر اساس قانون این وظیفه را به بخش خصوصی واگذار نموده همانجایی که شما چوبداران نوین در شهرداری ها سعی دارید که دامپزشکان ناظر بخش خصوصی را به زور حقوق ندادن تحت فشار بگذارید یا مثل آن داستان سیستان و بلوچستان با گلوله بزنید تعجب نکنید شما روی همین پاهای دامپزشکی بزرگ شده اید و با خصوصیاتتان آشنایی کامل داریم
6- خوب شما که اطلاعات به این دست اولی در اختیار دارید چرا به مراجع ذیربط معرفی نمی کنید یا مکتوب نمی کنید ناسپاسی از خدمات بخش دولتی ریشه در فرهنگ این جامعه دارد و چون بخش دولتی مو را از ماست بیرون می کشد شما و امثال شما با هرگونه ورود اون آقایان به حساب و کتاب کشیدن از خودتون واهمه دارید و این طبیعیه
7- اتفاقا نوشته های نویسنده هم برای ایده آل تر شدن طرح است نه در جهت سرکوب آن
8- خدا رو شکر که خودتون اعتراف میکنید که حداکثر کاری که انجام میدهید مثل داروغه ناتینگهام مالیات گرفتن از سیل گوسفندهای منظمی است که به تهران سرازیر میشود آیا مردم جامعه از این طرح در درجه اول انتظار بهداشت و سلامتی دارند یا گوسفندهای به خط شده!!
9- معلوم است که پانزده سال سابقه تان از چه محلی تامین شده چون اطلاعاتتان نشان میدهد که چیزی از کشتارگاه آنهم در تهران نمیدانید بنابراین شما خودتان را به خواب زده اید و واقعا خواب نیستید.
10- اجازه بدهید نگویم که ناهار اکیپ های دامپزشکی به سرقت میرود یا حتی شکلاتهایی که برای پذیرایی از مردم تدارک دیده شده است و در خصوص جگر و امعاء و احشا اگر خواستید فیل دزدی های سلاخانتان در دسترس است آنهایی که گوشت را به بهانه چربی از لاشه جدا می کنند.
با شما موافقم و تاکید می کنم که سازمان دامپزشکی در این دغل کاریها هیچ نقشی ندارد و کل این فجایع بر عهده شهرداری است.
با دروغ گفتن من و شما واقعیت عوض نمی شود حالا چه با فیلترشکن بیایید چه بدون فیلتر شکن راستی مگه تو کانادا هم مرکز عرضه دام بهداشتی زدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
عمو شهرداریچی مگه تو عید قربان فقط گوسفند کشته میشه مردم گاو و شتر و غیره هم میکشن سل هم که الی ماشالله تو ایران وجود داره میگیم به کار خودتون برسید برای همین چیزاس
احتمالا هنوز وارد تجارت گاو برای عید قربان نشدید طبیعیه
دامپزشک گمنام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
بند 4 این نوشته فاقد سند است و نویسنده گرامی گویا اصلا رسانه ها را دنبال نمی کند و از سر بی اطلاعی محض چنین مطالبی را دراین بند نوشته است. لطفا قبل از نوشتن مطلب کمی بررسی کنید!
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
پس درد بعضیها چاقو و ناهار و دنبلان است.
چرا واقعیت را قبول نمی فرمایید که شهرداری تهران با دامپزشکان واجد صلاحیت قرارداد می بندد و حقشان را می دهد.این وسط واقعا نقش سازمان دامپزشکی چیه؟!
طرح خوبی است و دنبلان و چاقو و چکمه ارزش زیر سوال بردن برگزارکنندگان طرح(شهرداری) را ندارد
ناشناس
|
Canada
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
تو اينكه طرح خوبي براي شهرداري هست شكي نيست ولي پيشنهاد ميكنيم ناهار و دنبلان نوش جونتون اصلا به دامپزشكان نمي خواد بدين ولي پيشنهاد ميكنم چاقوهاي بازرسي بهداشتي رو بعد از اتمام طرح ببريد خونه هاتون و طي طرح بگذاريد دامپزشكان بازرسي بهداشتي شون رو انجام بدن
ناشناس
|
India
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
راست ميگه پارسال گوشي معاينه منو از تو رختكن بردن و معاينه قبل از كشتار نتونستم انجام بدم سر اكيپ دامپزشكي ما هم تكنسين بود كه اصلا شخصيت حرفه اي ما رو در نظر نمي گرفت
ناشناس
|
France
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
دامبزشك گمنام با حلوا حلوا دهن شيرين نميشه يه چندتا از برنامه هايي كه از صدا و سيما پخش كردي رو تو اينترنت منتشر كن تا اثبات بشه شما بابت اين كار حقوق ميگيري
ناشناس
|
Singapore
|
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
0
0
در جواب ناشناسي كه فرمودن درد بعضيها ناهار و جاقو و دنبلان است بايد عرض كنم كه جاقو درد نيست ابزار كار است و ناهار هم همينطور براي رساندن خون به مغز است تا دامپزشك بتواند كار كند و در مورد دنبلان هم خوشبختانه ما مسلمان هستيم و خوردن آن مجاز نيست ولي ظاهرا شما تبحر زيادي در خوردن آن داريد
حكايت شما حكايت پادشاه بدون لباسي است كه همه لخت بودنش را ميبينند جز خودتان حداقل اون پايين ها را بپوشانيد زياد ضايع طور نگردد
نظر شما
ادامه