کد خبر: ۴۳۲۲۲
 

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به جای آنکه علت مرگ ۸ ببر را اعلام کند، صورت مسئله را پاک کرده و صرفا خبر مرگ ۸ ببر باغ وحش مشهد را صرفا تکذیب می‌کند بدون اینکه درباره سرنوشت این ۸ ببر اطلاع رسانی کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، گزارش روز گذشته این خبرگزاری تحت عنوان  مرگ مشکوک 8 ببر بنگال در باغ وحش مشهد، واکنش غیرمعمولی را از سوی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی به همراه داشت. گزارشی که با استناد به اظهارات روز گذشته کارشناس نظارت بر امور حیات وحش اداره  کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی و همچنین مسئول فنی و دامپزشک باغ وحش مشهد در گفت‌وگو با تسنیم، موضوع غیبت 8 ببر طی 10 ماه گذشته در باغ وحش مشهد را طرح کرده بود. اظهاراتی که موید حضور 18 ببر بالغ در مهر 96 و کاهش این تعداد به 10 ببر بالغ (و 4 توله تازه متولد شده) در حال حاضر است.

علت مرگ این ببرها را دامپزشک باغ وحش مشهد و کارشناس نظارت بر امور حیات وحش اداره  کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، بیماری و کهولت سن عنوان کرده بود که با توجه به سن کمتر از 15 سال ببرهای این باغ وحش، گزینه کهولت سن مردود است. بنابراین علت مرگ این 8 ببر باید یا شیوع یک بیماری مهلک باشد که طی 10 ماه، 8 قربانی گرفته یا آن‌گونه که فعالان محیط زیست خبر می‌دهند، این حیوانات در راستای کاهش تعداد جانوران باغ وحش که به عنوان شرط صدور مجوز از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تعیین شده، معدوم شدند و پوست و یا لاشه تاکسیدرمی شده آنها به فروش رسیده است.

ساعاتی پس از انتشار این گزارش، مهدی رستمی مالک باغ وحش مشهد در پاسخ به رسانه‌ها ضمن تایید کاهش تعداد حیوانات باغ وحش طی ماه‌های گذشته بی‌آنکه خبر کشته شدن 8 ببر طی ماه‌های گذشته را تایید یا تکذیب کند تنها گفت: آماری از تعداد ببرهای باغ وحش ندارم. تعداد همان است که سازمان محیط‌زیست ماهانه ثبت می‌کند.

انداختن توپ پاسخگویی به زمین مسئولان محیط زیست واکنش معناداری است. خصوصا که علی تیموری، فروردین سال جاری، با اعلام خبر صدور مجوز برای این باغ وحش که سالهاست به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کند گفته بود: اخیرا مذاکراتی با باغ وحش انجام دادیم و باغ وحش تعداد حیوانات را کاهش داده است .

بنابراین، کاهش تعداد حیوانات این باغ وحش در راستای اخذ مجوز، قطعا با آگاهی مسئولان محیط زیست صورت گرفته و همین هم سبب شده مالک باغ وحش، مسئولیت پاسخگویی به این پرسش را به مسئولان محیط زیست محول کند. پرسشی که پاسخ صحیح دادن به آن مستلزم اقرار به اقدامی هولناک است: کشتار 8 ببر بنگال، معدوم کردن لاشه‌ها و استفاده از پوست آنها.

تورج همتی - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی که حالا مسئولیت واکنش نشان دادن به این خبر را پذیرفته اما به جای آنکه به سوال طرح شده پاسخ داده و علت مرگ این 8 ببر را اعلام کند، صورت مسئله را پاک کرده و منکر مرگ 8 ببر در این باغ وحش می‌شود بی‌آنکه بگوید 8 ببر کم شده از جمعیت ببرهای باغ وحش کجا هستند؟

مشروح اظهارات آقای مدیرکل که در پورتال اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی منتشر شده به به قرار زیر است:

تورج همتی اظهار کرد: فضاسازی و انتشار اخبار کذب پیرامون حوزه محیط‌زیست خراسان رضوی موجب ناآرام جلوه دادن فضا می‌شود در صورتی که تلف شدن هشت قلاده ببر باغ وحش مشهد تاکنون در هیچ دوره‌ای رخ نداده و کاملا بی‌اساس است.
وی ادامه داد: هم اکنون باغ وحش مشهد به عنوان قدیمی‌ترین باغ وحش کشور دارای 14 قلاده ببر است که وضعیت مناسب زیست، تغذیه، بهداشت، فضا و امنیت محل زندگی آنان تحت نظارت کامل اداره کل حفاظت محیط‌زیست قرار دارد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست خراسان رضوی گفت: تنها مورد سابقه تلف شدن ببر در باغ وحش مشهد خرداد امسال رخ داد که آن هم ناشی از درگیری دو ببر نر و ماده در قفس بود که موجب بریدگی دم ببر ماده، عفونت شدید و مرگ آن شد.
وی افزود: این ببر زخمی بلافاصله توسط دامپزشک باغ‌وحش تحت عمل جراحی و اقدامات درمانی قرار گرفت اما 10 روز بعد از درگیری تلف شد.

شاید این از معدود مواردی باشد که یک مقام مسئول، واقعیتی را که به صورت مشروح و با استناد به اظهارات افراد ذی‌صلاح، طرح شده بدون هیچ توضیحی صرفا تکذیب می‌کند! قطعا اگر آقای مدیرکل  این توضیحات را به جای درج در پورتال اداره، با رسانه‌ها در میان گذاشته بود پس از تکذیب خبر مرگ 8 ببر با این سوال مواجه می‌شد که چرا از 18 ببر بالغ موجود در مهر 96، حالا تنها 10 ببر بالغ و 4 توله که اخیر متولد شدند به جا مانده؟ اگر این 8 ببر نمردند پس کجا هستند؟

سوال جدیدی که در اظهارات غیرمتعارف آقای مدیرکل، مطرح می‌شود این است که اگر فضا، شرایط بهداشتی، پزشکی و تغذیه در این باغ وحش مناسب و تحت نظارت کامل اداره کل است چطور ممکن است دم یک ببر توسط ببر دیگری بریده شود و عجیب‌تر از آن چطور ممکن است یک بریدگی در دُم، به تنهایی بتواند به عفونت و مرگ این حیوان قدرتمند بینجامد؟

دفاعیات آقای مدیرکل، از حال و روز باغ وحش مشهد، آن هم پس از آنکه مالک این باغ وحش پاسخگویی به سوالات را به مسئولان محیط زیست محول کرد، بیشتر به عملکرد وکلا شباهت دارد تا مقامات مسئول. این دفاعیات ناموفق، کشته شدن 8 ببر بنگال، با آگاهی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی را در باغ وحش مشهد طی ماه‌های گذشته قوت می‌بخشد با این حال، پیگیری‌های تسنیم، برای شفاف‌سازی جزئیات مفقود شدن 8 ببر بنگال در باغ وحش مشهد ادامه خواهد داشت.

 
 
خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه