کد خبر: ۴۳۶۴

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان شمالی، جنوبی و قزوین

 

طرح پایش میکروبی شیر خام در استان خراسان شمالی آغاز شد
 

در راستای پایش دوره‌ای وضعیت میکروبی و فیزیکوشیمیایی شیر خام استان فاز پاییز طرح کنترل کیفی شیر خام استان فاز پاییز طرح کنترل کیفی شیر خام از تاریخ 15/9/89 آغاز شد. به گفته دکتر رضا رحیمی مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان این طرح همه ساله در فصول مختلف سال اجرا می‌گردد .
وی افزود : با آنالیز نتایج این طرح نقاط بحرانی چرخه تولید و حمل شیر خام را شناسایی کرده و با اجرای برنامه‌های آموزشی جهت دامداران و متصدیان جمع آوری و حمل شیر خام ،‌ سعی در بهبود کیفیت شیر خام بخصوص کاهش بار میکروبی (Total count) و پیشگیری از تقلبات احتمالی داریم. ایشان در ادامه افزود با توجه به اینکه بیشتر شیر استان توسط دامداران سنتی و در دامداریهای روستایی تولید می‌شود آموزش نقش مهمی در آگاهی دامداران و بهبود کیفیت شیر خام خواهد داشت. در حال حاضر تعداد 43 مرکز جمع آوری شیر به ظرفیت 167 تن در روز زیر نظر دامپزشکی استان اقدام به جمع آوری شیر نمود که پس از سرد کردن شیر توسط وسایل حمل مجاز به کارخانجات فرآورده‌های لبنی منتقل می‌شود. شایان ذکر است میزان تولید شیر خام استان در سال 165 هزار تن می باشد.

 

----------------------------------------------------

 

در جمع مسئولین هیئت‌های مذهبی مطرح شد: استحصال گوشت دام‌های نذری در کشتارگاه‌ها صورت گیرد


بمنظور آشنایی هر چه بیشتر مسئولین هیئت های مذهبی با مخاطرات ذبح دام در معابر و خیابان ها معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی با مسئولین هیئت های مذهبی استان دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی این دیدار که در محل نمازخانه اداره کل تبلیغات اسلامی و پس از نماز جماعت ظهر و عصر برگزار شد، دکتر محمود قربان زاده ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ماه محرم تصریح کرد:در ایام عاشورا و تاسوعای حسینی برخی از خیرین اقدام به ذبح دام نذری در مسیر حرکت هیئت های مذهبی می نمایند که توصیه می شود خیرین دام قربانی خود را به کشتارگاه ها انتقال دهند.


وی افزود: در صورتی که دام در جلوی مسیر هیئت ها ذبح گردید سعی گردد تا استحصال گوشت در کشتارگاه های دام و در شرایط بهداشتی و تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی صورت گیرد.
وی با بیان مخاطرات انتقال برخی از بیماری های مشترک بین انسان و دام نظیر تب‌کریمه کنگو، تب‌مالت ،سل و سالمونلوز از طریق مصرف گوشت غیربهداشتی از مسئولین هیئت های سراسر استان خواست تا با انتقال دام های قربانی به کشتارگاه‌های دام از انتشار اینگونه بیماری ها جلوگیری شود.
در پایان این دیدار برخی از مسئولین هیئت های مذهبی سوالاتی را در این خصوص مطرح کردند که معاون فنی دامپزشکی استان به بیان پاسخ این سوالات پرداخت.

 

-----------------------------------------------------

 

اعلام اسامی برندگان مسابقه کتابخوانی اداره کل دامپزشکی قزوین

 

نتایج قرعه کشی پاسخهای صحیح  مسابقه کتابخوانی دامپزشکی که سوؤالات آن در چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت دام وطیور استان قزوین در محل غرفه اداره کل دامپزشکی توزیع گردیده بود، بشرح ذیل اعلام می گردد:

 
از کلیه شرکت کنندگان که اسامی آنها در جدول ذیل ذکر گردیده دعوت بعمل می آید، از روز سه شنبه مورخ 16/9/89 لغایت شنبه 20/9/89از ساعت 8الی13 شخصا" با ارائه کارت ملی، جهت دریافت جایزه خویش به واحد روابط عمومی به آدرس قزوین خ فلسطین نبش چهار راه عمران ،اداره کل دامپزشکی استان قزوین، مراجعه نمایند.

ردیف

نام و نام خانوادگی

ردیف

نام و نام خانوادگی

1

 میلاد نجفی

16

پرهام پسندیده

2

محبوبه گیلک

17

سبحان ماهری

3

مژگان کاظمی

18

رامتین میرفندرسکی

4

شکیبا نوروزی

19

زهرا عمرانی

5

ناصر مشیریان

20

علیرضا اصل یکه زارع

6

کیومرث پسندیده

21

شهناز نظریان

7

علی قنبری

22

محمد نوروزی

8

مریم محمدی

23

نقی گزنی

نظر شما
ادامه