کد خبر: ۴۳۱۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
کارشکنی «تابناک ایلام» در اجرای طرح ساماندهی کشتار دام‌ها ادامه دارد!
«تابناک ایلام» پیش از این نیز در گزارشی سخیف کارکنان خدوم دامپزشکی را متهم به دریافت رشوه در قبال ممهور کردن لاشه به مهر دامپزشکی نموده بود!
 

حکیم مهر: «تابناک ایلام» در یادداشتی با عنوان «کشتار بهداشتی دام و طیور، طرحی که از همان ابتدا محکوم به شکست بود!» مدعی شکست طرح ساماندهی کشتار و ذبح دامها در استان ایلام شد!

گفتنی است تابناک ایلام دی ماه سال گذشته نیز در گزارش سخیفی با عنوان «کاری که ماموران دامپزشکی با سلامت مردم استان می کنند /فروش سلامت مردم به چه قیمت؟!»، ضمن زیر سؤال بردن  طرح ساماندهی کشتار و ذبح دامها در استان ایلام، کارکنان خدوم دامپزشکی را متهم به دریافت رشوه در قبال ممهور کردن لاشه به مهر دامپزشکی نموده بود! (اینجا)

در همان زمان، این گزارش سخیف با واکنش قاطعانه اداره کل دامپزشکی استان ایلام مواجه شده بود که ضمن ارسال جوابیه ای به این پایگاه خبری، درخواست نموده بودند که  مدارک و مستندات مربوط به تخلف ماموران دامپزشکی و اخذ رشوه توسط ایشان حداکثر ظرف مدت 72 ساعت به اداره کل دامپزشکی استان ارسال گردد، در غیر این صورت این اتهام را در محاکم قضایی تا زمان رفع اتهام و اعاده حیثیت از همکاران و کشف حقیقت پیگیری خواهد نمود؛ مدارکی که هیچ گاه به آن اداره کل ارسال نشد . (اینجا)

به گزارش حکیم مهر، متن یادداشت جدید تابناک ایلام به شرح زیر است:

شناخت و اطلاعات ما از نحوه تدوین قوانین، صدور بخشنامه ها و اجرای طرح های متنوع در حوزه های مختلف می گوید: "کشور ما مهد قوانین خلق الساعه و طرح های بدون پشتوانه با تاریخ انقضاء بسیار محدود است".

هرباره شاهدیم که در این مملکت وقتی رییس جمهوری، وزیر، مدیر و یا فرماندهی جابجا می شود، به محض تعیین مدیر جدید سیلی از بخشنامه ها و قوانین جدید روانه لایه های میانی و پایینی اجرایی کشور می شود. شکل و شمایل قوانین خلق الساعه هم عموماً به گونه ایست که طرح های مدیر قبلی را از دستور خارج و قوانین جدیدی با رویکرد جدید جای آن را می گیرد.

همین قوانین جدید نیز برای مدتی قابلیت اجرایی داشته و پس از مدت کوتاهی با بیرون زدن مشکلات و مسایل پیش رو که عمدتاً به علت عدم مطالعه و کار کارشناسی نادیده گرفته شده اند، به پارکینگ رفته و با آمدن مدیر جدید و بر اساس سیکل نامتعارف عرفی از دور خارج و تکرار مکررات!

در بسیاری از موارد نیز مشهود است که قانونگذاری و تدوین دستورالعمل ها و قواعد کاری جدید، خصوصاً در حوزه اقتصادی، نه بخاطر تسهیل در امور مردم، بلکه بخاطر تامین منافع بستگان، دوستان هم باندی ها و... آقای مدیر صادر می شوند. این قوانین پس از انتفاع کامل، از دور خارج شده یا قانون جدید جایشان را می گیرد. تعیین تعرفه های گمرکی بسیاری از کالاها، عوارض ورود کالا و... یا دستورالعمل ممنوعیت واردات و صادرات بسیاری از محصولات و کالاها، معمولاً در زمره همین بخشنامه های فساد انگیز قرار دارند.

