کد خبر: ۴۳۳۵۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
توضیحات رئیس دامپزشکی کشور درباره اظهارنظرهای اخیر برخی افراد:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: ورود تخم چشم‌زده ماهی که بیماری به همراه داشته باشد هم بعید نیست، ولی با توجه به روند نظارت و ممیزی که ما برای واردات این محصول انجام داده‌ایم، کمترین اتفاق می‌افتد ...
 

حکیم مهر: رئیس دامپزشکی کشور روند نظارت بر واردات تخم چشم زده ماهی را تشریح کرد و گفت: از مبداء وارداتی تا مرز کشور نمونه برداری انجام می شود و تخم ماهی چشم زده پس از طی مراحل قرنطینه وارد مزارع پرورش ماهی می شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» در پاسخ به اینکه ظاهراً برخی واردکنندگان تخم چشم زده ماهی شیطنت‌هایی می‌کنند و محصول بی‌کیفیت وارد کشور می‌کنند که درنهایت منجر به بروز بیماری در مزارع پرورش ماهی می‌شود و این سازمان چگونه بر این محصولات وارداتی نظارت می‌کند، روند نظارت بر واردات این محصول را تشریح کرد و گفت: کشور ما ضوابط و مقررات بهداشتی خاصی  (IHR) برای واردات موجودات زنده و محصولات خام دامی دارد و اگر قرار باشد از هر کشوری این گونه محصولات وارد شود، ضوابط بهداشتی خود را به کشور مبدا اعلام می‌کنیم.

وی به آمار ثبت‌ سفارش برای واردات تخم چشم‌زده ماهی اشاره کرده و گفت: سال گذشته 350 میلیون قطعه از این محصول ثبت سفارش شده که از این میزان 250 میلیون قطعه آن وارد کشور شده است و طبق ضوابط بهداشتی ما می‌توانیم از کشورهای مختلفی از جمله فرانسه، دانمارک و ده‌ها کشور دیگر وارد شود.

رفیعی پور با تاکید بر اینکه قبل از آنکه محصولی مانند تخم چشم زده ماهی از هر کشوری بخواهد وارد شود، ابتدا آزمایشات لازم توسط کشور مبدا انجام می‌شود و پس از تایید آنها، نمایندگان سازمان دامپزشکی در کشور مبدا حضور یافته وضعیت پروانه مراکز تولید را بررسی کرده و کیفیت محصول را ارزیابی می‌کنند تا با ضوابط کشور مبدا مطابقت داشته باشد.

رئیس دامپزشکی کشور افزود: به محض ورود محصول به داخل کشور یکسری اقدامات مرزی داریم که به محض ورود به خاک کشور باید انجام شود و از آنجایی که تخم چشم‌زده ماهی موجودی حساس و زنده است، از طریق فرودگاه امام و به صورت هوایی وارد می‌شود تا وقت و زمان را از دست ندهیم. در فرودگاه ابتدا مدارک اصلی کشور مبدا کنترل می‌شود و پس از آن وارد مرحله نمونه‌برداری می‌شوند و آزمایشات انجام می‌شود و پس از آن تخم چشم زده ماهی به مراکز قرنطینه تحت نظارت سازمان دامپزشکی ارسال می‌شود.

وی تصریح کرد: پس از آنکه صحت و سقم شرایط بهداشتی محصولات وارداتی تایید شد، این محموله اجازه انتقال به مراکز پرورش ماهی در سراسر کشور را خواهد داشت.

رفیعی پور این موضوع را هم تایید کرد که ممکن است تخم چشم زده ماهی که بیماری به همراه داشته باشد هم بعید نیست، ولی اینکه روند نظارت و ممیزی که ما برای واردات این محصول انجام داده‌ایم بخواهد زیر سوال برد در مسیر مبدا ورودی به قرنطینه کمترین اتفاق می‌افتد.

به گفته رئیس دامپزشکی کشور اتفاقی که طی سال‌های گذشته برای مزارع پرورش ماهی و شیوع بیماری  VHS رخ داده صنعت قزل‌آلا را در شرایط کاملاً بحرانی قرار داد ولی با اقدامات سختگیرانه از این بحران عبور کردیم و اکنون در شرایط عادی به سر می‌بریم.

وی به پرورش‌دهندگان ماهی قزل‌آلا اطمینان خاطر داد که در صورت گزارش یک کانون بیماری در مزارع پرورش ماهی ناظران سازمان دامپزشکی در محل حضور یافته و علت بروز مشکل را ردیابی می‌کنند که معمولا دلایل فیزیکی مانند خاک، آب یا هر چیزی دیگری باشد را مورد ارزیابی قرار داده و مشخص کنند.

رفیعی پور به آمار پرورش ماهی در مزارع هم اشاره کرد و گفت: سالانه 451 هزار تن ماهی پرورشی در کشور تولید می‌شود که عمده آن ماهی قزل‌آلا است و 32 هزار تن آن مخصوص به میگو است.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
0
0
آقای رئیس!
تشریف ببرید شهرکرد ببینید این واردات بعید است یا عملی شده و نتیجه ش را دیدند پرورش دهندگان ماهیان سردآبی
یا نه همون تهران به همکاران بگین براتون مستند " بر بام کوتاهی" را دانلود کنند و ببینید تلوزیون با یک مستند چجور نشون داد که قرنطینه دامپزشکی لب مرز یعنی کشک!
ببینید مسئولین شیلات اون استان چی میگن!!!!!
لطفا
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
0
0
ریاست محترم سازمان ، استان اذربایجان غربی ، با ماشین شخصی از مرز ها بدون هیچ بازرسی و قرنطینه از کشورهای مثل ارمنستان وارد می کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
0
کلا اقای رئیس بر اساس حرفهای مدیران کلشان اظهار نظر می کنند .جای کارشناسان صادق در بین مشاوران .......شان خالی است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
0
کاملا موافقم . اخیرا هم یک سری مشاور ( بازنشسته های سازمان دامپزشکی)در استانها راه افتادن و سر پیری دارن تفریح میکنن . خوش بحال آنها . از زمانیکه ما کارمند سازمان دامپزشکی شدیم همه چی خشکید . همترازی ، ماموریت ، اضافه کار . ............... مگه کارمند جرات داره با مشاور سازمان در حضور معاون مدیر کل درد دل کنه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
0
جناب آقای دکتر .................... اینگونه نظر دادن از شمایی که حسن رفتار و حسن کار شما برهمه روشن است بعید است. ................... ساختمان محل کار شما انقلابی بزرگ احتیاج داره. لطفا بیشتر توجه کنین
نظر شما
ادامه