کد خبر: ۴۳۰۴۸



مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز گفت که احداث جاده‌های بدون ملاحظه زیست محیطی در برخی مناطق کشور و البرز، بلای جان حیات وحش شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «فردین حکیمی» افزود: تحقیقات نشان می‌دهد زنجیره‌ای از عوامل متعدد اعم از شکار غیرمجاز، افزایش جمعیت انسانی و بهره برداری غیراصولی از منابع طبیعی، وقوع سیل، بروز پدیده خشکسالی، تخریب زیستگاه‌های جانوری به دلیل اجرای طرح‌های عمرانی و جاده سازی، سدسازی، خطوط انتقال نیرو، گاز، نفت و... منجر به محدود شدن حیات گونه‌های جانوری در ایران شده است.

وی اظهار داشت: البته تحقیقات دقیق و جامعی در خصوص میزان تلفات حیوانات در جاده‌های کشور انجام نشده، اما اعلام اینکه قریب به ۷۰ درصد از تلفات و مرگ و میر حیات وحش به ویژه گوشتخواران ناشی از تصادفات جاده‌ای بوده، امری قابل تامل و تاسف بار است.

تصادفات جاده‌ای سومین عامل تهدیدکننده حیات وحش

حکیمی در ادامه تصادفات جاده‌ای را سومین عامل تهدیدکننده حیات وحش عنوان کرد و افزود: از علل اصلی این حوادث، جاده سازی‌هایی است که ملاحظات زیست محیطی در آن رعایت نمی‌شود.

وی بیان داشت: احداث روگذر یکی از تدابیری است که می‌تواند در کاهش سوانح جاده‌ای حیوانات موثر واقع شود اما اغلب به بهانه محدودیت‌های اعتباری و همچنین هزینه بر بودن آن، در عمل احداث چنین طرح‌هایی توسط مجریان نادیده گرفته میشود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست البرزگفت: با این حال می‌توان با اقداماتی چون نصب تابلوهای هشدار به رانندگان و فنس کشی در زیستگاه‌های حساس حیات وحش گام موثری در پیشگیری از تلفات وحوش برداشت.

وی گفت: البته در استان البرز تعداد این حوادث زیاد نیست لیکن در سایر مناطق کشور شمار تلفات وحوش سیر صعودی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان البرز افزود: در سال‌های اخیر با اقدامات به موقع تیم دامپزشکی حیات وحش استان میزان مرگ و میر در اثر تصادفات جاده‌ای به کمتر از ۵ درصد رسیده است این در حالی است که قبل از آن ۹۰ درصد حیات وحش زنده نمیماندند.

یک توله خرس ۲ ساله که سال گذشته در جاده کرج - چالوس براثر تصادف با خودرو دچار آسیب جسمی شدید شده بود پس از مداوا و حدود ۹ ماه مراقبت به تارگی روانه زیستگاه خود شد.



نظر شما
ادامه