کد خبر: ۴۳۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
نامه سرگشاده مدیرمسئول حکیم مهر به رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
بر اساس نتایج نظرسنجی حکیم مهر، تنها ۱۳ درصد از مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی اعلام داشتند که حقوق و مزایای دریافتی آنها بر اساس تعرفه ماده ۱۸ پرداخت می‌شود ...
 

بسمه تعالی

جناب آقای دکتر رفیعی پور

ریاست محترم سازمان دامپزشکی کشور

با سلام و احترام، به استحضار می رساند بازنگری پنجم دستورالعمل اجرایی ماده 19 آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی در زمان مسئولیت ریاست سابق سازمان دامپزشکی کشور در فروردین ماه سال گذشته از سوی این سازمان جهت اجرا ابلاغ شد. متاسفانه این دستورالعمل، بنا به دلایل متعددی به هیچ عنوان نتوانست به اهداف از پیش تعیین شده خود دست یابد و همچنان شاهد قربانی شدن بهداشت عمومی جامعه و همچنین حقوق اولیه بیش از 6 هزار مسئول فنی بهداشتی دامپزشکی در کشور هستیم.

به جرأت می توان گفت یکی از عواملی که در بی اثر نمودن آخرین بازنگری دستورالعمل اجرایی ماده 19 آیین نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی تاثیرگذار بوده است، تلاش ریاست وقت سازمان دامپزشکی کشور برای راضی نمودن همه ذینفعان ازجمله کارفرمایان از مفاد این دستورالعمل بوده است که با وقت کشی رخ داده از سوی نمایندگان کارفرمایان، منجر به ابتر شدن آن گردید.

بر اساس نظرسنجی انجام شده اخیر حکیم مهر (اینجا 86.6 درصد از مسئولین فنی بهداشتی شرکت کننده در نظرسنجی اعلام داشتند که حقوق و مزایای دریافتی آنها بر اساس ماده 18 آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی و مطابق تعرفه اعلام شده پرداخت نمی شود و تنها 13.3 آنها اعلام کردند که حقوق و مزایایی طبق تعرفه دریافت می کنند .

عدم استقلال مالی مسئولین فنی بهداشتی از کارفرما که بنا به اذعان بسیاری از مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی، همچنان ادامه دارد، خود به عاملی جدی در عدم اقتدار این همکاران در اجرای وظایف محوله و صیانت از بهداشت و سلامت جامعه تبدیل شده است.

خوشبختانه رویه جدید سازمان دامپزشکی کشور و فراخوان معاونت محترم بهداشتی و پیشگیری این سازمان در نظرسنجی از اعضای جامعه دامپزشکی کشور برای تدوین دستورالعملی جدید، امیدها را برای دستیابی به یک دستورالعمل اجرایی جامع و کامل افزایش داده است که در جای خود، شایسته تقدیر و تشکر است.

حکیم مهر نیز به عنوان بزرگترین رسانه تخصصی دامپزشکی فعال در کشور، وظیفه خود می داند که در راستای پاسخ به این فراخوان و به پشتوانه جمعی از صاحبنظران این حرفه، نظرات و پیشنهادات خود را در این خصوص در اختیار مسئولین دامپزشکی کشور قرار دهد.

1. ضمن احترام به کلیه تولیدکنندگان و کارفرمایان قانون مدار و محترم، باید عنوان نماییم که اغلب کارفرمایان به دلایل مختلف، نظارت بهداشتی جامع بر فرآیند تولید را مانعی در انجام فعالیت های خود می پندارند و با استقلال کامل مسئولین فنی بهداشتی موافق نیستند. هر چند بهره مندی از نظرات کارفرمایان در تدوین این دستورالعمل امری شایسته محسوب می شود، ولی حضور ایشان در جلسات تدوین دستورالعمل، مانعی جدی در تهیه این دستورالعمل به شمار آمده و شایسته است این جلسات، تنها با حضور مسئولین دامپزشکی (که قانونگذار مشخص نموده است) تشکیل گردد.