سوای از منفعت طلبی ها و بهربرداری هایی که در پشت بسیاری از این بخشنامه ها و دستور العمل ها خوابیده است، چرایی عمده عدم نتیجه گیری مطلوب از دیگر طرح های خلق الساعه و نمایشی، یک عامل است بنام "عدم کار کارشناسی و چکش کاری طرح و بررسی موانع موجود در مسیر اجرای طرح و تعیین راهکار برای حذف آنهاست".

نمونه مهم و برجسته این طرح های فاقد پشتوانه کارشناسی را این روزها می توان در طرح کشتار بهداشتی دام و طیور در استان ایلام جستجو کرد. طرح بسیار مطلوبی که با پیشنهاد تعدادی از دستگاههای اجرایی نظیر دامپزشکی و دادستانی و با حمایت فرمانداران و بخشداران در سطح مناطقی از استان به مرحله اجرا درآمد.

اگر چه به کلیت طرح و نتایج حاصل از آن در تامین سلامت شهروندان ایرادی وارد نبوده و نخواهد بود، اما این طرح از همان ابتدای کار به دلیل نداشتن پیوست فرهنگی و آماده نبودن زیرساخت ها محکوم به شکست بود. رسانه های متعددی نیز با ارزیابی زیرساخت ها و فرهنگ مردم استان و میزان همراهی آنان با این طرح، عدم امکان اجرای مطلوب آن را یادآوری نموده بودند.

مردم ایلام از دیرباز به مصرف دام و طیور و کشتار سنتی آن شهره اند؛ پرورش دام و طیور زنده و کشتار آن در مقابل چشم مصرف کننده به یک فرهنگ مصرف تبدیل شده است؛ رها نمودن این شیوه مصرف نیاز به کار فرهنگی دارد که در اجرای طرح ممنوعیت کشتار سنتی، فقدان پیوست فرهنگی کاملاً محسوس بود.

گذشته از ضرورت کار فرهنگی، یکی دیگر از مهمترین عوامل شکست طرح کشتار صنعتی و ممنوعیت ذبح سنتی دام و طیور، نبود زیرساخت های صنعتی نظیر کشتارگاه صنعتی دام و طیور در استان بود. کشتارگاه های موجود نظیر کشتارگاه طیور سپید مرغ و کشتارگاه صنعتی شهردار ایلام در کنار مسایل و مشکلاتی که بعداً به تعطیلی آنها انجامید، از ظرفیت لازم برای تامین فرآورده های گوشتی مورد نیاز مردم استان برخوردار نبودند.

اینجا بود که در همان ابتدای راه به دلیل عدم برابری کشتار صنعتی دام و طیور با میزان مصرف مردم، آثار انحراف این طرح و بازگشت به شیوه پیشین مشاهده شد. جالب تر اینکه قصابی ها برای فرار از جریمه، احشام را در مکان های پنهانی و به دور از چشم مصرف کننده و ماموران دامپزشکی ذبح و به مخاطرات بهداشتی آن افزودند.

