کد خبر: ۴۳۰۰۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: واحدهای پرورش طیور غیرمجاز این استان باید در اسرع وقت شناسایی و تدابیر لازم برای ساماندهی آن ها به کار گرفته شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی، «فتح الله حقیقی» روز یکشنبه در نشست ستاد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استان مرکزی در اراک، افزود: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هر ساله بسیاری از کشورهای دنیا از جمله ایران را درگیر می کند اما با تدابیر پیشگیرانه و برنامه ریزی می توان از آسیب های آن جلوگیری کرد.

وی بیان کرد: تقویت سطوح آموزش و اطلاع رسانی در اقشار مختلف جامعه برای پیشگیری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان امری ضروری است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: نظارت بر قرنطینه واحدهای آلوده باید با جدیت دنبال شود زیرا برخی از مشکلات استان های کشور به دلیل رعایت نکردن مقررات واحدهای قرنطینه ایجاد شده است.

حقیقی اظهار داشت: نظارت بر کشتار طیور از موضوعات مهم در حوزه سلامت به شمار می رود و حضور نماینده دامپزشکی در کشتارگاه ها امری اجتناب ناپذیر است.

وی تاکید کرد: آموزش دهیاران در امر پیشگیری و مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روستاها با قوت در دستور کار قرار گیرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان مرکزی نیز در این نشست گفت: دهیاران مدیران بحران در روستاها هستند و این قشر باید تدابیر لازم را در پیشگیری و مقابله با بیماری فوق حاد پرندگان به کار گیرند.

«حمید غیاثی» افزود: دفتر روستایی استان مرکزی مجوزهای لازم را به دهیاران برای اقدام در زمان درگیری احتمالی با این بیماری در روستاها صادر کند.

وی بیان کرد: شهرداران استان به غیر از شهرداری اراک در تهیه آهک و اقدام های مورد نیاز برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با مشکلاتی مواجه هستند که رفع این مشکلات ضروری است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری مسری و خطرناک است که دارای سه تیپ A ، B  ،C  می باشد و تیپ A آن به طور تقریبی همه گونه های جانوری را درگیر می کند.

«دکتر محسن شانقی» افزود: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در پرندگان مهاجر است و این بیماری از نظر بهداشت عمومی و بعد اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی بیان کرد: این بیماری تلفات و خسارات اقتصادی جبران ناپذیری به صنعت طیور وارد می کند و انتشار این بیماری در طیور سریع است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ادامه داد: 594 کانون آلوده پارسال در کشور شناسایی شد که حدود 25 میلیون پرنده در این کانون ها معدوم شد.

شانقی اظهار داشت: کشورهای درگیر با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال 2018 به 36 کشور رسیده است.

وی گفت: گزارش هایی از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان امسال از استان های اصفهان و تهران رسیده است که باید دایره اقدامات پیشگیرانه را تقویت کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی اضافه کرد: 342 واحد طیور فعال به ظرفیت هفت میلیون و 400 هزار قطعه در این استان وجود دارد که هر کدام از آن ها می تواند عاملی بالقوه برای درگیری با این بیماری باشد.

شانقی بیان کرد: چرخش ویروس در طیور روستایی و ماندگاری ویروس در محیط، عرضه غیرمجاز طیور زنده در بازارچه ها و روستاها، تراکم و تنوع کاربری در یک منطقه، نبود باور برخی مرغداران به رعایت ضوابط امنیت زیستی و وجود تالاب میقان به عنوان عامل تهدید کننده و تراکم واحدهای تخمگذار اطراف این تالاب از مهمترین نگرانی ها و چالش ها در این استان است.

در نشست ستاد آنفلوآنزای فوق حاد استان مرکزی مسئولیت ستاد فرعی شهرستان های این استان به فرمانداران واگذار شد.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
تکنسین مظلوم
|
France
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
0
جناب دکتر شانقی بنده پیشنهاد میکنم که رییس شبکه ....... عوض کنید قبل اینکه همه مرغدارها بدبخت بشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
0
0
دقیقا کدوم شبکه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
0
0
حداقل 100 واحد غیر مجاز استان مرکزی داره که هیچ راهی هم برای مقابله نداره .این حرف معلوم محترم هم فقط محترمه
نظر شما
ادامه