کد خبر: ۴۳۶۰۰
تعداد نظرات: ۲۵ نظر
در گفت‌وگوی خبرگزاری فارس با «دکتر معماریان» و «دکتر ملازم» عنوان شد:
«دکتر ایمان معماریان» نیز مجدداً با نمایشی خواندن این جراحی، گفت: احتمال مرگ این توله یوز نر بسیار زیاد است!
 

حکیم مهر: در حالی که دو روز از جراحی یوزپلنگ مصدوم توران می گذرد، خبرگزاری فارس در گفتگوی مجدد با «دکتر ایمان معماریان» دامپزشک پارک پردیسان و همچنین «دکتر محمد ملازم» استادیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، جراحی انجام شده توسط «دکتر حمیدرضا فتاحیان» را نمایشی خواند!

به گزارش حکیم مهر، متن گزارش فارس و اظهارات دکتر معماریان و دکتر ملازم به شرح زیر است:

حادثه برای یک یوز نر جوان که تعداد اندک شماری از آن تنها در طبیعت ایران باقی مانده است باعث انجام یک حرکت ناشیانه برای نجات جان از سوی سازمان محیط زیست شد، که نه تنها تاثیری در وضعیت یوز آسیب دیده نداشت، که درد و رنج این حیوان قطع نخاعی را بیشتر کرد.

آخرین آمار منتشر شده از تعداد یوزپلنگ‌های ایرانی نشان می‌دهد کمتر از ۵۰ یوز در ایران باقی مانده است؛ حادثه‌ای در محور عباس آباد و در پارک ملی توران باعث آسیب نخاعی یکی از این حیوانات انگشت شمار شد تا یک قلاده از جمعیت کوچک این حیوان ارزشمند هم در معرض خطر مرگ قرار گیرد.

توله یوزپلنگ نر حدود یک و نیم ساله در جاده عباس آباد در استان سمنان بر اثر تصادف با یک وسیله نقلیه مصدوم شده و در حدود ساعت 9 صبح در کناره جاده مشاهده شده است.

این اتفاق در محوری رخ داد که چند روز پیش خبر فنس کشی و ایمن سازی اش در کنار ساخت یک زیرگذر حیات وحش منتشر شد و می ‌توان امیدوار بود این یوز آخرین قربانی حوادث جاده‌ای در منطقه عباس آباد باشد.

اما رسیدگی به وضعیت این یوز در چند روز گذشته خبرساز شد. این یوز نر ارزشمند با آسیب نخاعی تحت عمل جراحی پر ابهامی قرار گرفت و برای همیشه قطع نخاع شد.

آزمایش‌های تشخیصی اولیه و معاینات مقدماتی توسط دامپزشک اداره کل محیط زیست استان و دامپزشک معتمد سازمان در همان ساعات اولیه به عمل آمده بود و شواهد مبنی بر این بود که حیوان دچار آسیب جدی نخاعی شده است.

به گفته «دکتر مجید خرازیان مقدم» مدیر کل دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به اینکه یوز تا آن زمان قطع نخاع نشده بود، انجام عمل جراحی در اسرع وقت و بدون از دست دادن زمان، گزینه بهتری نسبت به سایر گزینه ها تشخیص داده شده تا بتوان حداقل امید بهبودی حیوان را در صورت قطع نبودن نخاع افزایش داد.

وی تصریح کرد: با برگزاری یک جلسه اعضای حاضر تشخیص دادند در اسرع وقت حیوان تحت عمل جراحی قرار گیرد. اما متاسفانه و علی رغم تلاش فراوان گروه جراحی، نخاع در قسمت مهره پنجم کمری در اثر سانحه جاده ای رخ داده بطور کامل قطع شده بود.

 «دکتر ایمان معماریان» دامپزشک معتمد پارک پردیسان که یوز را از محل حادثه در شاهرود به تهران منتقل کرده است به خبرنگار فارس می‌گوید: پس از انتقال یوز به کلینیک متوجه علائم فلجی کامل حیوان شده بودیم، دفع ادرار بی اختیار، رفلکس آنال نشانه‌های این مساله بود اما با این وجود برای تشخیص بهتر، وقت MRI از یک مرکز تخصصی گرفته شد، اما بدون اطلاع قبلی و با تشکیل یک جلسه، کارشناسان سازمان محیط زیست تصمیم به انجام جراحی فوری گرفتند.

