کد خبر: ۴۳۲۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر


بالاخره معاون محیط زیست خراسان رضوی نسبت به خبر کشف ۷ تخته پوست ببر در باغ وحش مشهد واکنش نشان داد.

 به گزارش حکیم مهر به نقل ازتسنیم، معاون دادستان مرکز استان خراسان رضوی خبر از کشف ۷ تخته پوست ببر در بازید از باغ وحش وکیل آباد خبر داد. عرفانی معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی پیرامون این موضوع با  گفت‌وگو شده است که در ادامه می‌خوانید.

پس از تکذیبیه‌های مختلف ازسوی محیط زیست امروز شاهد یافتن هفت پوست ببر در بازرسی از باغ وحش بودیم.

عرفانی: تکذیب مربوطه، به ادعای کشتار ببرهای باغ وحش وکیل آباد بوده و این هفت تخته پوست چیزی خارج از اطلاع سازمان حفاظت از محیط زیست نبوده است. تخته پوست‌های پیدا شده چیز گمشده‌ای نبوده است. اجزاء تلف شده و موجودات زنده در باغ وحش اگر تلف شود، پوست آن دباغی و تاکسیدرمی شده و برای موارد آموزشی آینده استفاده می‌شود. ببر هم به عنوان یکی از موجودات شامل همین موضوع است.

اما آمار تلفات ۸ ببر هم جزء تلفات بوده است؟

عرفانی: ما  گفتیم در سال ۹۷ یک تلفات ببر به دلیل عفونت زخمی وجود داشته اما با تلفات در بازه زمانی سال ۹۶ به هشت قلاده می‌رسد. دلیل تلفات هم بحث بیماری، کهولت و توله‌های زیر یک ماه بوده که دوام نیاورده‌اند.

*: چند مورد از این پوست‌ها متعلق به توله ببر بوده است؟

عرفانی: یکی از این ببرهای تلف شده توله بوده است.

پس تلفات شامل یک توله و هفت ببر بالغ در بازه مهر ۹۶ تا تیرماه ۹۷ بوده است؟ در حال حاضر چه تعداد توله ببر در باغ وحش وجود دارد؟

عرفانی: در حال حاضر ۱۵ قلاده ببر بالغ در باغ وحش وکیل آباد وجود دارد.

این با آمار ۱۸ ببر مهر ۹۶ و ۱۰ ببر و چهار توله خرداد ۹۷ تناقض ندارد؟

عرفانی: ما دقیقا روی بحث مرگ و میر ببرها گفت‌وگو می‌کنیم و نه کشتار ببر. خیر تناقضی وجود ندارد. ما از این پوست‌ها مطلع بودیم.

اما مسئولان باغ وحشت تعداد ۱۸ ببر در مهر ۹۶ را هم تایید کرده‌اند.

عرفانی: ما براساس مستندات خودمان صحبت می‌کنیم و کاری به آمارهای غیررسمی نداریم. طبق آمار ما تعداد ۸ قلاده ببر از آبان ۹۶ تا امروز به دلایل مختلف مانند کهولت یا بیماری تلف شده‌اند.

دلایل کهولت منطقی است؟ ‌ این ببرها با توجه به درون‌زایی عمر متوسط ۲۵ ساله خواهند داشت؛ در حالی که شاید عمر این ببرهای تلف شده به ۱۰ سال هم نرسد؟

عرفانی: نماینده سازمان نظام دامپزشکی در باغ وحش مستقر بوده و ایشان به عنوان مرجع رسمی پس از مرگ ببرها؛ دلیل مرگ را کهولت سن عنوان کرده اند. پیرامون این موضوع باید از ایشان بپرسید. شرایط نگهداری در باغ وحش‌ها به دلیل تهدیدهای بیشتر مانند تغذیه و... متوسط عمر ببر را ممکن است کاهش دهد و آمار همیشه مطابق بر آنچه در واقعیت اتفاق می‌افتد نیست.

پس تلویحا شرایط نامساعد باغ وحش وکیل آباد را تائید می‌کنید؟

عرفانی: شکی نیست. باغ وحش مشهد در خاطرات مردم مشهد عجین شده است. این باغ وحش سابقه‌ای ۴۰ ساله دارد و ۳۰ سال قبل در وکیل آباد مستقر شده است. استانداردها روز به روز سخت‌تر شده و با استانداردهای امروز فضای ۳.۵ هکتاری باغ وحش مطابقت ندارد. طبق وظیفه از مسئولان باغ وحش درخواست کرده‌ایم فضاها را گسترش دهند. در این مدت هزار متر مربع افزایش فضا داده‌اند و تغییرات ادامه دارد.

شما افزایش فضا را  تایید می‌کنید؟

عرفانی: بله. تائید می‌کنیم. برخی جاها حتی اگر امکان افزایش متر مربع  نبوده، ‌ قفس‌ها  یکی شده و فضا زیاد شده است. از طرفی جمعیت حیوانات با انتقال به دیگر مکان ها ساماندهی و تعدیل شده و احتمال می‌دهم، تاکید می‌کنم شاید جابجایی قفس‌ها حتی سبب برخی تلفات شده باشد.

ببری هم از این باغ وحش منتقل شده است؟

عرفانی: بله انتقال وجود داشته که با مجوز و نظارت سازمان بوده است.

اگر بحث تخلف چه در باغ وحش چه در داخل سازمان مطرح شود موضع شما چگونه خواهد بود؟

عرفانی: ما همراه دادستانی پیگیری این موضوع هستیم و اگر تخلفی محرز شود مسلما متخلف تحت هر عنوانی باید پاسخگو باشد.



خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۵
0
0
دامپزشكي؟!
نظر شما
ادامه