کد خبر: ۴۳۱۶۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:
«دکتر رسول خضری» افزود: اینکه رشته دامپزشکی در دل وزارت بهداشت نیست، مصداق بی‌عدالتی است ...
 

حکیم مهر: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در بیستمین کنگره دامپزشکی ایران، ضمن یادآوری تفکیک آموزش پزشکی و دامپزشکی در سال‌های ۶۴ و ۶۵، این اتفاق را باعث تأسف خواند و گفت: «آموزش عالی کاملاً مشخص و تعریف شده است و اگر به هر دلیلی تصمیم به جدایی آموزش پزشکی گرفتند، باید دامپزشکی را نیز در حوزه پزشکی تعریف می‌کردند.»

به گزارش حکیم مهر، «دکتر رسول خضری» ادامه داد: «اگر در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی اراده‌ای برای الحاق دامپزشکی به پزشکی وجود داشته باشد، انجام این کار نیازی به تصویب قانون ندارد و رضایت طرفین وزرای علوم و بهداشت می‌تواند این مهم را محقق کند.»

وی با تاکید بر اینکه عدالت به معنای قرار گرفتن هر چیزی در جای درست خود است، تصریح کرد: «اینکه رشته دامپزشکی در دل وزارت بهداشت نیست، مصداق بی‌عدالتی است؛ کمااینکه کشورهایی که جنگ‌های جهانی را تجربه کردند، ارزش و اهمیت امنیت سلامت غذا را می‌دانند. همه حوزه‌های پزشکی جامعه مدیون حوزه استراتژیک دامپزشکی هستند. ما اگر جسم سالم نداشته باشیم عقل سالم نداریم و این غذای سالم است که جسم سالم را به انسان هدیه می‌دهد. دامپزشکی به گردن همه حوزه‌ها حق دارد و همه حوزه‌ها باید این دین را ادا کنند.»

عضو سابق کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث گردش مالی حوزه دامپزشکی در منطقه حرف برای گفتن داریم، خاطرنشان کرد: «علی‌رغم اهمیت بحث اقتصادی پرورش اسب، هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری در این حوزه نکرده و صرفاً به واردات آن بسنده کردیم. در حالی که بیشترین گردش مالی در حوزه بهداشت و درمان کمتر از ۸۰ هزار میلیارد تومان است، اما در حوزه دام سنگین و متوسط، بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی داریم. ما مدام صحبت از حمایت از کالای ایرانی می‌کنیم، اما پرورش دام ما با تهدید جدی مواجه است. لذا انتظار داریم در حوزه حمایت از دامداری، دامپروری و پروش طیور، گام‌های اساسی برداشته شود و تحولی را شاهد باشیم.»

وی با تاکید بر اینکه علمی که تبدیل به ثروت شود به درد جامعه می‌خورد، ادامه داد: «علم و ثروت دو بال برای توسعه کشور هستند. دانشگاه‌های نسل چهارم دنیا از بحث آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی یک قدم جلوتر رفتند و به تولید ثروت رسیدند.»

خضری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه زبان از بیان اهمیت دامپزشکی قاصر است، اظهار کرد: «از ابتدایی که وارد مجلس شدم، وظیفه خود دانستم در حوزه‌هایی که در این زمینه دخیل هستند، نقش خود را ایفا کنم. معتقدم دست‌هایی که شفا می‌دهند مقدس‌تر از لب‌هایی هستند که دعا می‌خوانند. این دستان مبارک دامپزشکان است که از حق مخلوقات خداوند که زبان تشکر ندارند، حمایت می‌کند.»

 

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
لایک داری بی نهایت
علی
|
-
|
۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
احسنت و درود فراوان.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
1
0
شاید به این موضوع. بشود بطوری دیگر نگاه کرد و گفت جدا شدن دانشکده های علوم پزشکی از وزارت علوم کاری بس اشتباه بود. در تمام کشورهای جا افتاده از نظر علوم همه علمها در یک مجموعه تحت عنوان ministry of sciences قرار دارند و تفکیک نمودن انها از یکدیگر کاری بس اشتباه است. حالا میدانم دوستان ایتالیا و یکی دو کشور دیگر را مثال میزنند که انها چون از مدیریت های غیر. سیاسی برخوردار اند موضوع. چیز دیگریست. انچه باعث فلاکت دامپزشکی در کشور ما شده 2 چیز است یک عدم استاندارد اموزشی با نیاز های کشور و2 اوضاع. اسفبار وزارت جهاد که براساس وارادات اقلام خوراکی پایه ریزی شده است. برای مثال ما سال گذشته 3 میلیارد دلار برای خوراک دام پول نفت به خارج فرستادیم.فکر میکنید این دلال های واردکننده در وزارت بهداشت غایب هستند خیر. ما اگر برویم زیر نظر وزارت بهداشت ممکن دریافتی بهتری داشته باشیم که انهم بعید میدانم ولی اوضاع بد کاری سر جایش است. متاسفانه ما فقط میخواهیم حال را بگذرانیم و اصلا بفکر ایندگان نیستیم بجای اینکه همه اجماع کنیم وبخواهیم جلوی ورود نهاده های دامی از دست دلالان گرفته شود وتولید دردراخل صورت گیرد تا شغل. ایایجاد شود همه اش میخواهیم از شر وزارت جهاد که فکر میکنیم باعث وبانی تمام رنجهای ماست رهایی یابیم بدون اینکه به علت اصلی این همه مصایب فکر کرده باشیمِ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
ببرید وزارت کار که فارغ التحصیلان بتوانند با حداقل حقوق کارگری کار کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
دریغ از یک حرکت، یک بیانیه، یک حمایت از سوی اساتید معظم دانشکده های دامپزشکی بخصوص دانشگاه تهران!!