«دکتر محمد ملازم» که دکتری عمومی دامپزشکی و در رشته رادیولوژی دامپزشکی دکتری تخصصی از منتقدان این روش بوده و در مورد جراحی توله یوز جاده عباس آباد گفته است: انجام عمل جراحی بر روی این یوز بدون جراحی یک حرکت کور و با جنبه های نمایشی بوده است.

این جراحی از نظر معماریان هم یک حرکت نمایشی بوده است وی تشریح می‌کند: با یک جراحی سنگین می‌خواستند متوجه شوند که ضایعه نخاعی در چه حد است؟ این جراحی باعث تحمیل درد بیشتر به این حیوان شد.

این دامپزشک معتقداست: احتمال مرگ این توله یوز نر بسیار زیاد است.
 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
آقای دکتر!
الان نون توی کارهای نمایشی و سلفی و عکس و اینجور چیزهاست .........................
ناشناس
|
France
|
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
فقط ................. باعث شده اين نظر رو بدهند.
ناشناس
|
France
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
1
متخصص راديولوژي چطور به خودش اجازه ميده. در مورد دكتر فتاحيان كه جراح هستند نظر بده ....................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
اقای دکتر .از دفع بعد قبل از عمل بیایید پیش بینی کنید نتیجه عمل رو بگید.
معما چون حل شود اسان گردد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
1
پزشک ها خطا میکنن طرفداری هم رو میکنن
بعدا ..... هیت علمی دانشگاه و..... این طوری ......... هم رو میزنن .
مرام و معرفت به درس و دانشگاه نیست .
ناشناس
|
India
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
1
نمیدانم ما دامپزشکان به چه بیماری مبتلا هستیم که چشم دیدن هم را نداریم.حداقل بفرمایید بر اساس نظر ما نباید جراحی می شد فقط در این حد.
جنبه تبلیغاتی که به حرفهایتان اضافه می فرمایید اسمش قضاوت بر پایه نیت خوانی.
اینهمه آدم در بیمارستانها بعلت اشتباهات جراحی و یا درمان از دنیا می روند اما جامعه پزشکی اینطوری جبهه نمی گیرد اما ما دامپزشکان بر اساس توهم نیت خوانی ،حیثیت یک متخصص زحمتکش را نابود می کنیم.
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
0
یعنی متاسفم برای خودم که این رشته خودم درد بیکاری ار یک طرف جو بد این رشته از یک طرف نابود کرد این رشته منو
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
2
آقای دکتر فتاحیان افتخار دامپزشکی ایران هستند.امیدورام این نظرات کارشناسی باشند نه ................
دامپزشکان تا وقتی خودشون هستن نیازی به دشمن ندارند
مجید جدیدی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
1
به اعتقاد من جراحی این یوز کار درستی بوده، حداقل تلاشی برای کمک به این حیوان صورت گرفته که بهتر از دست روی دست گذاشتن و دیدن مرگ تدریجی حیوان است، ضمنن فکر می کنم بهتر است آقای دکتر معماریان و دکتر ملازم عزیز به جای تکرار تبلیغاتی بودن این جراحی یک راهکار جایگزین ارائه بدهند تا در صورت تکرار این گونه موارد بتوان به راهکار دوم هم فکر کرد،
احد محمدنڑاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
0
من در مورد لزوم یا عدم لزوم جراحی برای این کیس اظهار نظر نمیکنم و نظر علمی را به جراحان محترم میسپارم.

اما نکته ای را یادآور میشوم.

هر جراحی (دامپزشک یا پزشک) دوست دارد در زمینه کاری خودش موفق باشد و یکی از موارد مطرح شدن برای جراحان قبول عمل جراحی هایی است که شانس موفقیت در درمان به شانس شکست بالاتر باشد.

