کد خبر: ۴۳۴۹۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: یک پارت خوب واکسن را هم قرار بود از آمریکا وارد کنیم که بحث تحریم‌ها پیش آمد و دچار تعلل شد ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: سازمان دامپزشکی کشور در حال پیاده‌سازی یک برنامه بزرگ و جامع به منظور مبارزه با بیماری‌ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و جلوگیری از تبدیل شدن آن به بحران است؛ اما در این میان، برخی مولفه‌ها نیز وجود دارند که محقق شدن آنها، پیش‌شرط موفقیت برنامه‌هاست. تامین واکسن یکی از این مولفه‌هاست. آن‌گونه که معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور پیش از این به حکیم مهر گفته بود، اگر ظرف ۴۵ روز آینده ۸۰ درصد جمعیت‌های حساس مزارع مرغ تخم‌گذار در استان‌های پر تراکم را واکسینه نکنیم، رخدادهای انفجاری در مزارع صنعتی ما در موج ۹۷ دور از انتظار نخواهد بود. رئیس سازمان دامپزشکی کشور اما می‌گوید که جای نگرانی نیست.

حکیم مهر: آقای دکتر، مجموعه مدیریتی جدید سازمان دامپزشکی کشور و در راس آن حضرتعالی و دکتر ماکنعلی، تلاش‌های زیادی برای اجرای برنامه جامع مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان انجام داده اید؛ اما امروز به نظر می رسد که در بحث تامین واکسن مشکل جدی داریم و آن‌گونه که معاون شما اذعان کرده، فقط ۸ درصد واکسن‌های مورد نیاز تامین شده است. دکتر ماکنعلی حتی از احتمال وقوع درگیری‌های انفجاری سخن گفته‌اند. ارزیابی شما چیست؟

ما در کشور تولید واکسن نداریم و از زمانی که تصمیم گرفتیم واکسن وارد کنیم، هرگز با کمبود واکسن مواجه نبودیم. یک پارت ۱۰ میلیون دوزی ما امروز در گمرک و یک پارت ۳۵ میلیون دوزی نیز در راه است. ما همیشه واکسن‌ها را به گونه‌ای مدیریت کردیم که به موقع به دست ما برسد.

حکیم مهر: خب گویا نرسیده است.

مباحث ارزی که طی دو ماه گذشته پیش آمده و تخصیص‌هایی که عملیاتی نشده، دلیل آن بوده است. در واقع دلیل آن تنها مشکل ارزی در کشور خودمان بوده و این هم هیچ مساله عجیبی نیست. در کنار آن مطمئن باشید که سازمان دامپزشکی به دنبال تولید داخلی است. تولید کنندگان واکسن‌ در کشور تلاش می‌کنند که ان شاء الله از ۲ ماه آینده فرایند تولید را آغاز کنیم.

حکیم مهر‌: این مساله ارزشمندی است. اما موضوع اینجاست که تولید واکسن یک فرایند زمان‌بر است. طبق گفته دکتر ماکنعلی، ما فقط ۳۵ روز دیگر زمان داریم که واکسن‌ها به دستمان برسد. در غیر این صورت باید منتظر رخدادهای انفجاری باشیم.

 ۱۰ میلیون دوزی را که قبلاً وارد شده، مصرف کردیم. ۱۰ میلیون دوز دیگر را هم در گمرک داریم که امروز ترخیص می‌شود و ۳۵ میلیون دوز هم قرار است که تا دوشنبه هفته آینده به دست ما برسد.

حکیم مهر: ‌نیاز کلی ما چند دوز است؟

مجموع نیاز ما بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون دوز برای یک سال در صنعت مرغ تخم‌گذار است.

حکیم مهر: یعنی تا امروز کمتر از ۷ درصد از واکسن‌های مورد نیاز ما تامین شده است. این نگران کننده نیست؟

خیر. این کمبود واکسنی که شما از آن صحبت می‌کنید، به معنای این نیست که ما با نبود واکسن مواجه شده باشیم، بلکه ما باید سفارش دهیم تا برای ما واکسن تولید کنند و این فرایند چند ماه طول می‌کشد. ناگفته نماند که یک پارت خوب واکسن را هم قرار بود از آمریکا وارد کنیم که بحث تحریم‌ها پیش آمد و دچار تعلل شد. اما در مجموع، وارد کنندگان ما در حال تلاش هستند. اتحادیه مرغداران و سازمان دامپزشکی نیز تلاش‌های خود را انجام می‌دهد. کمااینکه امروز در حوزه بازرگانی و ارز هم ورود کردیم تا ان شاالله کمبود واکسن نداشته باشیم.

واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک فرایند هدفمند است، یعنی در برخی مکان‌های خاص و بعضی از مرغداری‌های کشور قرار است که این واکسن تزریق شود. با توجه به شرایط موجود کشور برنامه ما برای اقدامات پیشگیرانه و کنترلی بیماری، ورود به این گزینه است. ورود به این گزینه انجام شده و البته قرار نیست که تمام مرغداری‌ها واکسن دریافت کنند، بلکه قرار است واکسیناسیون به شکل هدفمند باشد.

حکیم مهر:‌ در حال حاضر کدام استان‌ها واکسن دریافت کرده‌اند؟

تا امروز استان‌های قزوین، قم، تهران، البرز و اصفهان در حال دریافت واکسن هستند. پارت بعدی واکسن که برسد، ۵ استان دیگر هم اضافه می‌شوند.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

اگرچه باید همواره در خصوص بیماری‌ آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نگرانی و حساسیت داشته باشیم، اما با توجه به شرایطی که داریم، احساس من این است که جای نگرانی نیست.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
0
0
بنظر میرسه این مصاحبه و اعدادو ارقام ارائه شده بیشتر زمینه سازی برای آینده است که بگویند ما گفتیم. ولی علی الاصول مسئولیت و عواقب انتخاب این استراتژی با مدیریت فعلی سازمان است
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
0
0
البته اطلاعات و آمار و ارقام نه چندان مطمئن.فقط نکته خوب اینه که با توجه به حس های مدیران تصمیم گیری کلان و برنامه ریزی صورت می گیره و باید خوشحال باشیم که احساس ایشان میگه جای نگرانی نیست
کارشناس
|
France
|
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
0
0
مبحث تاثیر گذاری یا عدم تاثیر گذاری واکسن آنفلوانزا خیلی گسترده است ولی یکی از چالش هایی که در آینده نزدیک ریاست سازمان با آن روبرو خواهد بود استفا ه از این واکسن و ناکارآمد بودن آن است منتظر آن زمان باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
0
0
آنانی که در درون سازمان و بیرون سازمان اجازه ندادند به موقع واکسیناسیون انجام بشود در صورت بروز رخداد ها وسیع مقصر خواهند بود
اثر بخشی واکسن ها قبلا به اثبات رسیده آقایان دست از حرکات های ضد منافع ملی بردارید
کارشناس
|
France
|
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
0
0
اثر بخشی واکسن آنفلوانزای فوق حاد که جای بحث داردتعجب است اینقدر قاطع به اثر بخشی آن اطمینان دارید .................
نظر شما
ادامه