کد خبر: ۴۲۸۲

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی تیران و کرون، جم، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غربی

 

مدیر شبکه دامپزشکی تیران و کرون خبر داد:
واگذاری نظارت‌های بهداشتی دامداری‌های تیران و کرون به بخش خصوصی


مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون از واگذاری بازدیدها و نظارت‌های بهداشتی واحدهای زیر نظر دامپزشکی این شهرستان به بخش خصوصی خبر داد.

فضل‌الله صالحی با اشاره به ماده 94 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی کشور اظهار داشت: با استناد به این قانون سازمان دامپزشکی کشور، اداره کل دامپزشکی استان‌ها و شبکه دامپزشکی در شهرستان‌ها به عنوان دستگاه ناظر امور بازدید و نظارت‌های بهداشتی بر واحدهای زیر پوشش دامپزشکی از قبیل تمام مراکز تولید، تکثیر، پرورش، فراوری، نگهداری، کشتار، حمل و توزیع فراورده‌های دامی، بسته‌بندی و تبدیل به ضایعات را به مراجع صدور تاییدیه بهداشتی واگذار می‌کند.
وی افزود: این مراکز خصوصی که نظارت‌های بهداشتی بر مراکز زیر پوشش دامپزشکی را انجام می‌دهند طبق قانون شرکت‌های ممیزی نامیده می‌شوند.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان تیران و کرون بیان داشت: شرکت‌های ممیزی تاییدیه‌های بهداشتی را طبق معیارهای بهداشتی برای مراکز زیر پوشش دامپزشکی صادر می‌کنند.
وی ادامه داد: مسئولان شرکت‌های ممیزی اشخاص حقیقی و حقوقی هستند که صلاحیت آنها توسط دستگاه‌های ناظر برای مدت معین تعیین شده و مجوز فعالیت برای آنها صادر می‌شود.
صالحی با اشاره به آغاز فعالیت این دسته از شرکت‌ها در شهرستان تیران و کرون گفت: تا شش ماهه نخست امسال دو شرکت ممیزی بازدیدهای بهداشتی را در این شهرستان انجام داده‌اند که در شش ماه دوم سال جاری سعی شده این موضوع با پیگیری جدی‌تری دنبال شود.

 

------------------------------------------

 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جم خبر داد:
کاهش 80 درصدی ابتلا به تب مالت در شهرستان جم
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جم از کاهش 80 درصدی ابتلا به تب مالت در این شهرستان خبر داد.

حسن بازیار در بازدید از مراکز دام و طیور شهرستان جم اظهار داشت: دامپزشکی در شهرستان جم در یکی دو سال گذشته رشد نسبتا خوبی داشته و شاهد پیشرفت‌های محسوسی در این عرصه بوده‌ایم. وی از ارائه پنج مقاله در کنفرانس‌های علمی بین‌المللی توسط این اداره در چند سال اخیر خبر داد و افزود: اداره دامپزشکی جم با توجهی که نسبت به مسائل پژوهشی داشته در کنفرانس‌های علمی بلژیک، ایتالیا و پاکستان و همچنین دو کنفرانس بین‌الملی در داخل ایران با ارائه مقالات علمی شرکت کرده است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جم خاطرنشان کرد: شهرستان جم از لحاظ تعداد دام بعد از دشتستان و دشتی جایگاه سوم را در استان بوشهر در اختیار دارد و در این شهرستان روزانه بیش از 20 دام سبک و سنگین ذبح می‌شود که این آمار لزوم ایجاد یک کشتارگاه صنعتی دام را نشان می‌دهد.
بازیار در ادامه در ارتباط با چگونگی نظارت بر ذبح دام‌ها تصریح کرد: ما به دو صورت نظارت می‌کنیم؛ یا مامور ما به محل کشتار اعزام می‌شود و یا لاشه به دامپزشکی شهرستان منتقل می‌شود تا مجوز لازم را صادر کنیم و روی گوشت، مهر مخصوص دامپزشکی با جوهر بهداشتی آبی رنگ بزنیم.
وی ادامه داد: مصرف‌کنندگان باید هنگام خرید حتما به این مهر که با جوهر آبی است دقت کنند و از مردم می‌خواهیم که گوشت‌های تأیید شده بخرند.
این مقام مسئول در ادامه در ارتباط با پیشگیری‌ برای جلوگیری از بروز بیماری‌هایی دامی نیز گفت: در سال جاری 27 هزار و 300 راس دام سبک شامل بز، بزغاله، بره و گوسفند و 945 راس دام سنگین شامل گاو، گوساله و اسب و همچنین 45 هزار و 150 متر مربع جایگاه دام بصورت رایگان سمپاشی شده است.
بازیار در ادامه در ارتباط با واکسینه کردن حیوانات نیز بیان داشت: در این زمینه ما بیش از 151 هزار نوبت راس دام سبک، 2 هزار و 400 راس دام سنگین و 6 هزار و 700 قطعه طیور علیه بیماری‌ها واکسینه شده‌اند.
وی در ادامه با اشاره به بیماری مشترک انسان و دام، مهم‌ترین بیماری مشترک بین انسان و دام در ایران را تب مالت خواند و افزود: در این زمینه 80 درصد در سال گذشته کاهش ابتلا داشتیم و در 6 ماه سال جاری بنا بر اعلام شبکه بهداشت شهرستان هیچ گونه موردی اعلام نشده است و هیچ گونه بیماری مشترک دیگری نیز در سال‌ جاری گزارش نشده است که این ثمره پیشگیری، کنترل و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از طرف شبکه دامپزشکی شهرستان است.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان جم در تشریح فعالیت‌های کلینیک دامپزشکی این شهرستان نیز گفت: در هفت ماه سال‌جاری 1645 مراجعه‌کننده به این کلینیک داشتیم که حدود 4هزار طیور مورد معاینه قرار گرفت، 39 مورد کالبد شکافی و 26 مورد جراحی در این مدت انجام شده است.
بازیار تصریح کرد: با همه توان در خدمت مردم شهرستان جم هستیم و امیدوار هستیم که بتوانیم به نحو احسن به انجام وظایف محوله بپردازیم.

