کد خبر: ۴۲۷۸۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
مدیرکل جدید دامپزشکی استان قزوین در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر حمید زینالی» افزود: تلاش خواهد شد با همکاری نظام دامپزشکی استان و تشکل‌های صنفی مرتبط، نسبت به تقویت بخش خصوصی در استان اقدام شود ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: مدیر کل جدید دامپزشکی استان قزوین مهمترین برنامه‌های خود را با حکیم مهر در میان گذاشت. «دکتر حمید زینالی» بخش خصوصی را به‌عنوان بازوی مهم کمکی به بخش دولتی می‌داند و حمایت از این بخش را در دستور کار برنامه‌های خود قرار داده است.  از نظر او توجه به دانش‌محوری در بین دانشگاهیان و دانشجویان به جای نمره‌محوری یکی از ضروریات رشته‌های دانشگاهی است که رشته دامپزشکی نیز نباید از این امر مستثنی باشد.

حکیم مهر: به طور کلی فضای دامپزشکی استان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

فضای دامپزشکی استان قزوین با حضور همکاران با انگیزه و همدل که هدفشان خدمت صادقانه به بهره‌برداران و مردم استان است، فضایی است توأم با نشاط و پویایی. دامپزشکی استان قزوین در واقع با دارا بودن همکاران متعهد، متخصص، کارآمد و دلسوز که با تلفیقی از تجربه و جوان‌گرایی، تمام تلاش خود را در جهت انجام وظایف خود به نحو احسن و بر اساس قوانین جمهوری اسلامی و منویات مقام معظم رهبری و اهداف دولت تدبیر و امید به‌کار گرفته و بنده نیز به نوبه خود تلاش خواهم نمود تا این فضا را در اداره کل و واحدهای تابعه توسعه دهم.

حکیم مهر: مهمترین برنامه‌های شما برای ارتقای جایگاه دامپزشکی استان چیست؟

در راستای مأموریت‌ها و اهداف ابلاغی از سوی سازمان دامپزشکی کشور، مدیریت دامپزشکی استان نیز برنامه‌های عملیاتی و اجرایی خود را در جهت تحقق اهداف اصلی سازمان که مهمترین آن تأمین بهداشت و سلامت دام و کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دام، طیور و آبزیان، همچنین کنترل، پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان و تأمین و تضمین بهداشت و سلامت فراورده‌های دامی است، تدوین خواهد کرد.

در اجرای پاره‌ای از این برنامه‌ها از قبیل برنامه‌های مرتبط با بیماری‌های واگیر دام، طیور، آبزیان و همچنین کنترل بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان و نظارت‌های بهداشتی در جهت اجرای طرح جامع سلامت نیاز به همکاری و فعالیت‌های بین بخشی دارد که این فعالیت‌های بین بخشی از یک سو مابین بخش خصوصی و بخش دولتی دامپزشکی و از سویی دیگر بین دامپزشکی و علوم پزشکی، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های اجرایی ذیربط در ارتباط است که امیدوارم با توجه به تجربه ۳ ساله اینجانب در مسئولیت رئیس شورای مشاورین سلامت دستگاه‌های اجرایی، بتوانیم زمینه‌های همکاری بیشتر را با دستگاه‌های مذکور مهیا نماییم و انشاء الله عملکرد به گونه‌ای باشد که همانند آن جایگاه به‌عنوان استان‌های مطرح کشور در فعالیت بین‌بخشی، سرآمد باشیم.

از برنامه‌های مهم بنده، توجه به منابع انسانی در جهت بهبود مستمر ارائه خدمات به بهره‌برداران و حمایت از کارکنان مجموعه دامپزشکی استان خواهد بود که در این راستا از نظرات کلیه همکاران استفاده خواهم کرد و استفاده از ظرفیت‌های جوانان و بانوان در سمت‌های مدیریتی از دیگر اقدامات بنده در راستای سیاس‌های دولت تدبیر و امید خواهد بود.

حمایت از بخش خصوصی استان به‌عنوان بازوی مهم کمکی بخش دولتی از دیگر برنامه‌های بنده است که تلاش خواهد شد با همکاری نظام دامپزشکی استان و تشکل های صنفی مرتبط نسبت به تقویت این بخش در استان اقدام شود.