در حال حاضر طرح کشتار صنعتی دام و طیور به کلی شکست خورده و صاحبان مشاغل مرتبط به همان شیوه سابق ذبح روی آورده اند تا بدینوسیله باز هم آثار ناشی از عدم کار کارشناسی و بررسی های علمی اجرای طرح ها در کشور خودی نشان دهند. انتظار می رود مدیران مرتبط دستگاههای اجرایی قبل از اجرای هر طرحی، با تشکیل اتاق فکر به بررسی جوانب طرح، موانع و راهکارها مبادرت ورزند تا بیش از پیش شاهد شکست طرح ها در کشور نبوده و از آثار و عواقب مختلف اجتماعی و اقتصادی ناشی از اجرای نادرست و ناقص آن کاسته شود.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
حسين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
0
مديريت محترم سايت حكيم مهر چرا شما به يك خبر تحليلي سايت تابناك نگاه طلبكارانه و مغرضانه داريد.بله طرح ساماندهي كشتار غير مجاز در استان ايلام نه تنها شكست خورد بلكه وضعيت كشتار در اين استان شايد ببدتر از سي سال قبل هست.دليل اين ادعا هم چيزي نيست جز اينكه :1-به علت ناتواني اداره كل دامپزشكي استان در برنامه ريزي كوتاه مدت ،ميان مدت و بلند مدت براي اين معظل و تداوم رو به رشد كشتار غير مجاز در استان به طوري كه شايد روزانه كمتر از 20 راس دام سبك و كمتر از 5راس دام سنگين در كشتارگاه صنعتي 1000 راسي ايلام كشتار مي شد كه باعث عدم توجيح اقتصادي بودن فعاليت آن شده ونهايتا در دو ماه گذشته كاملا تعطيل شد و تا امروز خبري از فعاليت مجدد آن نيست.2- تداوم اين مديريت در اين اداره كل باعث بسته شدن تنها كشتارگاه طيور شمال استان شده است كه نزديك به بيست سال فعاليت داشت و هم اكنون گوشت مرغ استان از طريق كشتارگاه هاي استان كرمانشاه تامين مي شود.سايت حكيم مهر جهت ارزيابي صحت اين نوشته ها مي تواند با تماس با دفتر كشتارگاه طيور و كشتارگاه صنعتي ايلام در مورد فعال بودن انها گزارشي تهيه نمايد.
غریب اشنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
0
با سلام به تمامی دست اندرکاران خدوم به بهداشت عمومی مخصوصا همکاران محترم شاغل در ادارات دامپزشکی استان ایلام لازم دیدم به استحضار برسانم همانطور که درمتن امده بود عدم فرهنگ سازی و عدم ایجاد زیر ساختهای لازم موجب شکست خوردن طرح مورد اجرا شده است که به نظر میرسد ابتدا باید مطالبه گری را در سطح عموم مصرف کنندگان ایجاد کرد و بعد دستگاههای مرتبط را به به پاسخگویی به این مطالبات ترغیب نمود. در صورت اگاهی مردم و مصرف کنندگان از خطرات در کمین نشسته مصرف گوشتهای بدون نظارت و اگاهی از انجام هزینه های گزاف ابتلا به بیماریهای مشترک میتوان پیش بینی نمود که هیچ انسان عاقلی خودش را در معرض ابتلا به این بیماریها قرار نخواهد داد. مشکل ما در سطح جامعه هدف (مصرف کنندگان مواد خام دامی)اینست که اگاهی کاملی از هزینه های درمان و ....ندارند و به همین نسبت مطالبه سلامت را از متولیان ان ، که اگر اینگونه شود دستگاههای مرتبط مانند شهرداریها و ....مجبور به ایجاد زیر ساختها خواهند شد تا به اندازه رنگ دیوارهای شهر برای سلامت جامعه نیز ارزش قایل شوند و نداشتن توجیه اقتصادی را برای عدم اجرای قوانین بهداشتی علم نکنند و برای کسترش کشتارگاههای بهداشتی و ازدیاد ظرفیت کشتار که پاسخگوی جمعیت مصرف کننده باشد دلایل غیر منطقی ارایه نکنند.
لذا پیشنهاد میشود اطلاع رسانی به مردم با اختصاص بیلبردها در سطح شهر و اعلام هزینه های کم پیشگیری در مقابل هزینه های گزاف درمان و استفاده از ظرفیت رسانه های ملی و اجتماعی ، معرفی دستگاههای مرتبط با سلامت مردم ، ...ادامه کنترل شدید مراکز عرضه و همکاری با دستگاه محترم قضایی برای صدور احکام باز دارنده و....
دوستدار شما و بهداشت جامعه
نظر شما
ادامه