کد خبر: ۴۳۵۶۹
تعداد نظرات: ۸ نظر
 

یک فعال حقوق حیوانات شهری گفت: تبلیغ واگذاری سگ‌ها امری اصولی است و باید به دور باطل پناهگاه سگ‌ها پایان داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «کتایون زنگنه» اظهار کرد : من یک فعال حقوق حیوانات هستم و فعالیت خود را از سال ۹۳ آغاز کردم. دو دیدگاه در حیطه حمایت از حیوانات وجود دارد؛ دیدگاه رفاهی و دیدگاه حقوقی. همه فعالیت‌های من مثل فرهنگ‌سازی، آگاهی‌رسانی و کمک به حیوانات شهری آسیب‌دیده، تحت تاثیر دیدگاه حقوقی قرار دارد. ابتدایی‌ترین حقوق حیوانات حق حیات و زندگی است تا حق آزادی و تولیدمثل که محترم است و باید رعایت شود. طبق این دیدگاه ما حق نداریم حقوق طبیعی حیوانات را از آن‌ها سلب کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس یک دستورالعمل که در سال 78 وزارت کشور به شهرداری‌ها ارسال کرد که در آن دستور کشتار سگ‌ها را با شرایطی با مرگ آرام داده بودند و کسی که متولی این کار شد سازمان مدیریت پسماند بود، عنوان کرد: من با کشتار سگ‌ها توسط سازمان مپ مخالفم زیرا علاوه بر تجاوز به حق حیات آن‌ها، سبب ترویج خشونت در جامعه می‌شود و از سویی هیچ آماری حاکی از موفقیت این طرح که با هدف کنترل جمعیت سگ‌های آزاد ارائه شده است، وجود ندارد و درخواست من و همکارانم همواره توقف سراسری کشتار سگ‌ها و جایگزین‌ کردن طرح‌هایی بر مبنای علمی و اخلاقی بوده است.

این فعال حقوق حیوانات شهری با اشاره به اینکه سگ‌ها بومی ایران بوده‌ و همیشه این‌جا زندگی کرده‌اند، تصریح کرد: با گسترش نابسامان شهرنشینی که بدون هیچ اصولی شهرها بزرگ‌تر می‌شوند، درواقع این سگ‌ها نیستند که به محل زندگی ما می‌آیند‌، ما وارد حیطه‌ زندگی آن‌ها شده‌ایم و با بی‌رحمی آن‌ها را حذف می‌کنیم. این سگ‌ها لزوما عامل انتفال بیماری نیستند. شهرداری‌ها به جای اینکه فقط کشتار این سگ‌ها را انجام دهد، باید سگ‌ها را واکسینه کنند تا عامل انتقال بیماری احتمالی نباشند و عملکرد باید تغییر کند. من حقوقی معتقد هستم که نباید حتی سگ‌ها و گربه‌ها را عقیمشان بکنیم. من معتقدم که آن‌ها خودشان می‌توانند جمعیت خود را کنترل کنند. از دیدگاه اخلاقی درست نیست که ما یک حیوان را از غریزه‌اش محروم کنیم یا ابزار تولیدمثل آن را بگیریم.

زنگنه با بیان اینکه این سگ‌ها جمعیت‌شناسی نشده‌اند و هیچ آمار و ارزیابی وجود ندارد که در این ده سال که این سگ‌ها را معدوم کرده‌اند از جمعیت آن‌ها کاسته شده باشد، اظهار کرد: ما معتقدیم که این کشتار ده ساله از تعداد جمعیت سگ‌ها کم نکرده است؛ چون بدون اصول بوده و اتلاف کشتار کار اشتباهی است. اگر زباله‌ها در مکان‌های نامناسب توسط شهرداری‌ها و مدیریت پسماند رها نشوند و دخالت نابه‌جا در سگ‌ها انجام نشود جمعیت سگ‌ها می‌تواند خودش جمعیت خود را کنترل کند؛ زیرا یکی از منابع تغذیه سگ‌ها همین زباله‌هایی است که در مکان نامناسب رها می‌شوند؛ یک‌سری کارهای اصولی و علمی در دنیا وجود دارد که ما از آن‌ها کیلومترها دور هستیم و ما می‌خواهیم فرهنگ‌سازی کنیم و به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها بگوییم سگ‌ها پسماند و زباله نیستند و نباید حذف فیزیکی شوند.

