کد خبر: ۴۳۴۰۴
تعداد نظرات: ۱۳ نظر



ماهی قرمزگوشت که به نام «سالمون» ایرانی فروخته می شود، همان قزل آلا است که به گفته یک مقام بهداشتی در استان فارس، رنگ گوشتش را قرمز کرده‌اند تا گران‌تر فروخته شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، معاون مرکز علمی آموزشی جهاد کشاورزی شهرستان جهرم اظهار داشت: سالمون شبیه قزل‌آلا ولی گوشتش قرمز یا نارنجی پررنگ است که فروشندگان سودجو، رنگدانه‌های طبیعی و رنگ‌های مصنوعی (مضر برای سلامتی) را به خورد قزل‌آلا می ‌دهند تا جای سالمون فروخته شود.

«مهدی پورداود» ادامه داد: سالمون فقط در نواحی آتلانتیک و در کشورهایی چون نروژ و دانمارک پرورش می‌‌یابد و چیزی با عنوان سالمون ایرانی یا سالمون خزر وجود ندارد.

معاون مرکز علمی آموزشی جهاد کشاورزی شهرستان جهرم گفت: چند سالی است که نوعی ماهی به صورت فیله و... با نام سالمون ایرانی فروخته می‌شود که تقلبی است.

پورداود اضافه کرد: قیمت سالمون آتلانتیک بالاتر از یکصد هزار تومان در هر کیلوگرم و اکنون کمیاب شده است.

این مدرس دانشگاه بیان داشت: هموطنان توجه کنند که در بازار، سالمون‌های وکیوم‌ شده و با مارک و بسته‌‌بندی‌های مخصوص کشورهای آتلانتیک یا نروژ و دانمارک اصالت دارند و در غیر این صورت تقلبی‌ و به دلیل استفاده تولیدکنندگان از رنگدانه‌های مصنوعی برای سلامتی مضر هستند.



انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر حیدرپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
0
1
همینه میگیم دامپزشک سر از آبزیان در نمیاره این بنده خدا چند کلاس سواد داره که راجع به آبزیان اظهار نظر میکنه ؟ خود سازمان دامپزشکی به خوراک دارای رنگدانه مجوز میده واقعا متاسفم برای حکیم مهر که هر مطلب کذبی رو منتشر میکنه
علی اصغر
|
France
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
0
0
در اوضاع بلبشویی که هر عکس دایه دلسوزتر از مادره و حرفهای به سندو مدرک و بدون پشتوانه علمی و کارشناسی زیاده انتشار این نوع متنهای مضحک دور از انتظار نیست !!! بهتر نیست قبل از انتشار هر مطلب کوچه خیابونی از اهلش و کارشناسان مربوط به اون موضوع پرسوجو بعمل بیاد؟؟؟؟ شایدم انتشار این نوع متنها با اهداف از پیش تعیین شده و و با قصد سودجویی منتشر میشه !!!
روح اله فرهی
|
Czechia
|
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
0
0
این آقا به اصلاح دانشگاهی اگر بپرسند این ماده چه نام دارد نام آن را نمیداند . ماده ای که به غدای ماهی اضافه میشود و عامل تغییر رنگ گوشت ان است استاگزانتین است که پایه ان جلبگرگ دریایی است که در کارخانه پروسس میشود و دو کارخانه معروف ان در المان و سویس است و اکثریت مطلق تولید کنندگان از ان استفاده مکنند. جالب است بدانید کلیه ماهیان قزل آلا و سالمون نروژی مورد ادعا این اقا وقتی در طبعیت هستند چون از غذا زنده استفاده مکنند بطور طبیعی گووشت آن نارنجی متمایل به قرمز است و وقتی بصورت دستی پرورش مییابند گوشت انها بلحاظ رژم غذایی گوشت انها سفید میشوند و برا ی قرمز کردن گوشت ماهی قزل و سالمون نروژی هر دو کشور از همین ماده استا گزانتین استفاده مینمایند . بنظر میآید دست وارد کننده ها با قیمت این ارز از فروش تیلاپیا دور شده و الان با این اخبار جعلی دست به اقدامات زشت اینچنینی میکنند . البته رسانه حکیم مهر بهتر بود این اخبار دروغ را ترویج نکنند.
ابراهیمی
|
France
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
0
0
این رنگدانه ها حاوی آستازاگتین و .... است که از جلبک های دریایی گرفته میشه؛ سعی شده در خوراک قزل از نوع خوراک مورد تغذیه ماهی سالمون استفاده بشه و کسی به عنوان ماهی سالمون آتلانتیک این ماهیان رو نمیفروشه بلکه به اسم قزل الای سالمون که از لحاظ میزان چربی و ارزش غذایی با قزل آلای معمولی متفاوت هست و به علت آستازاگتین بسیار برای سیستم قلبی و عروقی مفیده؛ لطفا قبل مطالعه و تحقیق بفرمایید و از اساتید مرتبط با این رشته نظر بگیرید
زمانی راد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
0
0
آقای حیدرپور که نمیدونم کی هستید لطفااول متن درست بخونید.چه ارتباطی به دامپزشک داشت؟؟!!؟!! بهتره قبل مقایسه غیرمستقیم رشته پرمخاطب دامپزشکی بارشته های درحال انحلال،یکم تامل بیشتری در ابراز نظرات سطحی داشته باشید.ازسایردوستان بابت توضیحات کاملا علمی وصحیح سپاسگذارم.
کارشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
0
1
بحث نوع رنگدانه بحث جداگانه ای می طلبد ولی نظر این کارشناس محترم فکر کنم عرضه ماهی قزل آلا به جای ماهی سالمون هست که در رواقع یک نوع عوام فریبی می باشد و جلوی اینکار باید گرفته شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
0
0
تقلبات ماهی بسیار عجیب و غریب است.مورد مذکور وجود دارد اما بسته به وجدان فروشنده دارد چون مصرف کننده تفاوت سالمون(سمون) نروژی را از قزل آلای رنگی پرورشی تشخیص نمی دهد.
در اینکه دامپزشکان در بحث آبزیان وارد نیستند شکی نیست.7 سال قبل یک مسوول فنی مجرب کل تقلبات ماهی و فیله ماهی را با روشهای تشخیص به اداره کل استان تهران داد تا مشکل روش تشخیص و نیز مصرف کننده حل شود اما با پاسخ#سرت را بنداز پایین علفتو بخور# مواجه شد و نیز انگ بیمار روانی و حتی یکی فرمودند که(استغفراله)مگر امام زمان شده ای!!
در بحث تولید و بسته بندی آبزیان واقعا جنایت می شود.ماهیان از لحاظ فرم و شکل شبیه هم هستند و موقع پوست گیری و اره زنی قابل تفکیک نیستند.
مثال: ماهی اورئودوری که وارداتی است بعد از پوست گیری و سر و ته زنی کپی ماهی حلوا و کفشک می شود و یا جراح ماهی که قیمتش خیلی ارزان است بعد از پوست گیری تبدیل به حلوای گرانقیمت شده و سپس بسیار زیبا وکیوم می گردد و متقلبین تحت نظارت سازمان دامپزشکی درآمدهای وحشتناکی دارند.
پیشنهاد:
سازمان دامپزشکی بانک ماهیان فیله شده و یا کامل را داشته باشد و به پرسنل خود آموزش دهد.لازم بذکر است روش تشخیص آزمایشگاهی(pcr) فقط در دو نقطه ایران(شیلان بندر عباس و دانشگاه کرج) وجود دارد که زمانبر و هزینه بر است.

اما روش تشخیص قزل آلای رنگی با سمون آتلانتیک: رنگ سمون واقعی بعلت داشتن کاروتن نارنجی است به مثابه رنگ هویج اما قزل آلای پرورشی با رنگدانه خوراکی بین نارنجی و قهوه ای است.

