کد خبر: ۴۳۲۶۵



اقدامات سازمان فائو در کشورهای شاخ آفریقا باعث تضمین سلامت دام و تولید شیر بیشتر شده است

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، بر اساس گزارش جدید سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد یا فائو ،اقدامات زودهنگام این سازمان در کشورهایی که در معرض بلایای طبیعی قرار دارند از وقوع فاجعه‌ای بشری جلوگیری می‌کند و یا اثرات آن را کاهش می‌دهد.

همانطور که گله‌داران و چوپانان کنیا، سومالی و اتیوپی خود را برای خشکسالی دیگری آماده می‌کنند، به ازای هر یک دلاری که سازمان فائو در اویل سال ۲۰۱۷ در صنعت دامداری این کشورها هزینه کرده، ۹ دلار سود برای دامداران به همراه داشته است. چون نه تنها حیوانات کمتری از گرسنگی و بیماری از بین رفته‌اند بلکه بیش از سه برابر شیر تولید کرده‌اند.

این اقدامات همچنین باعث شده تا نگرانی‌های گله‌داران هم نسبت به آینده کمتر شود چون از دست دادن دام مانند از دست دادن پس‌انداز است. از دست دادن دام باعث گسترش فقر و وابستگی بیشتر به برنامه‌های کمکی پرهزینه در شرایط اضطراری می‌شود.

سرمایه‌گذاری در اقدامات زودهنگام امری بسیار کلیدی است

تغییرات آب و هوایی کشورهای شاخ آفریقا روز به روز بیشتر و غیرقابل پیش‌بینی‌تر می‌شود. وقوع خشکسالی‌های پشت‌ سر هم باعث شده تا قشر فقیر دارایی‌های محدود خود را از دست بدهند و آسیب‌پذیرتر شوند. وقوع بلایای طبیعی نسبت به چهار دهه گذشته پنج برابر افزایش یافته است.

«دومینیک برگن»، مدیر بخش فوریت و توانبخشی، برنامه استراتژیک در انعطاف‌پذیری فائو می‌گوید: سرمایه‌گذاری در اقدامات زودهنگام نه تنها حرکتی هوشمندانه و انسانی است بلکه مقرون به صرفه هم هست. محافظت از موجودات زنده قبل از وقوع فاجعه یعنی مقاوت بیشتر در برابر شوک‌های آینده و کاهش فشار منابع انسانی محدود. برگن همچنین اضافه می‌کند: اقدامات زودهنگام حرکتی مسئولانه، امکان‌پذیر و حیاتی است. شواهد بسیاری وجود دارند که نشان می‌دهند هر چه زودتر اقدام کنیم، افراد بیشتری می‌توانند از عهده مشکلات بربیایند.

مزیت اقدامات زودهنگام

با کاهش میزان بارش در اوایل سال ۲۰۱۷، فائو به سرعت به کمک هزاران گله‌دار و چوپانانی شتافت که در معرض خطر بالایی قرار داشتند.

این اقدامات فائو شامل پخش مواد غذایی با ارزش غذایی بالا برای حیوانات کلیدی دام، ارائه خدمات دامپزشکی برای سالم و زنده نگه داشتن دام، بازسازی منابع آبی به همراه نصب تانکرهای آبی و آموزش بهترین روش‌های دامداری و مدیریت بازار دام به مسئولان دولتی می‌باشد.

در نتیجه این اقدامات درهر خانواده دامدار کنیایی به طور میانگین جان دو حیوان بیشتری در مقایسه با کسانی که این کمک‌ها را دریافت نکرده‌اند، نجات پیدا کرده است. هر کودک زیر پنج سال هم روزانه حدود نیم لیتر شیر بیشتری خورده است. این میزان معادل یک‌چهارم کالری مورد نیاز روزانه و ۶۵ درصد پروتئین لازمه برای کودکان زیر پنج سال است.

گله‌داران و چوپانانی که در اوج خشکسالی از فائو کمک گرفته‌اند نه تنها شرایط بهتری دارند بلکه سه برابر بیشتر از میزان معمول شیر تولید کرده‌اند. گزارش خانواده‌هایی که این کمک‌ها را دریافت کرده‌اند هم نشان می‌دهد که دامشان از لحاظ سلامتی در شرایط بهتری قرار دارند.

به ازای هر یک دلاری که سازمان فائو برای دام هر دامدارخرج کرده، آن دامدار 3دلار و پانصد سنت سود کرده‌ است. بعد از اضافه شدن هزینه مواد خوراکی ممنوعه و جایگزینی آن‌ها، سود سرمایه هر خانواده به ۹ دلار افزایش یافته است.

از طرف دیگر دامداران کنیایی که هیچ کمکی دریافت نکرده‌اند، با کاهش قیمت حیوانات از ۸۰ دلار به ۳۰ دلار مجبور شدند دام بیشتری را بفروشند. میزان کشتار حیوانات چه برای مصرف و چه برای کاهش مسئولیت سیر کردن آن‌ها به سه برابر رسیده است.

در سومالی، هزینه خدمات دامپزشکی برای هر بز ۰.۴ دلار است. هزینه خرید بز جدید ۴۰ دلار. درمان بیش از یک میلیون حیوان متعلق به ۱۸۰ هزار نفر از گله‌داران و چوپانان مناطقی از سومالی و پانتلند به آن‌ها کمک کرده تا بیش از   ۴۰میلیون دلار صرفه‌جویی کنند. میزان شیر قابل دسترس برای ۸۰ هزار مادر و فرزند آسیب‌پذیر هم افزایش یافته است.

این اقدامات همچنین باعث بوجود آمدن برنامه‌ای فراگیر و موثر در پیشگیری از قحطی شده است. سازمان فائو در کل به بیش از ۷ میلیون سومالیایی کمک کرده است.

در مناطق آسیب‌دیده ناحیه سومالی واقع در اتیوپی به ازای هر یک دلاری که سازمان فائو برای محافظت از ۱۰۰ هزار دام متعلق به ۶۰ هزار دامدار سرمایه‌گذاری کرده، ۷ دلار سود داشته است.

کمک‌های سازمان فائو به دامداران شاخ آفریقا برای محافظت از دام اصلی خود باعث شده تا سلامت فرزندان آن‌ها تضمین شود و بتوانند به مدرسه بروند و به تحصیلات خود ادامه دهند.این مهم‌ترین سرمایه‌گذاری برای آینده است.



نظر شما
ادامه