آه و افسوس که اگر این بزرگواران سالیان پیش تلاشی را شروع کرده بودند، الان وضعیت فلاکت بار دامپزشکی این نبود...!.

آیا اساتید بزرگوار این بار حمایتی از این سخنان دکتر خضری خواهند نمود یا همچنان در سکوت مطلق و بدون توجه به وضعیت اسفناک آینده دانشجویانانشان، هچنان مشغول تدریس و ارایه تز تحصیلی خواهند بود؟!!
دکتر دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
سه سال ک فارغ تحصیل شدم و یک سال ک خدمتم تموم شده
و هنوز بیکارم
لعنت به لحظه ای که این رشته رو انتخاب کردم
ناشناس
|
France
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
1
0
امیدوارم الحاق صورت بگیره. تا جلوی این همه پذیرش بی حد و حساب دانشجو گرفته بشه. و دامپزشکی به بودجه های کلان وزارت بهداشت دسترسی پیدا کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
چرا این دوست عزیز فکر مبکند. که اساتید میتوانند کاری انجام دهندِ. فکر نمیکنید اساتید خوب میدانند که نه جابجایی ونه هیچکار دیگر کوچکترین تاثیری در بهبود این رشته ندارد.
تنها راه نجات این رشته ایجاد بستری مناسب برای فعالیتهای دامپروری است و این مهم با وجود دلال های وارد کننده اقلام دامی از خوراک دام گرفته تا گوشت و تخم مرغ. و....عملی نیستِ.رفتن به این سو و ان سو اتلاف وقت است.وزارت کشاورزی با این سیاست وارداتی که در پیش گرفته بیشترین ضربه را به تولیدات دامی وارد نموده است. در مورد کم کردن تعداد دانشجو ها در این رشته خوشبختانه دانش اموزان همه میدانند که این رشته بدون اینده است وشاهد ان تعداد ورودیهای هر دوره است.در دانشگاهی که من تدریس میکنم در. دهه 70 درهر سا 65 تا 70 دانشجو ثبت نام میکردند در صورتیکه در مهر 96 12 نفر ثبت نام نمودند که این یک فاجعه است برای اینده مملکت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
1
1
ارقام اعلام شده از طرف شما مربوط به پرورش دام و اسب هست که مرتبط با امور دام هست نه دامپزشکی
لطفا کمی مطالعه بفرمایید
دکتر حسین زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۴
0
0
نه دوست عزیز همین تفکر غلط تفکیک دامپزشکی از دامپروری است که معضلات عمیقی را برای دامپزشکی و دامپزشکان ایجاد کرده و آن را به ورطه سقوط کشیده .
زمانی ،بدرستی یک سازمان واحد بنام "سازمان دامپزشکی و دامپروری کل کشور" داشتیم که همه امور مربوط به دام تحت یک مدیریت و کاملا" بدرستی اداره میشد و امنیت بهداشتی قابل اطمینانی برای هر سرمایه گذاری در این رشته وجود داشت و این همه اپیدمی های غیر قابل کنترل دیده نمیشد و اگر هم پیش می آمد که بارها پیش آمده بود چنان بخوبی مهار میشد که سیستم حاکم با رضایت و درایت از این سازمان موثر، حمایت کرده و بودجه های فراوان در اختیارش قرار میداد .
توجه کنید که علوم دامپزشکی ( به شکل استاندار و واقعی اش )در راس همه علوم دامی قرار داشته و بر همه آنها اشراف دارد . یک دامپزشک واقعی و موفق اول از همه مدیون تسلط اش بر علم و مهارتهای دامپروری و شناخت عملی اش از حیوانات است و بس و بعد تسلط بر علوم دامپزشکی اش است که به کمک اش می آید تا به نتیجه مطلوب در درمان و پیشگیری برسد .
هر گونه سرمایه گذاری و تلاش در پرورش هر نوع دام و حیوانی در هر کجای دنیا که باشد ، بدون وجود یک سیستم قوی و سالم دامپزشکی ( که از علم و مهارت لازم در زمینه علوم دامپروری و دامپزشکی برخوردار باشد ) بی معنی و وتقریبا" غیر ممکن است .
کمیت و کیفیت و سودآوری و امنیت سرمایه گذاری در دامپروری مطلقا" وابسته به دامپزشکی واقعی است . البته نه این نوعی که ما در ایران داریم و طبیعی است که با سطح علمی و مهارتی دامپزشکی ایران ، هر کسی از دامدار و تکنسین و مهندس دامپروری گرفته تا غیره خود را مدعی در امر درمان دام می دانند و براحتی در امور دامپزشکی دخالت کرده و ابراز نظر می نمایند !!!
نظر شما
ادامه