حکیم مهر: ظرفیت‌های دامپزشکی استان را در چه مواردی می‌بینید؟

 اداره کل دامپزشکی استان قزوین به‌عنوان مجموعه توانمند و با تجربه و با توجه به جایگاه استان در تولید فراورده‌های خام دامی، یکی از ادارات کل دامپزشکی مهم و تأثیرگذار در کشور بوده و از ظرفیت‌های خوبی برخوردار می‌باشد که در اینجا به موارد ذیل اشاره می‌کنم:

الف – مهمترین ظرفیت و سرمایه دامپزشکی استان، سرمایه انسانی توانمند در بخش دولتی متشکل از کارشناسان متعهد و کارآمد با ترکیبی از نیروهای با تجربه و جوان و دارای تخصص در زمینه‌های مختلف دامپزشکی از جمله دام و طیور، بهداشت مواد غذایی، اپیدمیولوژی است که تمام تلاش خود را در جهت ارائه خدمات بهتر به بهره‌برداران به کار می‌گیرد. بر همین اساس در برنامه‌های بنده، توانمندسازی و توجه به منابع انسانی اداره کل از اولویت ویژه‌ای برخوردار است.

ب – بخش خصوصی توانمند، سخت کوش، کارآمد و با توانایی علمی بالا و در تعامل سازنده با بخش دولتی است که توانسته است جایگاه مناسبی برای خود در سطح استان و استان های همجوار کسب نماید.

ج – وجود آزمایشگاه مرجع کنترل کیفی مواد غذایی با منشأ دامی استان به بهره‌گیری از تجهیزات به روز آزمایشگاهی و کادر متخصص و با تجربه یکی از مهمترین ظرفیت‌های دامپزشکی استان بوده که دارای جایگاه ویژه‌ای در استان و کشور بوده و در حال حاضر به‌عنوان آزمایشگاه همکار مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه‌ها و مطالعات کاربردی فعالیت می‌نماید.

د – همسویی و حمایت‌های همه‌جانبه ریاست محترم سازمان جهاد کشاورزی، استاندار و معاونین محترم، ریاست محترم سازمان مدیریت و برنام‌ریزی، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی و تشکل‌های صنفی در جهت تحقق اهداف دامپزشکی استان و در دیدگاه کلان در جهت برنامه‌های سازمان دامپزشکی کشور.

ه- تشکل‌های صنفی توانمند و همراه با مجموعه اداره کل که در اجرای برنامه‌های اداره کل همیشه کمک حال دامپزشکی استان بوده و کمک شایانی به اداره کل در پیاده‌سازی برنامه‌های خود به‌عمل می‌آورد.

حکیم مهر: همجواری استان با پایتخت چه فرصت‌ها و تهدیدهایی را برای مدیریت شما به همراه خواهد داشت؟

 همجواری استان با پایتخت را نه یک تهدید بلکه یک فرصت می‌دانم که ظرفیت‌های بسیار خوبی را برای اداره کل ایجاد نموده که از جمله این ظرفیت‌ها می‌توان به دسترسی سهل‌تر به سازمان دامپزشکی کشور، بهره‌مندی از امکانات آزمایشگاه مرکز ملی تشخیص و موسسه رازی و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و امکان استفاده سریع از امکانات و خدمات مختلف آنها اشاره نمود. از مزایای دیگر همجواری با پایتخت مشارکت در طرح‌های الگویی و عضویت در کمیته‌های تخصصی سازمان دامپزشکی کشور است که در این زمینه نیز اداره کل دامپزشکی استان حضور دارد. از نگاه دیگر نیز همجواری با پایتحت فرصتی را فراهم نموده تا اداره کل خود را در معرض نظارت بیشتر سازمان دامپزشکی و راهنمایی‌های بیشتر در توسعه خدمات خود ببیند که نتیجه آن بهبود مستمر و رفع نواقص احتمالی و نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت خواهد بود.

