کد خبر: ۴۳۴۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر



گاومیش‌های غول‌پیکر استپی یکی از گونه‌های منقرض شدهای هستند که در عصر یخبندان در مناطقی از اسپانیای امروزی تا کانادا و حتی چین زندگی می کردند. در کنار اسب های وحشی باستانی، ماموت های پشمالو و فیل های غول پیکر باستانی، گاومیش‌های استپی هم از پر شمار ترین پستانداران بزرگ ساکن زمین در آن دوران بودند. به تازگی مومیایی یکی از حیوانات در کانادا پیدا شده و خبر رسیده که از گوشت این گاومیش ۳۶ هزار ساله برای خود کباب درست کرده‌اند!

به گزارش حکیم مهر به نقل از الی‌گشت، نقاشی‌های باستانی در غارهای آلتامیرا (Altamira) و لاسکاکس (Lascaux) که از جمله قدیمی‌ترین نمونه‌های هنر بشر بر روی کره خاکی هستند، گاومیش‌های استپی را در کنار انسان ها و دیگر حیوانات وحشی نمایش می دهند. این نشان از اهمیت این حیوان باستانی در آن دوران دارد. این موجودات با شکوه و شاخدار ۸ هزار سال قبل، یعنی در اوایل دوره هولوسن که هم اکنون هم در آن به سر می بریم، به طور کامل منقرض شدند. این گاومیش ها اجداد گاوهای آمریکایی عصر حاضر هستند.

در طول دوره کفش معدن های طلای کشور کانادا در اواخر دهه ۱۹۸۰ میلادی، حدود ۱۰۰ هزار معدنچی و کارگر از اقصی‌نقاط قاره آمریکا به این کشور آمدند تا در کشف طلاهای آن سهیم باشند و بتوانند پولی به جیب بزنند. در آن دوران، بسیاری از معدنچیان و کارگران بر روی فسیل ها و بقایای حیوانات باستانی چند هزار ساله راه می‌رفتند و آن‌ها را به منظور یافتن طلا از جای در می‌آوردند. اما متاسفانه مردم آن زمان ارزش این بقایای ارزشمند را نمی‌دانستند. برخی از کارگران هم این آثار را به عنوان سوغاتی با خود به خانه می‌بردند!

با این حال، در سال ۱۹۷۶ و وقتی که عملیات یافتن طلا در کانادا به پایان رسیده بود، خانواده شخصی به نام رومان که یک معدنچی بود، یک مومیایی گاومیش استپی منحصر به فرد کاملا سالم و دست نخورده را در حومه آلاسکا پیدا کردند. آن ها برای این یافته خود اسم هم انتخاب کردند. یکی از اسطوره‌های قدیمی فرهنگ این منطقه گاوی بود به نام بچه آبی! به همین خاطر نام بچه آبی را بر روی این مومیایی گذاشتند. خوشبختانه این خانواده به ارزش کشف خود پی بردند و سریعا دیل گاتری یک دیرینه شناس کانادایی را در جریان آن قرار دادند. گاتری و تیمش به سرعت وارد عمل شدند و با ذوب کردن لایه ذخیم یخ اطراف این گاومیش ۳۶ هزار ساله لاشه آن را از زمین بیرون آوردند. آن ها به سرعت متوجه شدند که این گاومیش یک نمونه منقرض شده و بسیار با اهمیت است.

آزمایش کربن یک تکه از پوست این حیوان، نشان داد که او ۳۶ هزار سال قبل مرده است. محققان با توجه به زخم های بسیاری که بر روی گردن و پشت این حیوان وجود داشتند، به این نتیجه رسیدند که احتمالا شیرهای باستانی آمریکایی که امروزه منقرض شده اند این حیوان را از پای در آورده اند. این شیرها، اجداد شیرهای آفریقایی امروزی هستند. این حمله احتمالا در زمستان رخ داده است. سرمای شدید هوا موجب شده که این لاشه سریعا یخ بزند و کرکس ها و دیگر حیوانات لاشه خوار نتوانسته‌اند آن را بخورند. در طول سالیان دراز لایه‌های یخ روی این گاومیش ۳۶ هزار ساله بیشتر و بیشتر شدند تا بالاخره در عصر حاضر شخصی آن را از دل زمین بیرون بیاورد.

تیم تحقیقاتی گاتری تلاش های زیادی را برای حفاظت از این لاشه انجام دادند تا بتوانند آن را در موزه آلاسکا نمایش دهند. به این منظور آن ها به دنبال یکی از معروف‌ترین دانشمندان تاکسیدرمی فنلاند رفتند تا او بتواند این موجود را از تجزیه شدند در امان نگه دارد. در طول این فرآیند آن ها حتی توانستند بخشی از خون و مغز استخوان این گاومیش را بدست بیاورند. تا اواسط سال ۱۹۸۴، این گاومیش ۳۶ هزار ساله آماده شده بود تا در معرض نمایش به عموم قرار گیرد. آن ها به منظور جشن گرفتن این موفقیت تصمیم گرفتند تا کاری غیر معمول انجام دهند!

آن ها بخشی از گوشت این مومیایی چند هزار ساله را از گردنش بریدند و با آن کباب درست کردند!!

طبق گفته‌های گاتری، گوشت این حیوان تا حدی سفت و جویدنش کمی سخت بود، ولی البته بسیار خوشمزه و دلچسب بود. جالب اینجاست که هیچکدام از افرادی که این گوشت را خوردند نه دل دردی گرفتند و نه مشکل گوارشی پیدا کردند. ظاهرا گوشت این گاومیش ۳۶ هزار ساله غذایی بسیار دلچسب بوده! امروزه بچه آبی یا همان گاومیش مورد نظرمان را می توانیم در موزه گالری آلاسکا در دانشگاه آلاسکا یا همان موزه شمال مشاهده کرد. پس از خورده شدن این گوشت توسط این افراد، انتقادات زیادی بر آنان وارد شد، ولی با این حال آن‌ها توانستند این مومیایی را از تخریب و نابودی نجات دهند.




 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
France
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
0
0
جالب بود و تفكر برانگيز
نظر شما
ادامه