کد خبر: ۴۲۹۴

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی گفت: در حال حاضر سرانه مصرف گوشت سفید در کشور با رشد هشت درصدی مواجه است.

دکتر سیدمحسن دستور در نخستین همایش بلدرچین و کبک در استان یزد اظهار داشت: با بیان اینکه در حال حاضر سرانه مصرف گوشت سفید در کشور با رشدی هشت برابری مواجه است، اظهار داشت: این امر لزوم ایجاد یک ساختار مناسب برای سرمایه‌گذاری بیشتر در این عرصه را ضروری کرده است.
وی خاطرنشان کرد: در این زمینه لازم است ضمن فرهنگ‌سازی در بین آحاد جامعه برای استفاده از محصولاتی نظیر گوشت بلدرچین و کبک، با بسته‌بندی و عرضه مناسب محصول و در نظر گرفتن تمام جوانب شرعی و بهداشتی، اطمینان مردم را نسبت به محصول عرضه شده جلب کنیم.
دستور، استان یزد را از استان‌های دارای ظرفیت‌های بزرگ در زمینه پرورش طیوری همچون بلدرچین و کبک دانست و افزود: متولیان امر باید این ظرفیت‌ها را شناسایی و نسبت به توسعه و رونق آن اقدام کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان یزد نیز در این همایش با اشاره به جایگاه بلدرچین و کبک در برنامه غذایی جامعه به تشریح و توصیف مزایا و فواید مصرف این اقلام پرداخت.
علی‌اکبر حدادزاده خواستار راه‌اندازی مرکز تحقیقاتی و ترویجی در زمینه پرورش کبک و بلدرچین شد.
مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در سازمان جهاد کشاورزی استان یزد نیز در این همایش با بیان آیات و روایات معصومین در زمینه لزوم مصرف غذای پاک و حلال، به ارتباط میان حلیت و بهداشتی بودن اقلام غذایی با موضوعات روانی، اجتماعی و فرهنگی جامعه پرداخت و بر ضرورت دقت در امنیت غذایی جامعه و اهمیت ساماندهی ذبح شرعی تاکید کرد.
حجت‌الاسلام سلطانی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه متولیان در قبال تهیه و تولید غذای بهداشتی و حلال برای مردم مسئول هستند، باید اعتماد مردم را نیز در این زمینه جلب کنند.
استاندار یزد نیز در این همایش با بیان جایگاه برتر استان یزد در تمام زمینه‌ها به ویژه مقام اول در تولید بلدرچین و کبک به مزایای این اقلام تولیدی از قبیل میزان پروتئین بالا، مقاوم بودن در مقابل امراض و بیماری‌ها و سهولت در پرورش و سوددهی بالا اشاره کرد.
محمدرضا فلاح‌زاده خواستار جذب سرمایه‌های پنهان و به‌کار گیری جوانان علاقمند و ترغیب و تشویق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری بیشتر در این صنعت شد.
وی همچنین با تاکید بر لزوم ایجاد یک مرکز تحقیقاتی مستقل برای رشد و توسعه صنعت بلدرچین و کبک در استان یزد، بر ضرورت تسریع در راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی طیور برای کشتار بهداشتی و شرعی همچنین عرضه مناسب محصول به بازار مصرف تاکید کرد.
نخستین همایش صنعت بلدرچین و کبک با رویکرد ساماندهی شرعی و بهداشتی در سازمان جهاد کشاورزی استان یزد برگزار شد.‌
در این همایش که با اهداف شناسایی و ساماندهی تمام واحدهای تولیدی به منظور سهولت در نظارت بهداشتی و شرعی، بهره‌مندی از دیدگاه‌ها و نقطه نظرات مسئولان و دست‌اندرکاران این صنعت و آشنایی هرچه بیشتر آحاد جامعه با خواص تغذیه‌ای و درمانی بلدرچین و کبک برپا شد، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه یزد، استاندار یزد، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، مدیران کل دامپزشکی و ناظران شرعی استان‌های کشور و کارشناسان مرتبط با این بخش حضور داشتند.
در این همایش تعدادی از تولیدکنندگان و کارشناسان بخش پرورش کبک و بلدرچین با برشمردن خواص و فواید متعدد بلدرچین و کبک، مسائل و مشکلات پیش روی این صنعت را طرح و بررسی کردند.

 

 

نظر شما
ادامه