کد خبر: ۴۳۰۴۶


اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی در خصوص استرس دمایی در پرورش طیور هشدار داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان جنوبی، در این گزارش اعلام کرد: با توجه به گرم شدن مداوم هوا و احتمال قطعی برق در برخی مناطق استان، مرغداران باید برای مقابله با شرایط استرس گرمایی آمادگی داشته باشند.

وجود موتور برق سالم و آماده به کار اهمیت زیادی دارد و هنگام صدور پروانه بهره برداری از ضروریات اخذ پروانه است، لذا مرغدارانی که موتور برق را برای واحد خود تأمین نکرده‌اند در اسرع وقت آن را تهیه کنند.

بر اساس این گزارش تمام طیور در زمانی که افزایش دماي محیط بیش از تحمل آنان باشد، دچار استرس گرمایی می‌شوند و چون فاقد غدد عرق هستند، با افزایش تعداد دفعات تنفس (له له زدن)، دماي بدن را کاهش می‌دهند.

این افزایش تنفس با دفع بیش از حد دي اکسید کربن، تعادل اسید- باز بدن را به سمت قلیایی شدن (آلکالوز) برده و کلسیم یونیزه را که براي استخوان سازي و پوسته تخم مرغ ضروري است کاهش می‌دهد. همچنین له له زدن و تنفس با دهان باز، یکی از عوامل مستعد کننده بیماري‌‌هاي تنفسی است، زیرا هوا از فیلتر طبیعی مجاري بینی عبور نمی‌کند.

از دیگر عوارض استرس گرمایی کاهش مصرف غذا است که در طیور گوشتی موجب کاهش رشد و در طیور تخم گذار منجر به کاهش اندازه و میزان تولید تخم مرغ می‌شود.

راه‌هاي مقابله با استرس گرمایی به شرح ذیل است:

افزایش جریان هوا (استفاده از حداکثر قدرت هواکش‌ها)، خنک کردن هواي سالن با استفاده از مه پاش و اسپري آب بر روي دیوار، سقف داخلی و خارجی در طول ساعات گرم روز، در مناطق گرم و خشک

در استرس گرمایی آب بیشتري توسط طیور مصرف می‌شود، لذا توصیه می‌شود آب خنک و کم نمک در اختیار گله قرار داده شود تا به کاهش دماي بدن کمک کند.

توصیه می‌شود تغذیه طیور در ساعت‌هاي خنک تر روز (صبح‌ها و عصرها) صورت پذیرد.

علاوه بر آن تمام کارهایی که سبب کاهش فعالیت طیور در طی ساعات گرم روز شود، مفید است.

اصلاح جیره و تعادل میان ترکیبات آن به همراه استفاده از غذاهایی که هضم راحت تري دارند تاثیر استرس گرمایی را کاهش می‌دهد.

استفاده از دان پلت موجب کاهش مصرف انرژي در هنگام غذا خوردن شده و طیور گرماي کمتري را احساس می‌کنند.

بهتر است انرژي جیره بیشتر از منابع چربی تامین گردد زیرا در مقایسه با سایر مواد مغذي گرماي کمتري را ایجاد می‌کنند.

نصب فن‌هاي اضافی، نصب مه سازها، استفاده از سیستم‌هاي مناسب تهویه، سفید کردن سقف بیرونی مرغداري و یا استفاده از روکش هاي آلومینیومی و غیره توصیه می شود واضافه کردن ویتامین‌هايA ، Cو E در کاهش اثرات استرس گرمایی موثر بوده است.


 
 
نظر شما
ادامه