کد خبر: ۴۳۶۰۴


با تلاش مالک باغ وحش وکیل‌ آباد و همکاری مسئولان و مردم مشهد، تنها باغ وحش این شهر باقی خواهد ماند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایران، «محمد عرفانی» معاون نظارت و پایش حفاظت محیط زیست خراسان رضوی درباره وقایع رخ داده در باغ وحش وکیل آباد می‌گوید: تلف شدن ببرها به علت پیری، بیماری یا دوام نیاوردن توله‌های زیر یک ماه در برابر شرایط محیطی بوده و محیط زیست در جریان تلف شدن این حیوانات بوده است.

وی این قضیه را اتفاق جدیدی نمی‌داند و تصریح می‌کند: پوست حیواناتی که در باغ‌وحش تلف شوند، دباغی و تاکسیدرمی و برای موارد آموزشی از آنها استفاده می‌‌شود.

هنوز ۱۵ قلاده ببر میهمان باغ وحش هستند و محیط زیست پیگیر است تا مسئولان باغ وحش با توسعه دادن این مکان و افزایش دادن فضای محل زندگی ببرها به ارتقای وضعیت سلامت و افزایش طول عمر این حیوانات کمک کنند.

«محمد بخشی محبی» معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد نیز می‌گوید: باغ وحش موقتا و براساس ضوابط دامپزشکی تعطیل شده است. وی دادستانی را مدافع حقوق عامه مردم می‌داند و تصریح می‌کند: هرگاه وضعیت بهداشتی مجموعه‌ای به گونه‌ای باشد که تهدید علیه بهداشت عمومی تلقی شود یا باعث شیوع بیماری در انسان‌ها یا دام‌ها شود، نهادهای مرتبط موظف هستند موارد را به دادستانی گزارش دهند، در مورد باغ وحش هم قبل از تعطیلی براساس گزارش نهادهای محیط زیست و دامپزشکی اخطارهایی به مالکان آن داده شده بود اما به این اخطارها ترتیب اثر داده نشد.

وی خاطرنشان می‌کند: تا زمانی که دامپزشکی شرایط بهداشتی و فضای مورد نیاز برای زیست این گونه‌ها را استاندارد تشخیص ندهد، تعطیلی باغ وحش ادامه خواهد داشت، هر چند با ورود جدی محیط زیست و دامپزشکی به این قضیه، احتمالا تا یک هفته آینده باغ وحش بازگشایی شود.

«محمد رشتی باف» معاون سلامت دامپزشکی مشهد هم از نظارت یک تیم دامپزشکی بر وضعیت نگهداری گربه سانان باغ وحش خبر می‌دهد و می‌گوید: با راه‌اندازی سردخانه مجزا در باغ وحش برای تفکیک و نگهداری گوشت حیوانات تلف شده، وضعیت بهداشتی باغ وحش به استانداردهای مورد نظر دامپزشکی نزدیک‌تر شده است.



نظر شما
ادامه