کد خبر: ۴۳۲۸۱
 

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی با با اشاره به مرگ یک دامدار بر اثر بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF)  در شهرستان مانه و سملقان گفت: در حال حاضر 2 میلیون راس دام در این استان وجود دارد و باید سالی دو مرتبه دام ها سمپاشی شوند که با اعتبارات این اداره کل می توان 20 تا 30 درصد جمعیت دامی را سمپاشی کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر حمید رمضانی» با اشاره به اینکه در حال حاضر دو میلیون راس دام در این استان وجود دارد و باید سالی دو مرتبه دام‌ها سمپاشی شوند، گفت: با اعتبارات این اداره کل می‌توان 20 تا 30 درصد جمعیت دامی را سمپاشی کرد، از سوی دیگر دامداران توقع دارند تا سمپاشی ها توسط دولت انجام شود و نسبت به این موضوع آنقدر حساس نیستند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: تمامی اقدامات کنترل کننده در این منطقه از جمله سمپاشی و برگزاری کلاس های آموزشی در این منطقه توسط کارشناسان دامپزشکی انجام شده است.

وی با بیان اینکه این بیماری در دام بدون علائم خاصی است، افزود: عامل انتقال بیماری از دام به انسان کنه ها هستند که باید رفتار خود را در مقابل دام ها تغییر داد. روش های پیشگیری از ابتلا به این بیماری در انسان بسیار ساده است و اگر گوشت قرمز مراحل پیش سر را گذرانده باشد عامل این بیماری در گوشت از بین خواهد رفت که تمامی گوشت های توزیع شده با نظارت این اداره کل، مراحل پیش سرد را گذرانده است.

رمضانی تصریح کرد: شهروندان و دامداران باید از کشتار غیر مجاز دام خودداری کنند و از سوی دیگر دامداران نسبت به سمپاشی امکان دامی و دام ها به منظور از بین رفتن کنه ها توجه ویژه داشته باشند و در صورت مشاهده آن ها، از له کردن کنه ها خودداری کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: توجه به ضوابط قرنطینه ای و ساماندهی تردد دام ها از دیگر مواردی است که می توان با انجام آن تا مقدار زیادی از بروز این بیماری کاهش داد و از سوی دیگر از آنجاییکه محورهای مواصلاتی در این استان زیاد است باید همکاری های بین بخشی و آموزش ها نیز خیلی بیشتر از وضعیت موجود شود.

وی با بهسازی دامداری های سنتی اشاره کرد و گفت: در دامداری‌های سنتی خلل و فرج زیادی وجود دارد که مکان مناسبی برای تکثیر کنه هاست و باید سازمان جهاد کشاورزی نسبت به بهسازی این مکان‌ها نیز توجه جدی داشته باشد .
 
 
نظر شما
ادامه