وی به دیگر کارهای غیر اصولی به فضای حمایتی ایران که هر کسی سلیقه‌ای عمل می‌کند اشاره کرد و گفت: عملکرد برخی حامیان براساس اصول نیست و در آن دخالتهای نابه‌جا می‌شود. بیشتر گروه‌های حمایتی شروع به غذارسانی به سگ‌ها و گربه‌های آزاد می‌کنند که این کار باعث می‌شود که در چرخه ‎‌ طبیعت دخالت نابه جا شود و در زاد و ولد آنها دست برده شود. غذا رسانی باید بر اساس یک اصولی باشد . حیوانات برای اینکه زاد و ولد کنند به یک سری فاکتورهایی نیاز دارند. باید لانه، غذا و آب داشته باشند که اگر ما مصنوعی و بدون رعایت اصول در اختیارشان قرار بدهیم دیگر آن سیستم طبیعی شان نمی‌تواند زاد و ولدشان را براساس امکانات واقعی موجود کنترل کند و به این صورت ما به صورت ناخواسته خودمان یک عامل ازدیاد جمعیت غیرطبیعی سگ‌ها و گربه‌ها می‌شویم.

این فعال حقوق حیوانات با بیان اینکه تا به امروز شهرداری‌ها در تمام ایران راه حل پناهگاه را پیش روی حامیان گذاشته‌اند، عنوان کرد: پناه‌گاه‌ها هیچ کمکی نکرده و حتی از طرفی دست سو‌ءاستفاده مالی را برای سو‌ءاستفاده‌گران باز گذاشته است و این مکان‌ها را تبدیل به بنگاه‌های سودده اقتصادی کرده است . راه اشتباهی که هم از دیدگاه اخلاقی و انسانی و هم از نظر علمی کاملا ناکارآمد و ناقص است که نتیجه تلخ و فاجعه بار این راهکار امروز پیش روی چشم‌ها قرار دارد. در مشهد دو تا پناهگاه وجود دارد یکی در مهر که طرف بولوار شاهنامه است و یک مکان خصوصی است و یکی هم پناهگاه وفاداران پردیس در منطقه ده غیبی که قبلا سوله مرگ بوده است .سوله‌ای که سگ‌ها را در شرایط اسفناکی در هوای گرم، زیرباران و گرسنه نگه می‌داشتند تا نوبت کشته شدنشان برسد که آنجا را به پناهگاه تبدیل کردند.

زنگنه ادامه داد: پناهگاه وفاداران پردیس زیر نظر شهرداری است. شهرداری این‌جا را ایجاد کرد و خانمی از شهرداری این کار را به عهده گرفت و اعلام کرد کشتار در مشهد متوقف شده است؛ در صورتی که شاهدان عینی بسیاری وجود دارند که می‌گویند کشتار متوقف نشده است و در سوله‌های مخفی انجام می‌شود. بیشتر این سگ‌ها توسط روستایی‌ها چون پیر شده‌ و از کار افتاده‌اند رها شده‌‌اند و متاسفانه بعضی روستایی‌ها توله‌های ماده را زنده به گور می‌کردند یا برخی از افراد این سگ‌ها را پشت در پناهگاه‌ها رها می‌کنند.

وی در خصوص وضعیت این سگ‌ها در آن منطقه گفت: این سگ‌ها فضایی در اختیار ندارند. خوراک‌ دهی این همه سگ مشکل است. بیشتر این سگ‌ها زخم‌هایی دارند که کهنه شده و اصلا کسی آن‌ها را ندیده است. آن‌ها زنده‌زنده دارند می‌پوسند. توله‌هایی که از بین می‌روند و آن‌ها مرگهای خاموش دارند. روزی چند تا ورودی دارد وخروجی آن چه چیزی می‌تواند باشد جز مرگ و فقط پروسه مرگشان طولانی‌تر شده است و دارند زنده‌زنده می‌میرند. وقتی زمین محدود است و روزی 30 الی 40 تا سگ اضافه می‌کنند این‌ها رسیدگی و فضا می‌خواهد و این قرار است به چه چیزی ختم شود این که همان کشتار است با این تفاوت که فقط از چند تا حامی پول می‌گیرند. اینکه 700 تا سگ را یک‌جا قرار دهیم و از آن‌طرف خانمی که متولی آن‌جا شده‌اند، شماره شخصی خودش را بگذارد تا مردم کمک کنند اشتباه است و اصلاً هم خرج این سگ‌ها نمی‌شود و در آنجا بیشتر سوءاستفاده مالی انجام می‌گیرد.

