کد خبر: ۴۳۰۶۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

مسئول مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی شهربابک گفت: کولیک بصورت ناگهانی پیش می آید و مهم است که علت این بیماری هرچه سریعتر مشخص شود تا بتوان آن را مهار نمود  .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «مجید خدایاری» مسئول واحد  مبارزه با بیماری های دامی  شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک با توجه به افزایش پرورش اسب در شهرستان شهربابک ضمن اشاره به اینکه میزان مرگ و میر اسبها از کولیک، از هر بیماری دیگر بیشتر است، گفت: خطر کولیک ناشی از عدم رسیدگی مناسب به اسبها است که امکان بروز انباشتگی، پیچ خوردگی روده های اسب، زخم معده، پارگی معده و انسداد روده را ایجاد می کند.

وی افزود: معمولا  کولیک  بصورت ناگهانی پیش می آید و مهم است که علت این بیماری هرچه سریعتر مشخص شود تا بتوان از پیشرفت آن جلوگیری کرد و آن را مهار نمود .

خدایاری در ادامه علائم بالینی دل درد در اسبها را این چنین بیان کرد: کولیک در اسب علائم زیادی دارد که مهم ترین آنها شامل:غلت زدن، پا کوبیدن مداوم، دراز کشیدن بیش از حد معمول ، برگرداندن سر به سمت پهلو، تاب دادن مکرر لب بالا، پشت کردن به گوشه جایگاه همراه با بروز ناراحتی، لگد زدن به شکم، ایستادن با بدنی کشیده، نشان دادن مکرر حالت دفع ادرار، عدم دفع مدفوع به مدت بیش از 24 ساعت، بی اشتهایی، رفتار غیر عادی و افسردگی و تعرق است.

وی بیشترین عواملی که باعث کولیک می شوند را چسبندگی های درون حفره شکم در اسبانی که جراحی حفره شکم داشته اند، انباشتگی کولون بزرگ در اسبانی که به مدت زیادی در اصطبل به سر می برند و میزان فعالیت ورزشی آنها کاهش می یابد و انباشتگی هایی با کاهش نوشیدن آب و خوردن خوراک های خشبی کم کیفیت را ذکر کرد.

مجید خدایاری به اسبداران توصیه کرد: از مصرف علوفه کهنه و کپک زده در جیره اسب خودداری و همچنین یک برنامه منظم ضد انگلی برای تمامی اسب ها بطور همزمان در باشگاه اعمال نمایند و نیز از دادن آب یخ زده و سرد بعد از تمرینات خودداری و همیشه آب کافی در اختیار حیوان قرار داده و به محض مشاهده اولین علایم شکم درد، غذای حیوان را قطع کرده و دامپزشک را مطلع سازند.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۰
0
0
درود به مهندس اسدی وکارشناسان محترم شبکه دامپزشکی شهرستان شهربابک
نظر شما
ادامه