کد خبر: ۴۳۰۰۰
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی خبر داد:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» افزود: برای ایجاد ساختار کود خشک‌کنی و سالم‌سازی کود و به طور کلی فرآیند مکانیزاسیون کود، برنامه‌های حمایتی را در دستور کار قرار داده‌ایم ...

حکیم مهر: مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور از ارائه تسهیلات مناسب و ارزان قیمت به متقاضیانی که بتوانند سیستم فراوری کود را در واحدهای پرورش خود راه اندازی کنند، خبر داد و گفت: بر اساس مذاکرات صورت گرفته، قرار شده تا این تسهیلات از طریق سازمان جهاد کشاورزی از بخش توسعه گلخانه ها در اختیار متقاضیان قرار بگیرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا اکبرشاهی» در جلسه ساماندهی کود واحدهای طیور در بخش کشاورزی، با اشاره به اهمیت فرایند مکانیزاسیون کود، اظهار کرد: بحث ارائه تسهیلات و امکانات به متقاضیانی که قصد ایجاد فرایند مکانیزاسیون کود را دارند، به جد در دستور کار سازمان دامپزشکی کشور قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه طبق مذاکرات صورت گرفته مقرر شده تسهیلات ارزان قیمت حدود شش درصدی در اختیار این دسته از متقاضیان قرار بگیرد، بیان کرد: برای ایجاد ساختار کود خشک کنی و سالم سازی کود و به طور کلی فرایند مکانیزاسیون کود برنامه های حمایتی را در دستور کار قرار داده ایم.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور با تاکید بر اهمیت ساماندهی حمل و نقل کود مرغی نیز، عنوان کرد: طبق ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی در سال 1393  کود به محصولی گفته می شود که مراحل ثبت و هویت دار شدن را طی کرده باشد، بنابراین کالایی که در حال حاضر به عنوان فله و خام  مصرف و جابه جا می شود، کود به حساب نمی آید و تنها می توان آن را فضولات دام و طیور و پسماند خواند.

دکتر اکبرشاهی تصریح کرد: با توجه به تعریف مذکور، حمل و نقل کود مرغی می بایست پس از انجام فرایند ثبت و هویت دار شدن صورت بگیرد؛ به عبارت بهتر محصولی که کود تلقی می شود باید به درستی ساماندهی و فراوری شده باشد تا بتوان نسبت به حمل و نقل آن اقدام کرد.

وی با بیان اینکه مقرر شده تا این موضوع از طریق اتحادیه لحاظ و در دستور العمل سالم سازی کود سازمان دامپزشکی که در حال تدوین است درج و عملیاتی شود، گفت: به نظر می رسد که با انجام این کار می توان جلوی بسیاری از مشکلات را گرفت.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور در بخش دیگری از صحبت های خود به لزوم استفاده از انرژی خورشیدی برای دستگاه های کود خشک کنی اشاره و اظهار کرد: قرار شد با معاونت توسعه گلخانه های وزارت جهاد کشاورزی، بازدیدی از مراکزی که این کار در آن ها صورت گرفته انجام شود و پس از ارزیابی کامل این طرح، اگر شرایط مهیا بود از انرژی خورشیدی در حوزه کود خشک کنی و سیستم گرمایشی مرغداری ها استفاده شود.

گفتنی است که این جلسه با حضور مشاور معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مجری طرح گلخانه های معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، مسئول ساماندهی کود وزارت جهاد کشاورزی و معاونت پیشگیری و بهداشتی سازمان دامپزشکی کشور، مدیر کل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی و مدیر کل دفتر طیور سازمان دامپزشکی کشور و مدیر عامل اتحادیه میهن برگزار شد.

 


نظر شما
ادامه