بطور مثال در پزشکی نوروسرجن ها وقتی افدام به جراحی سرطان مغز از نوع GBM مینمایند خطر شکست درمان را به جان میخرند زیرا در بهترین حالت بیمار تنها 18ماه زنده است!. اما احتمالا جراحی مواردی مثل مننڑیوما برایشان دلچسب تر است، زیرا بیماری با علایم بالینی عصبی گاهی زیادی مراجعه و پس از جراحی، درصد موفقیت بالای 90 درصد خواهد بود و این یعنی برای بیمار و اطرافیانش جراح میشود یک دکتر پنجه طلا!!.

یقینا دکتر فتاحیان ریسک بالای این جراحی را میدونستند و احتمالا تلاشی کرده اند که شاید بتوانند کمکی به درمان این حیوان بنمایند. چه بسا در انسان نیز با وجودیکه در ضایعات قطع نخاعی امیدی برای برگشت وجود ندارد، اما جراحان تلاش خود را انجام میدهند.

پس کسیکه میدانسته شانس موفقیت در جراحی اش بسیار اندک است، آیا با منطق جور در میاید جراحی اش نمایشی برای مطرح نمودن خود باشد؟!
دامپزشک بخش خصوصی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
0
وقتی اساتید دانشگاه اینچنین به جان هم میفتند و با آبروی یکدیگر بازی میکنند چطور از ایشان توقع داریم به دانشجویان درس علم و اخلاق بدهند
متاسفانه این ها همه ریشه در فعالیت این اساتید در بخش خصوصی و ............... دارد
این عزیزان به جای صرف وقت در بین کتب علمی و مقالات به دنبال تخریب یکدیگر افتاده اند
ای کاش حکیم مهر که هدف رشد صنفی دارد این موارد را مسکوت میگذاشت تا اتش حسد و خشم این افراد نیز خاموش شود
قطعا همین اساتید که به یکدیگر رحم نمیکنند وقتی موارد مربوط به دیگر فعالان بخش خصوصی پیش انها میرود نیز چنین قضاوت ها و ............هایی را انجام خواهند داد که ما بسیار دیده ایم و تا به امروز فکر میکردیم که نباید چنین باشد