2. پیشنهاد می شود که 5 صندوق در 5 منطقه از کشور تشکیل شود و سه نفر شامل مدیرکل دامپزشکی استان (منطقه)، رئیس شورای نظام دامپزشکی استان (منطقه) و نماینده انجمن مسئولین فنی بهداشتی استان (منطقه) به عنوان اعضای هیأت مدیره این صندوق انتخاب و هیأت مدیره صندوق بر اساس شرایط هر منطقه بر روند فعالیت آن نظارت نمایند (ایجاد این صندوق در کلیه 31 استان کشور به دلیل افزایش هزینه های جاری و پرسنلی و وجود استان هایی با تعداد مسئولین فنی بهداشتی اندک، مقدور نیست).

کلیه کارفرمایان تنها موظف به انعقاد قرارداد با مسئولین فنی بهداشتی معرفی شده از سوی این صندوق باشند و کلیه حقوق و مزایای مسئولین فنی بهداشتی، بر اساس تعرفه ماده 18 به این صندوق واریز شده و از این طریق به ایشان پرداخت خواهد شد.

3. درخصوص تعداد این صندوق ها در هر منطقه دامپزشکی، بهتر است یک صندوق و انحصاری باشد، زیرا افزایش تعداد صندوق ها می تواند منجر به رقابت ناسالم بین آنها شده و با توجه به ازدیاد روزافزون دانش آموختگان رشته دامپزشکی، مجدداً استثمار مسئولین فنی بهداشتی و تضییع حقوق ایشان را به همراه داشته باشد؛ ضمن اینکه رقابت در چنین موضوعات سلامت محوری، خود ممکن است زمینه ساز چشم پوشی مسئولین فنی بهداشتی از موازین بهداشتی گردد.

4. سود و منافع مالی احتمالی این صندوق، تنها در راستای رفاه مسئولین فنی بهداشتی قابل هزینه باشد، به عنوان مثال، چنانچه به هر دلیلی یک شرکت تولیدی تعطیل گردد، می توان از طریق این صندوق تا چند ماه حقوق مسئول فنی بهداشتی بیکار شده را پرداخت نمود.

5. جابجایی کلیه مسئولین فنی بهداشتی در بین واحدهای تولیدی، تنها با نظارت و تایید هیأت مدیره این صندوق ها قابل انجام باشد.

در پایان ضمن تشکر از رویکرد آن سازمان در نظرخواهی از اعضای جامعه دامپزشکی کشور، لازم می دانم به نمایندگی از کلیه مسئولین فنی بهداشتی دامپزشکی کشور از جنابعالی که خود، سال ها در مناطق محروم کشور به فعالیت های اجرایی و مدیریتی اشتغال داشتید، درخواست نمایم که با نظارت مستقیم به روند تدوین یک دستورالعمل کامل و جامع، یک بار برای همیشه ضمن ارتقاء سلامت جامعه و بهبود وضعیت معیشتی بیش از 6 هزار تن از همکاران، باقیات صالحاتی را توشه راه خود سازید.

 

دکتر محمدحسن کاظمی

مدیرمسئول پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر

 
 
