کد خبر: ۴۲۹۹۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان از افزایش تعداد کانون های ابتلا به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این استان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر شهرام موحدی» تصریح کرد: با شناسایی دو کانون دیگر آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در نجف آباد، تعداد این کانون های آلوده در این شهرستان به پنج کانون افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در این کانون ها بیش از 166 هزار و 500 مرغ تخم گذار و بوقلمون مشکوک و مبتلا به این بیماری معدوم شدند، افزود: یک کانون مرغ تخم گذار با ظرفیت 157 هزار و چهار کانون بوقلمون با 9 هزار و 500 قطعه در نجف آباد معدوم سازی شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان خسارت کنونی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به واحدهای مرغداری این خطه را حدود 600 میلیون ریال تخمین زد و گفت: بر اساس دستورالعمل هیات وزیران بیمه طیور جزو بیمه های اجباری است و پرورش دهندگان طیور باید طیور خود را بیمه کنند تا در مواقع بروز خسارت با مشکل مواجه نشوند.

وی با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشور به وضعیت پایداری رسیده و حجم بالایی از این ویروس در منطقه وجود دارد، افزود: دوره جدید این بیماری از اوایل تیر امسال شروع شد و به نظر می رسد حجم زیادی از ویروس آن بوسیله وزش باد و گرد و خاک منتشر می شود.

دکتر موحدی با بیان اینکه ویروس بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نسبت به گرما مقاوم و با شرایط آب و هوایی هماهنگ شده است اظهارکرد: هر گونه بی توجهی برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان خسارات زیادی را به صنعت طیور استان وارد می کند بنابراین باید اقدامات بهداشتی، قرنطینه ای و امنیت زیستی در بالاترین حد انجام شود.

وی با بیان اینکه به هیچ وجه نباید طیور بیمار و تلف شده در اختیار سگ ها و سایر حیوانات قرار گیرد گفت: در صورتیکه طیور تلف شده در محیط باز قرار داده شود مورد استفاده حیوانات قرار می گیرد و این موضوع به انتشار آلودگی و انتقال ویروس فوق حاد پرندگان کمک می کند.

مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه پرورش دهندگان طیور موظفند هرگونه تلفات غیرعادی واحدهای تولیدی خود را در اسرع وقت به مراکز دامپزشکی اطلاع دهند تصریح کرد: در غیر اینصورت مورد پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

وی افزود: اجساد طیور تلف شده باید بلافاصله معدوم شوند و باید از قرار دادن این اجساد در اختیار حیوانات از جمله سگ، گربه و یا پرندگان خودداری کنند زیرا در صورتیکه این حیوانات از طیور آلوده مصرف کنند، باعث انتقال بیماری فوق حاد پرندگان خواهد شد.

دکتر موحدی اضافه کرد: کلیه مواد غذایی مزرعه پرورش طیور باید زیر نظر دامپزشکی تهیه و هرگونه ورود و خروج مواد مرغداری اعم از نهاده ها، کود مرغی و تخم‌ مرغ باید با گواهی سلامت و با مجوز دامپزشکی انجام شود.

وی با بیان اینکه کارگران واحدهای پرورش طیور در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی در انتقال ویروس آنفلوآنزای پرندگان تاثیرگذارند گفت: خشکسالی و آبرسانی سیار و ورود و خروج تانکر به مرغداری ها هم خطر انتقال ویروس را به شدت افزایش می دهد.

استان اصفهان با 23 شهرستان و یک هزار و 831 روستا، دارای 2 هزار و 600 واحد مرغداری صنعتی، 17 کشتارگاه طیور و 33 کشتارگاه دام و بیش از 10 هزار مرکز بسته بندی و فرآوردی فرآورده های خام دامی است .

استان اصفهان با 180 واحد پرورش مرغ تخمگذار با ظرفیت تولید 5.9 میلیون قطعه مرغ و 95 هزار تن تخم مرغ در سال، رتبه دوم تولید تخم مرغ در کشور را دارد .

به گزارش ایرنا، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان H5N8 ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است.

اولین بار گزارش‌های رسمی مسوولان دولتی چند کشور در آغاز ماه ژوئیه سال 2005 میلادی در باره همه‌گیری ویروس H5N8  در مرز برخی کشورها به سازمان بهداشت جهانی دام (OIE )داده شد و در پایان همان ماه، روسیه و قزاقستان گسترش آنفلوآنزای پرندگان را در کشورهای خود اعلام کردند و گفتند که عامل بیماری، ویروس H5N8 است.

از زمان ارائه نخستین گزارش‌های شیوع این ویروس در طیور موجود در روسیه که دامنه آن تنها به صورت محدود در سیبری بود، این ویروس شروع به گسترش به سمت غرب کرد بطوری که در قزاقستان در چند روستای مجاور مناطق آبی، نخستین شیوع این ویروس رویت شد.

انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده می تواند به این بیماری مبتلا شود.
آنفلوانزای پرندگان به رغم اینکه شیوع آن بشدت شیوع آنفلونزای انسانی در بین انسان ها نیست و خیلی سخت از پرنده به انسان منتقل می شود، اما در صورت انتقال درصد تلفات و کشندگی آن بالاست و به همین دلیل، مجامع بین المللی روی کنترل این بیماری خیلی تاکید دارند.

در سال های اخیر، برای کنترل این ویروس خطرناک، توافق هایی میان سه سازمان خوار و بار کشاورزی ملل متحد(FAO )، سازمان بهداشت جهانی (WHO ) و سازمان بهداشت جهانی دام (OIE) منعقد شده ‌است.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
0
بااین ......... واین مجموعه مدیریتی در دامپزشکی استان باید فاتحه این صنعت را درسال جاری خواند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۶
0
0
تو این استان که تولید کننده به فکر جیب خودشه فقط با آموزش و برخورد های قهری جواب میگیرند.
نظر شما
ادامه