حکیم مهر:‌ آیا برای جمع‌آوری بازار سنتی پرندگان برنامه‌ای دارید؟

نظر به اهمیت وضعیت کنونی بازار سنتی پرندگان در سطح کشور بر شیوع بیماری‌ها و خصوصا آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، ساماندهی بازار سنتی پرندگان استان نیز از اولویت برنامه‌های بنده است. البته لازمه ساماندهی این وضعیت و شاید بهتر بگوئیم اقدامات جانبی ما در جهت ساماندهی وضعیت کنونی، فرهنگ‌سازی در بین مردم است چرا که اگر مردم آگاهی  لازم را از خطرات احتمالی خرید پرندگان از این بازارها داشته باشند، خود با ما همراه بوده و ما اینگونه بهتر می‌توانیم به اهدافمان جامه عمل بپوشانیم. در حال حاضر زیرساخت لازم را جهت انتقال بازار سنتی پرندگان با همکاری دستگاه‌های ذیربط استانی از جمله پدافند غیر عامل و مدیریت بحران استانداری به مکان جدیدی با ایجاد امکانات بیوسکیوریتی مناسب فراهم شده است و امیدواریم با حمایت دستگاه‌های مذکور هرچه زودتر محقق گردد.

حکیم مهر: شما سوابق گوناگون تدریس را هم در کارنامه خود دارید. مهمترین چالش‌های آموزش دامپزشکی را چه چیزهایی می‌دانید؟

موضوع آموزش دانشگاهی در کشور نیازمند بررسی و ارزیابی کامل در سطوح ملی و به‌ویژه سطوح دانشگاهی است. ولی یکی از مواردی که نیازمند بررسی و توجه بیشتری است، توجه به دانش‌محوری در بین دانشگاهیان و دانشجویان به جای نمره محوری است که رشته دامپزشکی نیز نباید از این امر مستثنی باشد. اما به نظر بنده مهمترین چالش‌های آموزشی خاص رشته دامپزشکی در حال حاضر عبارتند از عدم توجه شایسته و بایسته به مباحث عملی و بسنده کردن آموزش به مباحث تئوریک، کمبود امکانات آموزشی لازم در برخی از مراکز آموزش تازه تأسیس، کثرت دانشکده‌های دامپزشکی و بی‌انگیزه بودن دانشجویان که بایستی توسط دستگاه‌های تصمیم‌گیر در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.

حکیم مهر: به نظر شما انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت می‌تواند این مشکل را حل کند؟

انتقال آموزش دامپزشکی به وزارت بهداشت، گستردگی و زوایای متعددی دارد که نیازمند بررسی همه‌جانبه بوده و می‌بایست در سطح سیاست‌های کلان کشور ابعاد مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

در پایان قدردان خدمات بنیانگذاران دامپزشکی دولتی استان قزوین، آقایان دکتر محمدعلی توکل و دکتر حمید رضایی هستم و از زحمات مدیران کل دامپزشکی استان قزوین آقایان دکتر مرحوم علی محمد اویسی، دکتر محمد رضا صفری، دکتر محمد جواد امیدواریان، دکتر سید سبحانعلی علوی و دکتر سید بهمن نقیبی و کلیه همکاران مجموعه دامپزشکی استان قزوین صمیمانه سپاسگزارم.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
0
احسن دکتر

خداوند به حضرتعالی توفیق دهد
انشاالله
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
0
ای کاش نظرشون رو درباره اجرای ماده 19 رو هم می پرسیدید ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
0
ارزوی موفقیت برای دکتر زینالی دارم و امیدوارم در تصمیماتشون به موارد و بندهای ذکر شده پایبند باشند. امیدوارم جارو واسه همکاران متعهد و کاری باز کنن تا استان طی چند سال اینده دارای مدیران قوی حتی در سطح ملی شود.
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
0
به امید روزی که در این وضعیت اسف بار شاغلین بخش خصوصی همکاران بخش دولتی نقطه مقابل شاغلین بخش خصوصی نباشدای کاش سخنان شما فقط حرف نباشد و سرلوحه سایر مدیران استانهای دیگر باشد
..........
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
بخش دولتی همیشه برای بخش خصوصی دامپزشکی،مشکل ایجاد کرده و حسادت زیادی نشان داده است.علی الخصوص وقتی که متاسفانه رییس نظام دامپزشکی از بخش دولتی باشه،طرف نه تنها حسادت و غرور بیش از حد پیدا می کنه،بلکه ................!!روسای نظام دامپزشکی دقت داشته باشن که سازمان نظام دامپزشکی که به زور تحمیل شد با پول اعضا می چرخه پس ..............!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۵
0
0
بخش خصوصی هم مشکلات و جنبه های تاریکی داره که بایستی از زاویه نظارتی بخش دولتی کنترل و ریشه کن بشه. اینکه کسی مقابل دیگری هست جمله درستی نیست و نبایستی در عمل هم اینگونه باشه.
نظر شما
ادامه