کد خبر: ۴۳۱۳۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
مسئول گروه جهادی دامپزشکی شهید چمران:
«علی آغابابایی» افزود: تنها توصیه‌ای که از زمان این اتفاق به ذهن ما خطور کرده و آن را با روستائیانی که حیوانات‌شان دچار مشکل شده‌اند، در میان گذاشته‌ایم، ذبح این حیوانات است ...
 

حکیم مهر: مسئول گروه جهادی دامپزشکی شهید چمران گفت: گاهی برخی از روستائیان که برای آن‌ها با تانکر آب می‌بردیم می‌گفتند حاضریم با آب شور حمام کنیم؛ اما دام‌هایمان را با آب شیرین سیراب کنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری دانشجو، «علی آغابابایی» مسئول گروه جهادی دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: با خبر شدیم که در چند روز گذشته، گاومیش‌ها در خوزستان سوختند. اوایل اعلام شد که این گاومیش‌ها براثر بی آبی به این درجه از سوختگی رسیدند، اما سوختگی این گاومیش‌ها بر اثر آتش سوزی تالاب هورالعظیم رخ داد و از آنجا که این تالاب را بی آبی به آتش کشید، پس می‌توان گفت که بی آبی به صورت غیرمستقیم بر سوختگی گاومیش‌ها اثر گذاشته است.

آغابابایی در ادامه افزود: گاومیش‌ها حیواناتی هستند که غدد عرق ندارند و تنها راه خنک شدنشان فرو رفتن در آب است و نبود آب در استان خوزستان سبب شد که این گاومیش‌ها به شدت دچار مشکل شوند.

مسئول گروه جهادی دامپزشکی شهید چمران اهواز در ادامه اضافه کرد: سوختگی گاومیش‌ها به اندازه‌ای است که قابل درمان نیست. تنها توصیه‌ای که از زمان این اتفاق به ذهن ما خطور کرده و آن را با روستائیانی که حیوانات شان دچار مشکل شده اند، در میان گذاشته ایم، ذبح این حیوانات است. شست و شوی زخم و بخیه زدن هم می‌تواند موثر باشد، اما متاسفانه بعضی از سوختگی‌ها بسیار وسیع است و نمی‌توان برای آن کاری کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از روستائیان با ذبح گاومیش‌ها مخالفت می‌کنند؛ دلیل آن هم این است که تمام زندگی روستا‌های شهر هویزه به همین گاومیش‌ها بستگی دارد. زیرا در این شهر‌ها کشاورزی به دلیل گرمای هوا تقریبا از دور خارج است و آب هم مشکل اصلی استان است؛ به همین دلیل دامپروری شغل اصلی مردم در این مناطق را تشکیل می‌دهد.

آغابابایی در ادامه با اشاره به توزیع آب بین روستائیان ادامه داد: گاهی برخی از روستائیان که برای آن‌ها با تانکر آب می‌بردیم به ما می‌گفتند حاضریم با آب شور حمام کنیم، اما دام هایمان را با آب شیرین سیراب کنیم، زیرا آب شور به شدت بر روی دام‌ها اثر نامطلوب گذاشته و آن‌ها را از پای درمی آورد. این وضعیت در حوزه کشاورزی نیز رخ داده و تمامی نخل‌ها از بین رفته است. بی آبی سبب شده است محصول خرمای امسال جنوب کیفیت سابق را نداشته باشد.

وی ادامه داد: یکی از دانشجویان رشته دامپزشکی دانشگاه که ساکن هویزه است، براساس مشاهداتی که از دام‌ها در هویزه انجام داده است، می‌گفت که هیچ راهی برای درمان گاو‌ها وجود ندارد و تنها راه این است که آن‌ها را ذبح کرد تا بیشتر از این عذاب نکشند.

