کد خبر: ۴۳۰۵۵



انگل پوستی دیپلوزون ماهی برای اولین بار در آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان قزوین مورد شناسایی قرار گرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین، رئیس اداره تشخیص و درمان اداره کل دامپزشکی استان گفت: آزمایشگاه مرکزی تشخیصی اداره کل دامپزشکی استان، یکی از ازمایشگاه‌های معتبر با کادری مجرب می‌باشد که سالیانه پذیرای نمونه‌های مرضی برای تشخیص بیماری به این آزمایشگاه هست که نمونه‌های اخذ شده از انواع دام‌های بیمار و همچنین حیات وحش در این مرکز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

«دکتر ثوره جلیل ابراهیم» تصریح کرد: در راستای پایش بیماری‌های آبزیان در استان، یک نمونه ماهی کپور به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی قزوین ارسال شد که از نظر انگلی و میکروبی مورد بررسی قرار گرفت و پس از آزمایش بر روی ماهی انتقال یافته، انگل پوستی دیپلوزون برای اولین بار در استان قزوین شناسایی شد .

دکتر جلیل ابراهیم با اشاره به این مطلب که بیماری مذکور قابل انتقال به انسان نیست، افزود: دیپلوزون معمولا در آبشش کپور ماهیان مشاهده می‌شود و با ایجاد آسیب در آبشش موجب عفونت‌های ثانویه می‌گردد.

وی همچنین اضافه کرد: این انگل از خانواده مونوژنه آ می‌باشد و به صورت دیپلوزون یعنی دو قلو زندگی می‌کند، که توسط قلابی به هم متصل می‌شوند و چرخه زندگی منحصر به فردی دارد. هر قلو(diporpa) از انگل می‌تواند تا ماه ها به تنهایی زنده بماند ولی اگر در این مدت جفت خود را نیابد، از بین خواهد رفت.
 
 
 
نظر شما
ادامه