کد خبر: ۴۳۴۳۷



مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور گفت: یکی از اقدامات شاخص دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان در حوزه میگو، اجرای برنامه مراقبت از بیماری‌های اخطار کردنی با تأکید بر بیماری لکه سفید میگو است که سالانه اجرا می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر امراله قاجاری» با اشاره به گزارش اجرای برنامه مذکور در سال جاری در مراکز تکثیر میگو، اظهار کرد: در حال حاضر ۳۶ مرکز تکثیر فعال در کشور وجود دارد که از ابتدای سال تا پایان نیمه اول تیر ماه ۳۷۸ مورد بازدید صورت گرفته و تعداد کل نمونه بچه میگو اخذ شده، ۶۷۵۴۰ قطعه بوده است.

وی افزود: علاوه بر این ۲۴۹۷ مورد آزمایش ویروسی با اولویت بیماری لکه سفید، ۷۶۹ مورد آزمایشات باکتریایی و به طور کلی ۳۲۶۶ مورد آزمایش تا پایان نیمه اول تیر ماه صورت گرفته است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: در راستای اجرای برنامه مراقبت از بیماری‌های اخطار کردنی میگو، یک مورد آلودگی به ویروس لکه سفید در یکی از مرکز تکثیر در مورخ ۲۹ اردیبهشت ماه سال جاری ردیابی شد که بلافاصله بچه میگوهای مرکز مذکور تحت قرنطینه قرار گرفت.

دکتر قاجاری با بیان اینکه پس از تایید نهایی و بررسی های مجدد تمامی بچه میگوهای آن مرکز شامل ۴۰ میلیون بچه میگو، معدوم سازی و مرکز ضد عفونی شد و از ورود بچه میگوهای آلوده به مزارع میگو جلوگیری به عمل آمد، تاکید کرد: به طور قاطع می‌توان اذعان داشت که در این مرحله، برنامه مراقبت و اجرای دقیق آن کارآمدی خود را نشان داد و از انتقال عامل بیماری زا و بروز بیماری در مزارع پرورش جلوگیری کرد.

وی با تاکید به این مساله که در اجرای برنامه مراقبت فعال در مزارع پرورش میگو، در مورخ هفت اردیبهشت سال جاری تلفات مشکوکی مبتنی بر علائم بیماری لکه سفید میگو در یکی از مزارع پرورش میگو گواتر مشاهده شد، گفت: پس از نمونه برداری، نتیجه آزمایش از نظر بیماری لکه سفید میگو مثبت تشخیص داده شد که در اسرع وقت ضمن برقراری شرایط قرنطینه ای و بهداشتی، نمونه برداری از سایر استخرها با علائم مشابه صورت پذیرفت که در برخی از استخرها علائم خفیف بیماری نیز مشاهده و ضمن تأمین به موقع ماده ضد عفونی کننده هیپو کلریت کلسیم، سریعأ میگوهای استخرهای آلوده ضد عفونی و معدوم سازی شدند.

به گفته مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی کشور متأسفانه عدم اطلاع رسانی به موقع برخی مزرعه داران و نیز نوسانات دما در منطقه زمینه را برای گسترش بیماری فراهم کرد و میزان شیوع آلودگی در مجتمع گواتر به ۱۴٪ کل استخرهای فعال رسید که با اقدامات مدیریت بهداشتی بعمل آمده در حال حاضر بیماری تحت کنترل قرار دارد و عملیات برداشت میگوها در منطقه با موفقیت در حال انجام است.



نظر شما
ادامه