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
نظر خوبیه

ولی یه پیشنهاد دارم:
در کنار این کار اگر کارفرما مجبور باشه مسئول فنی رو بر اساس تعرفه بیمه کنه کمتر شاهد استثمار و یا حتی تبانی میتونیم باشیم.
چون کارفرما موظف به پرداخت حدود ۲۳درصد حقوق به بیمه و سایر مزایا مثل عیدی و پاداش و سنوات و ... میشه که دیگه در اینصورت در رفتن از پرداخت کامل حقوق و یا تبانی برای اونها به صرفه نخواهد بود.
ناشناس
|
France
|
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
اونقدر سازمان دامپزشکی ......... است که کارفرما اجازه نیده به خودش حقوق ۸۰۰ تومن بدون بیمه پیشنهاد کنه و طوریم حرف میزنه انگار داره صدقه میده...این ماده هام حالا حالاها اجرا نمیشه ذامپزشکی شده مافیا اصن نمیخوان اجرا شه
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
تا وقتي كه برخي افراد جوياي نام و مال در انجمن مسولين فني ......... هستند كه عامل كارفرما ها بوده و در زمين كارفرما ها بازي مي كنند مانع اجراي اين ايين نامه مي شوند نمي دانم چرا فردي كه مسول فني بهداشتي نيست بايد ريس انجمن باشد و خودش را به ريس سازمان وصل نموده و با كسب جايگاه منافع فراوان ببرد در حالي كه ما مسولين فني درگير مشكلات فراوان هستيم
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
اگر منطقه ای بشه باید این محدودیت ایجاد بشه که یک مسول فنی را از یک استان به استان دیگری منتقل نکنند . چون بالاخره بغضی استانها از نظر آب و هوایی بهترند که اینممکن است بعضی ها را راغب کنه با پارتی و آشنا آوردن و ... بخواهند نقل مکان کنند . باید اختیارات چیدمان مسولین فنی هر استان را رییس نظام آن استان و مدیر کل آن استان تضمین بگیرند و صندوق منطقه ای فقط حقوق و مزایا را پرداخت نماید .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
1
یادآورمیشویم ماده ۱۸و۱۹فقط شامل حال ۶هزارمسئول فنی نبوده ونباید از حقوق دستیاران مسئول فنی که ناظربهداشتی نامیده میشوند غافل شد این درتمام بیانات مسئولین دیده میشود ودرعمل هم همینطورحقوق این عزیزان نادیده گرفته میشود
ناشناس
|
Hong Kong
|
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
هنوز این مشکل ذهنی برای من باقی است که مگر ناظرین بهداشتی وزارت بهداشت که نظارت بر فرآورده نهایی و غذای قایل مصرف مردم می کنند و هر بی دقتی می تواند منجر به مسمومیت های عمومی مردم شود حقوق خودشان را از طریق ماده 19 می گیرند. اگر قرار باشد مسئول فنی ناسالم باشد و با مدیر ناسالم ساخت و پاخت کنند این مسائل نمی تواند جلوی ان کار را بگیرد. به نظرم باید شرکت های ممیزی را فعال کرد تحت نظر یک شرکت ممیزی باشد و این شرکت مسئولیت داشته باشد و در مراکز تولید غیر از کشتارگاه ها از سایر رده های دامپزشکی بعنوان مطلع و رابط شرکت ممیزی استفاده کرد. شرکت ممیزی تمام بازرسینش دامپزشک باشند. یکی از مهترین اقدامات شرکت ممیزی کنترل محصول باشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
در پاسخ دامپزشک محترم که در تاریخ ۱۳ مرداد ساعت ۸ و ۵۱ دقیقه مطلبی رو عنوان کردن:
دوست عزیز، کانادا و استرالیا هم اگه طرف واجد شرایط باشه اقامت میدن..
اگر من نوعی در حال حاضر به دلایل مختلف در یه منطقه جغرافیایی که از نظر آب و هوا شرایط افتضاحی داره هستم، دلیل نمیشه که محکوم به فنا باشم..
به هر حال همه دوستان و همکاران این حق رو دارن که به منظور بهبود شرایط زندگی خود و خانواده و فرزندانشان به جاهای بهتر نقل مکان کنند..
شما بهتره به جای این حرفها از صندوق بخواهید که در خصوص افراد متقاضی به شکل مناسب و کاملا روشن ارزشیابی صورت بگیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
با سپاس از نگارنده،مفید و‌مختصر همه چیز بیان شده است فقط امید است که سکاندار ۳۰ مسوول فنی دارویی استان تهران خرابکاری نفرمایند چون وی علاقمند هستند صندوق در جامعه دامپزشکان تاسیس شود تا .................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