به امید اینکه با آگاهی دادن به خود مصرف کننده کاری کنیم که آنها خودشان تشخیص دهند نه اینکه فقط اعلام کنیم به ما سازمان دامپزشکی اعتماد کنیم
اللهم عجل لولیک الفرج
ح.اسماعیلی
|
United States of America
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
0
0
جمله”مگر امام زمان یا امام علی شده ای؟” جهت بستن زبانهای منتقدین و مصلحین و خیرخواهان توسط ................. جناب اسمیت فیلم ماتریکس و کنه های تحت امرش باب شد طوریکه طرف با شنیدنش سکوت تمام عمقش را می گیرد.
................. به هیچ چیز به جز منافع شخصی و گروهی اش فکر نمی کرد
امیر حیدرپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
0
0
جناب زمانی راد که مشخصا باید دامپزشک باشید بدانید که این کانال خبری و سایت حکیم مهر متعلق به بخش دامپزشکی میباشد و اظهار نظرهای موجود در آن منطبق با نظرات ایشان است این که بنده وارد بحث علمی نشدم و به دوستان دیگر واگذار کردم این است که حقیقتا کسی که این مطلب را بیان کرده در شان ومنزلت جامعه شیلاتی ندیدم که بخواهم با ایشان بحث علمی نمایم اما در فضای غیر مجازی حاضر به مناظره با تک تک این افراد به شرط دارا بودن حداقل مدرک برابر با کارشناسی ارشد هستم شماره تماس بنده ۰۹۱۲۷۷۶۹۵۲۷ میباشد که پاسخگوی عزیزان و مدیریت سایت حکیم مهر میباشم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
0
0
حیدرپور عزیز و‌گرامی!
داری همه را چلنج می فرمایید.مقصود این نیست که سوادمان را به رخ هم بکشیم بلکه دوست داریم از اطلاعات هم بهره برداری کنیم.مثلا‌میشه در مورد نحوه تشخیص قرل آلای مرده در آب و صید شده بحث کنیم و اینکه چطوری میشه از هم تفکیک کرد.

و یا نیمه عمر مصرف ماهی مثل سایر فرآورده ها ۷۲ ساعت است پس در خود دریا و بندر و سامانه های پخش تمام می شود و غیره

بنویسید تا استفاده کنیم
امیر حیدرپور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
0
0
جناب ناشناس گرامی شماره تماس بنده موجود هست در تلگرام هم گروههای تخصصی زیادی داریم در آن فضا در خدمت شما هستیم‌ نه در نظرات سایت
امیر صالحی
|
United States of America
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
به ۵نوان یک پرورش دهنده و کشاورز برام سوال پیش اومده این اقا دقیقه در دانشگاه چی درس میده؟
وچطور وجدانشون قبول کرد در زمینه ی غیر تخصصی اطهار نظر تخصصی کنند؟!
با همچین مدیرانی آن هم در مراکز علمی پژوهشی داشتن همین سطوح تولید هم معجزه دست کشهورزان است .
وگرنه با بی سوادی این دوستان خووب بود که امروز ۶وای تنفسی را هم وارد کنیم.
فرح بخش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
0
0
واقعا متاسفم برای مملکتی که تمام نخبگان مدیریتی به حاشیه رانده شده اند و افراد ..........ی مثل ایشان اظهارنظر غیر علمی و کارشناسی انجام داده و کمر به همت نابودی تولید داخل بسته اند ...دوحالت بیشتر نداد یا این اعمال سهوی است یا عمدی ست برای اینکه به منافع خود برسند ....در هر دو صورت باید متاسف بود برا این مملکت ..آقایی که هیچ سواد و علمی در خصوص امینو اسیدها و تاثیرش بر گوشت ماهی و بقیه ی جاندران دارد نداری ...ما نمیخواهیم برای تولید داخل قدمی بردارید لااقل سرجایتان بنشینید و اینگونه اظهار نظر نکنید...شما اگر خیلی دلسوز مردم هستید بروید و جلوی واردات برنج تراریخته رو بگیرید ...بروید جلوی واردات تخم چشم زده های الوده رو بگیرید ...بروید جلوی ارز رانتی را بگیرید ...بروید 9 میلیارد دلار گم شده را پیدا کنید...دنبال ازبین بردن اندک سود کشاورز نباشید ...
با تشکر
مهرداد فرح بخش تولیدکننده در حوزه ی آبزی پروری
نظر شما
ادامه