مسئول گروه جهادی دامپزشکی شهید چمران اهواز در مورد عدم ورود دانشگاه به این مسئله گفت: دانشگاه به چند دلیل ورود پیدا نکرد؛ اول آنکه دانشگاه‌های خوزستان به دلیل گرما و قطع آب و برق در تابستان تعطیل است و دانشجویان گروه جهادی نیز بیشتر از دانشجویان سال آخری هستند که در حال حاضر یا درگیر پایان نامه هستند و یا برای تعطیلات به شهر‌های خود رفته اند؛ به همین دلیل امکان ورود ما به این ماجرا وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه اردو‌های قبلی بیشتر در حوزه تغذیه‌ای و درمان دام‌های بیمار انجام می‌شد، افزود: میزان سوختگی گاو‌ها بالاست و به همین دلیل امکانات ما جوابگوی درمان آن‌ها نیست و از سوی دیگر معضلی که در این روز‌ها با آن روبرو هستیم حشرات زیادی است که براثر گرما به وجود آمده اند و سبب می‌شوند که بر روی بدن‌های سوخته گاو‌ها بنشینند و متاسفانه آن‌ها را سوراخ و عذاب آن‌ها را بیشتر کنند. تنها راه افزایش عمر این گاو‌ها سم پاشی محیط است تا بتوان کمکی هر چند کوچک به خانواده‌های روستائیانی کرد که گاومیش هایشان سوخته است، کرد.

آغابابایی با اشاره به اینکه گاومیش‌ها نیاز به آب دارند، افزود: دمای بدن گاومیش‌ها با افزایش دما بالا می‌رود و این سبب می‌شود که در دمای بالا این حیوان تب کرده و حتی گاهی او را تا مرگ هم پیش می‌برد؛ به همین دلیل بیش از بی آبی‌های خوزستان دامداران از ساعت شش صبح گاومیش‌ها را به رودخانه کارون می‌بردند و ساعت هفت غروب آن‌ها را از آب خارج می‌کردند و در واقع باید گفت که زندگی این حیوان وابسته به آب است؛ اما متاسفانه بی آبی‌ها زندگی مردم و حتی دام‌ها را به مخاطره انداخته است.

مسئول گروه جهادی دامپزشکی شهید چمران اهواز با اشاره به مشکلات ایجاد شده ناشی از کم آبی برای دام‌ها بیان کرد: کم آبی تأثیرات بسیاری دارد و خوزستان همواره در حالت عادی هم تحت تأثیر شرایط بحرانی بوده و امسال که این وضعیت کم آبی پیش آمده مشکلات دوچندان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این تغییرات آبی پوست گاومیش‌ها و تولید آن‌ها را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، ادامه داد: وقتی ای. سی آب افزایش داشته باشد، چون گاومیش‌های خوزستان آبی هستند، با هرگونه تغییر آب خصوصا شوری یا کمبود آب دچار مشکل می‌شوند.

آغابابایی با اشاره به اینکه بخشی از تغذیه گاومیش‌ها از نیزار‌ها و علف‌های حاشیه رودخانه است، گفت: به عنوان نمونه در پایین دست گیاهی به اسم محلی چولان داریم که غذای اصلی حیوانات اهلی هست؛ اما به دلیل تغییر آب و افزایش ای. سی در حال از بین رفتن است که این مسئله روی تغذیه و پوست گاومیش تأثیر می‌گذارد.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
شرمنده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
0
0
فقط میشه گفت که واقعا باید شرمنده بود ...
شرمنده ایم خوزستان...شرمنده ایم هویزه...شرمنده ایم گاومیش ها...
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
0
0
متاسفانه اظهار نظرهای غیرفنی و غیر علمی افراد که تخصص کار را ندارند باعث سردرگمی بیشتر و مشوش شدن ذهن خواننده میشود دانشجویان عزیز لطفا به تکمیل درس خود بپردازند و در فیلد صاحب تجربه بشوند سپس اگر نظری داشته باشند بفرمایند
ناشناس
|
France
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
0
0
رحمت خدا به دانشجویی که تشخیص علمی و درست می ده، هرچند اسمش دانشجوئه. کجای دنیا گاومیش با این وضع سوختگی درجه 3 رو که بیش از 50% سطح بدن رو گرفته درمان می کنن که ما دومیش باشیم؟!
دم هر چی دانشجوی با معلومات دامپزشکیه گرم!
بابک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
1
0
سلام. بنده ذبح را درمان نمی دانم. می توان از طب های جایگزین از هر کشور ممکن، به هر زحمتی به تسکین آلام این زبان بسته های آفرینش نمود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۲
0
0
اونجا کمبود استاد و دانش آموخته دارن که از یک دانشجو مشورت خواستن؟ من به درستی یا نادرستی صحبت ایشان کاری ندارم. این روش درستی نبوده.
نظر شما
ادامه