الان بدلیل نوسانات دلار واحدی که من مسوولشم جوجه ریزی نمیکنه وقراردادمم تموم شده ولی پروانه بناممه وحقوقی دزیافت نمیکنم این یکی از مشکلاته
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
در پاسخ به دوست عزیز که پاسخ من را داده بود باید عرض کنم : من نگفتم حق شما نیست و شما محکوم به فنا هستید . من میگم اگر این اختیارات چیدمان مسول فنی در سطح منطقه ای بخواهد انجام بپذیرد هرج و مرج ایجاد شده و مطمین باشید خیلی ها که اکنون سر کارند ممکن است بیکار شوند ولی اگر در سطح استانی تصمیمات چیدمان مسول فنی بهداشتی در تولیدی ها انجام شود چون ریس نظام استان و مدیر کل استان به کم و کیف استان واقفند و افراد و توانایی هاشان را بهتر میشناسند تصمیمات درستتری اتخاذ خواهد شد .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
1
حکیم مهر عزیز بنده و خیلی از همکاران پروانه بهداشتی نداریم تا جز صنف مسولین فنی باشیم . فقط از طرف اداره معرفی شدیم به کارفرما. شرکت ما پروانه بهداشتی نداره تا من بتونم بر اساس اون پروانه بگیرم . اسمم فقط در gis ثبت شده است. سازمان باید فشار بیاره تا مراکز پروانه بهداشتی بگیرن تا ما عم جز صنف بشیم .
قاضي
|
United States of America
|
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
47
0
با سلام
ضمن تشكر از حكيم مهر كه به كليات موضوع پرداخته است امروز يكي از مسولين فني بهداشتي كه از قديم اين جانب را مي شناخت كامنتي از سوي دكتر تشكري ريس انجمن مسولين فني بهداشتي را نشان داد كه با توجه به اينكه من در ان گروه نيستم توجه مسولين فني بهداشتي را به نكات زير جلب مي كنم
١- نامبرده در جلسات با حضور كارفرمايان باذكر مسايل حاشيه اي عملا مانع قطع رابطه مالي مسولين فني با كارفرمايان گرديد
٢- نامبرده در جلسات به دليل حضور كارفرمايش در طرف مقابل هيچگونه دفاعي از مسولين فني جهت احقاق حقشان ننمود
٣- در كامنت جديد ايشان مدعي پرداخت حق بيمه كارفرمايان و احتمال ضررديدن انها شده بود در حالي كه طبق قانون كار هر فرد بايد مطابق كل دريافتي اش بيمه شود و اين حق مسولين فني است
٤- ايشان از يك سو خود را موافق اجراي ماده ١٩ نشان مي دهد و از سوي ديگر نگران هزينه هاي قطع ارتباط مالي است بي شك در اجراي دقيق قانون هر هزينه اي بايد پرداخت شود چرا بايد همه هزينه ها را مسول فني بدهد
٥- جالب است در طرح حكيم مهر در هيات مديره صندوق انجمن مسولين فني ديده شده است و باز هم ايشان معترض است آيا واقعا با اصل اجراي ماده ١٩ مشكل ندارد
٦- ايين نامه نظارت بهداشتي در زمان تصدي دكتر نوروزي و دکتر آقاميري به تصويب هيات وزيران رسيد و آقايان دكتر رزم يار و دکتر سلامتي با حضور مداوم در جلسات كميسيون هاي نهاد زمينه تصويب ماده ١٨ و ١٩ و كل ايين نامه را فراهم اوردند البته نقش دكتر اقاميري ريس وقت نظام از همه مهمتر بود
٧- پيشنهاد ظرايب تعرفه ابتكار نظام و براي جلوگيري از كم شدن حقوق مسولين فني متناسب با تورم بود هر چند كه ضرايب پيشنهادي نظام دو برابر ميزان فعلي بود كه متاسفانه به تصويب نرسيد
٨- من هم با اختصاص مانده اي اگر در صندوق ماند به معيشت و رفاه مسولين فني صد درصد موافقم و هيچكس حق ندارد از دسترنج اين قشر دنبال كسب منافع باشد

٨- در خاتمه به همه مديران پيشنهاد مي نمايم به دور از جبهه گيري و مسايل حاشيه اي كمك به حل مشكل اين سربازان گمنام و مظلوم عرصه سلامت نماييد
به احترام حضور دکتر مشکوه در حکیم نا مهربان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
4
سلام.اب در هاون کوبیدن است،روزی خواهد امد و همکارانم از استثمار کارفرمایان ازاد خواهند شد،کار غیر اصولی و تجربه را دوباره تجربه کردن،خطاست.مسولین فنی بهداشتی بایستی استخدام دولت باشند و حقوق انها از طریق تبصره 3 واریزی به خزانه دولت تامین گردد.این دور باطل تا کی بچرخه خدا می داند.کلا برنامه های عملیاتی سازمان بایستی بر اساس پنج منطقه عملیاتی صورت بگیرد.
دکتر.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۳
0
0
حکیم خان مهر چرا حرفی از موسسه رازی نمیزنی ک خطشو خابوند ک قیمت واکسن زیاد کن.دو ماه مرکز من بدون واکسن خابید
نظر شما
ادامه