کد خبر: ۴۳۱۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر


مدیر حوزه علمیه خراسان بزرگ در این دیدار ضمن قدردانی از فعالیت های انجام شده اظهار داشت: از همکاری های دوجانبه با دامپزشکی استقبال می کنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «آیت الله سید مصباح عاملی» در دیدار با مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی و هیات همراه که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه خراسان برگزار شد؛ افزود: یکی از وظایفی که مقام معظم رهبری برای حوزه‌ها تعیین نموده اند بحث پاسخگویی به نیازهای جامعه است و حلیت به عنوان یکی از مسایل جدی و مورد نیاز مردم است که همواره آثار زیادی بر جامعه داشته است.

مدیر حوزه علمیه خراسان اعلام داشت: ما در ۳ زمینه امکان همکاری با دامپزشکی را داریم و اولین آن تبلیغ در سطح عمومی است و مبلغان ما می‌توانند مباحث حلیت را به صورت علمی برای مخاطبان تبیین کنند و لازمه این مهم تشکیل کمیته مشترک حوزه و دامپزشکی است.

وی عنوان داشت: دومین محور، اجرای آموزش های عمومی برای مردم از طریق مبلغین حوزه است که می توانند آموزش های طی شده و مورد نظر را به صورت علمی به مخاطبان منتقل کنند تا تاثیرگذاری بیشتری انجام شود.

آیت الله عاملی افزود: سومین زمینه همکاری نیز می‌تواند در زمینه پژوهش باشد که می توان عناوین مورد نظر دامپزشکی در ارتباط با حوزه را با استفاده از نیازسنجی لازم تهیه نمود و کارهای پژوهشی مفیدی را به انجام رساند.

مدیر کل دامپزشکی استان خراسان رضوی در این دیدار ضمن تشریح دستاوردها و عملکرد حوزه متبوع خود اظهار داشت: وظیفه اول دامپزشکی، صیانت از سرمایه دام و طیور استان است و در حال حاضر حدود ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوان وجود دارد که عمدتا از حیوان به انسان منتقل می شود و عمده نگرانی وزارت بهداشت این بیماری‌ها هستند و بعضا ابتلای افراد به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام حساسیت‌ها و تبعات سیاسی و اجتماعی رانیز در پی دارد.

«دکتر احمد شریعتی» عنوان داشت: وظیفه دوم ما نظارت بهداشتی و شرعی بر تولید فرآورده‌های خام دامی است که ورود سالانه بیش از ۲۷ میلیون زائر به استان وظیفه دامپزشکی استان را در این راستا سنگین تر می کند و همکاران شرایط سخت کاری را طی می‌کنند تا سلامت و امنیت غذایی آحاد جامعه تامین شود.

وی گفت: امکانات ما اجازه ترویج و آگاهی رسانی در سطوح مختلف را نمی‌دهد و بر این اساس اعتقاد دارم با کمک حوزه علمیه و مبلغین آن در سطح تمامی روستاها و مساجد استان می‌توانیم اطلاع رسانی مناسبی را برای ارتقای سلامت مردم انتقال دهیم.

شریعتی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به مباحث نشان حلال در کشور و برند سازی تولیدات داخلی در سطح جهانی خواستار انجام پژوهش‌های علمی پژوهشی توسط حوزه در زمینه نشان حلال، ذبح حلال و اثرات آن در جامعه شد.

وی گفت: در زمینه عید قربان نیز تلاش‌های زیادی طی سال‌های اخیر از سوی دامپزشکی صورت گرفته و با فرهنگ سازی صورت گرفته کشتار دام در عید قربان در خیریه های مشهد صورت نمی‌گیرد.

در این دیدار، مسول دفتر نمایندگی ولی فقیه در اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی نیز اعلام داشت: فعالیت‌های دامپزشکی منوط به ساعت اداری نیست بلکه بعضا در بسیاری از ساعات غیر اداری خدمات صورت می‌گیرد.

«حجت الاسلام محمد حسن شورورزی» گفت: در کشور حدود ۷۰۰ ناظر شرعی داریم که حدود ۵۰ نفر در کشتارگاه‌های دام و طیور استان در ساعات مختلف شبانه روز از ابتدای شروع کشتار تا پایان کشتار دام و طیور حضور دارند.

شورورزی اظهار داشت: آموزش ذابحین و نظارت بر فرآورده‌های حرام، نظارت بر ذبح شرعی و معدوم سازی لاشه‌های حرام از جمله دیگر فعالیت‌های ناظرین شرعی است.

وی گفت: با هماهنگی‌های انجام شده به زودی صنف ذابحین نیز برای ساماندهی این قشر دراستان تشکیل خواهد شد.

شورورزی افزود: در مصوبه نشان حلال در کشور بیش از ۹۳ درصد دستورات فقه شیعه حاکم است و این جای خوشحالی دارد که این دستورالعمل بین ۳۱ کشور دنیا مصوب شده است و در استان ما نیز این نشان به یکی از کشتارگاه‌های طیور اعطا شده است.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۱
0
0
در اصل حوزه علمیه از همکاری سازمان دامپزشکی تشکر میکنه...
یادتون که نرفته چندوقت پیش قرار بود ناظر شرعی رو بفرستید برزیل اما ناظر بهداشتی رو نه...
نظر شما
ادامه