این فعال حقوق حیوانات ادامه داد: این سگ‌ها باید رهاسازی اصولی شوند. یکی از کارهایی که می‌شود انجام داد تبلیغ واگذاری سگ‌ها است. یک تعدادشان باید برای باغ‌ها و گله‌ها از پناهگاه‌ها واگذار شوند. من در مذاکراتی که با مدیر عامل پسماند خواهم داشت از ایشان درخواست می‌کنم تا به دور باطل پناهگاه خاتمه بدهند، زیرا چه از نظر اخلاقی و چه از نظر انسانی درست نیست و نه راه اصولی هست که بتواند گرهی از این مشکل باز کند

 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
در ایران اکثر عمل های جراحی عقیم سازی فقط برای بحث مالی هست ، همین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
ادماش نمیتونن جمعیتشونو کنترل کنن اقای خیلی فعال حقوق حیوونا
کلینیسین متخصص
|
France
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
0
حتما" جناب عالی و همکاران شما برای این حیوانات کلاس تنظیم خانواده برگزار میکنید!
ناشناس
|
France
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
0
1
ظاهرا ايشون حاشيه شهر نرفتن و جمعيت بالاي سگهاي بي سرپرست رو نديدن وگرنه با عقيم سازي مخالفت نميكردن. در ضمن عقيم سازي در همه كشورهاي دنيا انجام ميشه و حيوانات زندگي راحتتر و با آرامش و سلامت بيشتري را دارند
دامپزشک..
|
France
|
۰۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
0
بحث عقیم سازی حیوانات یک بحث جدا از بحث وجود پناهگاههاست. اول اینکه وجود پناهگاه به خودی خود نادرست نیست، ولی در مملکت ما که فرهنگ سواستفاده و دزدی و کلاهبرداری نهادینه شده مسیری شده برای درامدزایی های کلان افراد سودجو. کمااینکه در تمامی کشورهای جهان اول پناهگاههایی برای کمک به حیوانات و یافتن صاحب مناسب برای اونها و ... (بسیاری فعالیت های اصولی دیگه) وجود داره. اما در ایران معایب وجود پناهگاهها خیلی بیشتر از نبود اونهاست، کمااینکه در بسیاری از این مراکز در ایران زجر و ازار و اذیت حیوانات خیلی بیشتر اتفاق می افته. جدا از این مسئله، بحث عقیم سازی چیزی نیست که در حیطه اظهار نظر و تشخیص افراد غیر متخصص و فاقد صلاحیت، تنها از روی احساسات یا تفکرات شخصی شون باشه. عقیم سازی حیوانات از لحاظ علمی و اصولی بخصوص در حیوانات بدون سرپناه کاملا درسته و حتما باید انجام بشه. یکی دیگه از معایب ورود این جور حامیان همین اجازه دخالت و اظهارنظرهای بیجا در مباحثی هست که نه تخصصش رو دارند و نه اجازه نظر دادن در ان. به امید روزی که همه افراد در این کشور در جایگاه درستشون قرار بگیرند.
دامپزشک متخصص
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
0
عقیم سازی حیوانات در خیلی کشورها مشخص شده که روش مناسبی برای کنترل جمعیت حیوانات نیست. نیازی به مسخره کردن نیست؛ حتی یه همستر هم می تونه جمعیت خودش رو در قفس تنظیم کنه. یادمون باشه مادر طبیعت خیلی هوشمندانه تر از این رفتار می کنه که ما یه دونه انسان بخوایم نگران کم و زیاد شدن مارها و کرگدنها و آهوها و خرگوش ها و یا سگها باشیم. طبیعت خیلی پیچیده تر از این بحثها است و خوندن مقالات علمی معتبر در زمینه کنترل جمعیت حیوانات بسیار کمک کننده است برای مدیران تصمیم گیرنده .
در مورد نظرات خانم زنگنه به نظرم خیلی از مطالبی که ایشون گفتن لازمه به دور از تعصب و با ذهنی باز بهشون گوش داده بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
0
ناشناس عزیز، کتایون اسم خانم هست نه آقا. لطفاً یک خط و نیم اول متن رو لااقل مطالعه بفرمایید بعد نظر بدید. با تشکر
زهرا دویستی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
0
1
الان شهر ما یه پناهکاه داره که جلوش بازه و سگها زندانی نیستن جلوش یه مقدار دارو درخت داره میرن زیرش میخوابن فقط مختص کیسهایی که دیگه نمیتونن تو طبیعت باشن الان دوتا پا قطعی یه دست قطی و کیسای مشکل دار هستن همه هم از وضعیتشون راضین گروه ما غذا رسانیو دایم انجام نمیدن هفته ای یه بار الی دوبار که واقعادیگه میبینیم با توجه به تغییرات اب و هوایی چیزی پیدا نمیکنن عقیم سازی واقعا تو کنترل تاثیر داره معمولا ما مادها که یه بار مادرشدنو عقیم میکنیم
نظر شما
ادامه