 

----------------------------------------------------

 

در گردهمایی مسئولین شبکه های دامپزشکی خراسان رضوی تاکید شد: حفظ کرامت مردم در ارائه خدمات


مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در جمع مسئولین شبکه های دامپزشکی استان از آنها خواست تا در ارائه خدمات به مردم کرامت آنها را مورد توجه قرار دهند.

دکتر ناصر مرگان ازغدی با اعلام این مطلب افزود: شرایط کاری دامپزشکی و نوع خدمات آن باعث شده تا مخاطبان این حرفه از اقشار گوناگون و دهک های مختلف درآمدی جامعه باشند و لازم است تا با توجه به این موضوع، واگذاری خدمات دامپزشکی به بخش خصوصی به نوعی صورت پذیرد تا ضمن رعایت عدالت و امانت، در سایه نظارت بخش دولتی، خدمات با شرایط بهتری ارائه گردد.

وی بخش دولتی را به عنوان پاسخگوی مردم دانست و یادآورشد: این مهم باعث می گردد تا  مردم از بخش دولتی درخواست ارائه  خدمات مورد نظر را به بهترین شکل ممکن داشته باشند و  در این جاست که نظارت بخش حاکمیتی بر ارائه خدمات  توسط بخش غیردولتی می تواند زمینه ساز ارائه فعالیت های مطلوب به مردم باشد.

مدیر کل دامپزشکی استان، از مسئولین دامپزشکی خواست تا کار و بازدید میدانی را فراموش نکنند و ضمن حضور در بین مردم از خدمات رسانی حوزه خود به مردم مطلع باشند.

دکتر ازغدی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: لازم است همگام به ارائه فعالیت ها اطلاع رسانی نیز انجام شده و این مهم به گونه ای صورت گیرد تا به همان اندازه که کار صورت می گیرد گزارش و اطلاع رسانی انجام شود، نه بیشتر و نه کمتر.

وی افزود: گزارش دهی فراتر از واقعیت برای مردم و مسئولین توقع ایجاد می کند و گزارش ندادن نیز سبب می شود تا فعالیت های دستگاه دیده نشود.

مدیر کل دامپزشکی استان در ادامه به رعایت اصل محوری اصلاح الگوی مصرف نیز اشاره داشت و از مسئولین دامپزشکی استان خواست تا از نیروهای موجود در بخش های دولتی و خصوصی استفاده بهینه را داشته باشند.

 

--------------------------------------------------

 

بزرگداشت هفته بسیج در اداره کل دامپزشکی آذربایجانغربی
 
مراسمی به مناسبت بزرگداشت هفته مبارک و غرورآفرین بسیج و به منظور تجلیل از بسیجیان عزیز دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و عرصه های ایثارگرانه ، با حضور مسئولین ستادی و کارمندان و اعضای پایگاه مقاومت بسیج ثامن الائمه (ع) در سالن اجتماعات اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی منعقد گردید.

دراین مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید ، به ترتیب  مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه و فرمانده پایگاه مقاومت بسیج ثامن الائمه (ع) و مسئول فرهنگی پایگاه ثامن الائمه (ع) اداره کل سخنان مبسوطی را در خصوص جایگاه والای بسیج و بسیجیان از دیدگاه کتاب آسمانی قرآن مجید ، رهنمودهای رهبر کبیر انقلاب اسلامی و مؤسس شجره طیبه بسیج حضرت امام خمینی (ره) و فرامین مطاع حضرت آیت الله العظمی خامنه ای به سمع و نظر حاضرین رساندند. 

در ادامه مراسم از تعدادی از بسجیان پایگاه مقاومت ثامن الائمه (ع) اداره کل دامپزشکی آذربایجان غربی با اهداء هدیه و لوح سپاس تجلیل به عمل آمد ، سپس شرکت کنندگان در مراسم در ضیافت صبحانه ای که از طرف اعضاء پایگاه مقاومت ثامن الائمه (ع) اداره کل دامپزشکی استان ترتیب یافته بود شرکت نمودند.

 

 

نظر شما
ادامه