هرچه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک
ناشناس
|
United States of America
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
0
انسان بلند مرتبه چون به فهم و دانايى رسد، متواضع مى شود.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
1
0
در این که دکتر فتاحیان با عجله و بدون ام ار ای اقدام بعمل کرده شکی نیست ........................ ایشان فقط و فقط بخاطر خودنمایی اقدام به حیوان آزاری کرده و به هیچ کس هم خودشان را پاسخگو نمی دانند.
حالا
|
Russian Federation
|
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
1
با سلام
بازم حرفای ............. آقایان دکتر ملازم و دکتر معماریان آدمو وادار میکنه یجور دیگه بنویسه و یه ادبیات دیگه رو بکار ببره که خیلی جالب نیست.
بابا شما دو نفر خودتون رو تکون میدادین و یه حرکتی میزدین که لااقل هم خدا خوشش بیاد و هم بقیه! فقط نشستن و ببخشید ................... و مصاحبه و ...............!
شما خودتون دارین میگین یوز بیچاره قطع نخاع شده و الفاتحه، خب حداقل بر اساس غیرت و وجدان کاری و اون سوگند .......ی که زمان فارغ التحصیلی خوندین، دست بکار میشدین و حیوون زبون بسته رو جراحی میکردین! نتیجه ش اصلا مهم نبود.
هی نشستن ............. د تحویل مردم میدن و ............... میکنن و دکتر فتاحیان رو تخریب میکنن.
بابا شما خودتون چیکاره اید! خب شمام میرفتین کمک ایشون. حداقل پنس و قیچی که می تونستین دست هم بدین بجای .................!
به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل. .................................
خوانندگان عزیز ببخشن لحن ادبیان بنده رو چون واقعا فاجعه آمیز و دردناکه از آقایون ..... استاد دانشگاه.
دکتر کاشانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
0
اقای ملازم
اقای معماریان
هنوز اظهار نظر های ..... شما در مورد پلنگ رودسر که جراحی شد و به دل طبیعت برگشت رو فراموش نکردیم که اون هم شما میگفتین یوتانایز بشه
عزیزان بسته
کم ....................... بگیرید
وقتی ...... هنوز مکانیسم نخاع رو نمیدونین و از ویژگی و حساسیت ام آر آی علمی ندارید، ................................
ناشناس
|
Finland
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
0
هر سه عزیز درگیر این ماجرا یعنی دکتر فتاحیان، دکتر ملازم و دکتر معماریان ................ می باشند به نحوی که دکتر فتاحیان با پذیرش انجام یک جراحی از پیش شکست خورده سعی در انجام یک مانور تبلیغاتی، بدون احساس نیاز به مشورت می نمایند، چون اساسا خود را بی نیاز از آن می دانند و کسی را لایق مشورت در این زمینه نمی دانند. دکتر معماریان که پیرو همین اختلال در مورد پلنگ رودسر بدون آنکه تخصصی درمورد جراحی داشته باشند حکم بر یوتانایز صادر نموده بودند و با بهبودی حیوان پس از انجام جراحی توسط دکتر فتاحیان مدتی به تکاپو جهت سرپوش گذاشتن بر اشتباه خود و نهایتا ناگزیر به آن معترف شدند فی الذاته نمی توانند آن شکست پرهیاهو را فراموش نموده و بیشتر از آن نمی توانند تحمل حضور دیگران را در زمینه فعالیتی که خود را مالک آن می دانستند داشته باشند لذا از فرصت ایجاد شده فعلی سعی دارند نهایت استفاده را نموده و شکست داستان پلنگ رودسر را تلافی نمایند و با تاکید بر اشتباه در انجام جراحی توسط دکتر فتاحیان خود را فردی موجه و صاحب نظر در زمینه حیات وحش معرفی نمایند و اعتبار مخدوش شده خود طی ماههای اخیر را تا حدی باز سازی نمایند. شاید جالب ترین قسمت ماجرا ورود دکتر ملازم عزیز به ماجرا می باشد که بسیار تلاش داشتند صرفا قضیه را انتقاد علمی نشان دهند، اما کسی نیست که از رودرویی مستقیم دکتر ملازم و فتاحیان متعاقب جراحی پلنگ رودسر و حتی ساخت فیلم و پرداخت هزینه و انتشار آن در رسانه ها جهت زیر سوال بردن دکتر فتاحیان خبر نداشته باشد. دکتر ملازم رادیولوژیست می باشند و ماهیتا نمی توانند منتقد علمی انجام جراحی توسط دکتر فتاحیان باشند تنها می توانند راوی نظرات همکاران جراحشان باشند که شاید در این مورد بهتر می بود جراحان باتجربه کشور اظهار نظر می نمودند تا ایشان. اما چیزی که منجر می شود وی نتواند از اظهار نظر دراین مورد پرهیز نماید همان .............. و خودبرتربینی و نوعی خودبرندپنداری است که در رفتار، اظهار و بینش ایشان کاملا مشهود است. در این اختلال فرد خود را در همه زمینه ها واجد شرایط بهتر از دیگران می داند و تصور می کنه کسی بهتر از خود او وجود ندارد لذا اگر اقدامی بر خلاف عقیده وی یا بدون عبور از مسیر و مجرای وی انجام پذیرد، حتما اشتباه است و از این روست که ملاحظه می کنیم ایشان نیز چون بیمار ام آر آی نشده و یا بیمار از کانال ایشان عبور نکرده معترض انجام جراحی می شوند(هرچند انجام این جراحی غلط بوده است و قصد توجیه آنرا نداریم) و اصولا دغدغه ای برای رنج و درد یا آسیب بیشتر حیوان در ایشان وجود نداشته و عنوان کردن آن بیشتر جنبه ........... دارد.
