کد خبر: ۴۳۱۳۴
 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان از مهار بیماری تب برفکی در کانون های شناسایی شده در این استان خبر داد و افزود: از ابتدای سالجاری تا پایان خرداد این بیماری در شهرستان های زنجان، خدابنده، ایجرود، ابهر، ماهنشان و سلطانیه در 35 کانون، 76 راس دام را تلف کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمدباقر حاج کاظمی» ابراز کرد: با فعال شدن 29 اکیپ دامپزشکی از بخش خصوصی و دولتی برای واکسیناسیون، بیماری تب برفکی در بین دام های سبک و سنگین استان زنجان مهار شد.

وی خاطرنشان کرد: طی سه ماهه نخست امسال 690هزار راس دام سبک و سنگین در دامداری های سنتی، صنعتی و نیمه صنعتی توسط این اکیپ ها در استان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

به گفته مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، با توجه به اینکه بیماری تب برفکی در کشور ما مهمترین عامل تهدید کننده سرمایه دامی، تولیدات دامی و اولین بیماری دامی در جدول مبارزه با بیماری‌های دام قرار دارد، ریشه کنی و مهار آن از برنامه های اولویت دار این اداره کل است.

دامداران زنجانی از استان های همجوار دام زنده خریداری نکنند

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: دامداران این استان از خرید دام زنده از استان های همجوار خودداری کنند چراکه تبادل دام از راه‌های فرعی می تواند مهار بیماری تب برفکی را با مشکلاتی همراه کند.

«دکتر منصور صمصامی» تاکید کرد: خوشبختانه وضعیت استان زنجان به لحاظ سالم بودن دام های سبک و سنگین از بیماری تب برفکی نرمال است و دامداران نیز باید در این خصوص دامپزشکی را یاری کنند.

وی یادآوری کرد: سال 94 وضعیت استان به لحاظ این بیماری نگران کننده بود چرا که سویه جدیدی از تب برفکی وارد شده و شیوع پیدا کرده بود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان زنجان گفت: وضعیت این استان درباره مهار بیماری تب برفکی نسبت به استان های همجوار از جمله کردستان، آذربایجان غربی و همدان مطلوب است.

واکسیناسیون دام ها به موقع انجام می شود

یکی از دامداران زنجانی با بیان اینکه دامپزشکی به موقع اقدام به واکسیناسیون دام ها می کند، گفت: در حال حاضر گاوداری و منطقه ای که در آن فعال هستیم از بیماری تب برفکی پاک است.

«جلال سراجیان» یادآوری کرد: با اقدامات پیشگیرانه از سال 94 تاکنون از 150 راس دام سنگینی که دارم حتی یک راس دام مبتلا به تب برفکی نشده است.

واکسن تب برفکی رایگان نبود

«میکائیل احمد»ی نیز یکی دیگر از گاوداران زنجانی اضافه کرد: از سال 90 تاکنون هیچ مشکلی درباره ابتلای دام به تب برفکی نداشتیم.

وی یادآوری کرد: علاوه بر واکسیناسیون دامپزشکی، خود نیز اقدام به سمپاشی فضاهای نگهداری و ضد عفونی خودروهای حمل خوراک و شیر دامها و کنترل همه ترددها در گاوداری کردم.

احمدی اظهار داشت: بر اساس اعلام دامپزشکی که نوع بیماری تب برفکی متفاوت شده است اقدام به خرید واکسن وارداتی کرده و به صورت بهادار دام ها را واکسینه کرده ام.

این دامدار ادامه داد: نرخ هر واکسن 80 هزار ریال بود و برای 200 راس دام سنگین 16 میلیون ریال هزینه پرداخت کردم.

وی خاطرنشان کرد: قبل از این واکسینه کردن دام ها علیه بیماری تب برفکی از سوی اداره کل دامپزشکی به طور کامل رایگان بود.

 
 
نظر شما
ادامه