شاید اگر از این اتفاق درسهای زیر گرفته شود بیش از هر چیز دیگری مفید باشد و الا تخریب همکاران توسط یکدیگر هیچ سودی نخواهد داشت و تنها منجر به افزایش کدورت و از دست رفتن فرصتهای خدمت و آباد کردن دامپزشکی کشور خواهد شد:
1- همه ما حتی اگر بهترین باشیم ممکن است در محاسباتمان دچار خطا شویم پس بهتر است در اخذ یک تصمیم خطیر، تامل و تعمق نماییم و از یک بعد به آن ننگریم.
2- روزگار یک صدایی در زمینه های مختلف به سر آمده و مردم و همکاران، مارا قضاوت خواهند نمود و صرف کارنامه درخشان در امور سابق باعث منزه شدن ما نخواهد شد.
3- بروز رفتار پرکینه و بغض، برای مخاطب قابل تشخیص و با رفتار مشفقانه و بر آمده از دلسوزی متفاوت است پس بهتر است اینگونه اظهارنظرها را که می تواند بیانگر باطن گوینده باشد به طور مستقیم و درفضای غیر عمومی بیان نماییم.
4- اگر می خواهیم بزرگ شویم سعی کنیم رفتارمان هم بزرگ شود نه فقط سن و سالمان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
1
دکتر معماریان نگران .............. خود در حیات وحش است .حالا به رفقا هم گفته که هواشو داشته باشند
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
0
عزیزم شما وقتی با چند تا عکس متوجه می شی شانسی برای حیون وجود نداره نباید جراحی کنی که بگن تمام حیات وحش ایران رو فلانی جراحی می کنه.این تبلیغاتی ....... بوده و شک نکنید.تو انسان هم پزشک با وجدان میگه این تومور درصد موفقیتش صفره پس شیمی درمانی کنید یا اصلا کاری نکنید.دیگه قطع نخاع کامل که نباید جراحی بشه.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
1
دکتر فتاحیان نیاز به‌ نمایش و تبلیغ ندارد برای دو همکار دیگر اسم برده شده در گزارش با این نوع ادبیات ابراز تاسف و آرزوی تسکین دارم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
0
1
فقط جاي تاسف ........................
اگر اصالتي وجود داشت حتي اگر اشتباهي توسط همكار رخ مي داد مي بايست در محافل تخصصي مطرح شود نه اينكه عمومي جار وجنجال به راه بيفتد
ناشنای
|
Switzerland
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
0
0
اقا دعوا نکنید
طفلی یوزپلنگ‌ بیچاره مرد☹️
کاش لااقل بدون درد مرده باشه
ليلا محمديار
|
Switzerland
|
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
1
0
واقعا اميدوارم اين نظر منعكس شود.چون ما دامپزشكان ميدانيم حكيم مهر چقدر مهربان و چقدر حكيم است. وباز اميدوارم كساني كه در يك سايت خبري تخصصي دامپزشكي مطلب مينويسند حداقل ابتدايي ترين اصول علم زيست را بدانند. آخه جراحي يك حيوان قطع نخاع كامل چه دليلي مي تواند داشته باشد. شانس ، احتمال كدام يك علمي و منطقي است. دكتر ملازم نظري راجع به انجام آزمايشات لازم قبل از تصميم گيري راجع به جراحي داده اند كاملا در زمينه تخصص خودشان ، در مورد پلنگ رودسر هم همين راگفتند هر دو حيوان بيزبان در صورتي كه با ابتدايي ترين تشخيص هاي راديولوژي كه در عقب افتاده ترين كشور هاي دنيا حتما انجام ميشود ميشد فهميد كه شانسي ندارند جراحي شدند و با زجر مردند حالا اينجا چه خبر است كه از پيروزي در مورد اول و درك و تشخيص نادرست دكتر ملازم ميگوييد. فرزندانم اين ره كه شما ميرويد به تركستان است
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
0
1
خانم دکتر محمدیار حق با شماست که از همسرتان دفاع کنید ولی بدانید که من نامه از دفتر مقام معظم رهبری دارم در مورد پلنگ رودسر مبنی بر اینکه : یوتنایز کردن حیوانان جز در مورد حیوانات موزی. جایز نیست.و این جمله فصل الخطاب میباشد در مورد عدم یوتنایز کردن پلنگ رودسر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
0
1
مقصر، خبرنگار بی‌دانشیه که نظر دو تا دامپزشک عمومی رو درباره عمل جراحی یک جراح متخصص منتشر می‌کنه و اسم خودشو می‌ذاره خبرنگار ........................
ناشناس
|
France
|
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
0
0
مقصر تویی که حتی نمی تونی کی متخصص هست و کی نیست بعد اطهار نظر می کنی
هر چند بسیاری ار دکتر های عمومی از ۱۰۰ تا متخصص بیشتر بلد هستند
نظر شما
ادامه