کد خبر: ۴۲۷۸۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
نامه سرگشاده دبیر اجرایی پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر:
در پی اظهارات اخیر مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران، «دکتر محسن مشکوة» با ارسال نامه ای سرگشاده به این اظهارات پاسخ گفت ...
 

حکیم مهر: در پی اظهارات اخیر مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران مبنی بر معرفی حرفه دامپزشکی به عنوان یکی از رسته های شغلی آلاینده در تهران و ضرورت انتقال کلینیک های دامپزشکی به خارج از شهر، «دکتر محسن مشکوة» دبیر اجرایی پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر با ارسال نامه ای سرگشاده به این اظهارات پاسخ گفت.

به گزارش حکیم مهر، متن این نامه به شرح زیر است:

به نام خدا

جناب آقای فرهاد افشار

مدیرعامل محترم شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر شهرداری تهران

موضوع: جوابیه

با سلام و احترام،           

در ارتباط با بیانات اخیر جنابعالی موضوع معرفی رسته شغلی دامپزشکی به عنوان رسته شغلی آلاینده و قراردادن آن در کنار ۵ رسته شغلی آلاینده شامل:

- تعمیرگاه های خودرو های سنگین

- انبارهای پسماند

- مراکز اسقاط موتورسیکلت ها و خودروها

- مراکز شارژ گاز و کپسول

- واحدهای دامپروری و دامپزشکی

 

به استناد مصوبه سال ۱۳۹۶ وزارت کشور در الزام شهرداری ها به انتقال رسته های شغلی آلاینده، در نگاه اجمالی موجب نگرانی و تاسف از عدم شناخت مقامات و مسئولین کشوری در تدوین و تصویب اینگونه مصوبات و بیانگر عدم آگاهی آنان از آن چه در جهان در حال پیشرفت می گذرد، دارد اما بخش دوم بیانات جنابعالی مبنی بر رویکرد جدید در دنیا و تهران این است که تمام مشاغل قابلیت فعالیت در شهر را دارند مشروط بر اینکه الزامات فعالیت خود را رعایت کنند، امیدوارکننده تر است. برای روشن شدن موضوع به استحضار می رساند:

۱- رشته دامپزشکی بیشترین قرابت، نزدیکی و ارتباط را با گروه پزشکی دارد (مطابق قانون اجازه پرداخت حق محرومیت از مطب مصوب 1366 و قانون شمول پرداخت حق محرومیت از مطب مصوب 1372، دامپزشكان درگروه پزشكان، دندانپزشكان و داروسازان و در عرض یكدیگر در برخورداری از حق مطب، قرارگرفته اند- مطابق قانون خدمت نیروی انسانی، درمانی و بهداشتی مصوب 1358 شورای انقلاب و اصلاحات بعدی در باره فارغ التحصیلان رشته دامپزشكی مصوب 28/3/1364 مجلس شورای اسلامی، رشته دامپزشكی نیز مشمول مقررات لایحه قانونی خدمت نیروی انسان، درمانی و بهداشتی مشابه پزشكان می باشد). قراردادن رسته شغلی دامپزشکی در کنار تعمیرگاه خودروهای سنگین، مراکز اسقاط موتور سیکلت ها و خودروها، مراکز شارژ گاز و کپسول و واحدهای دامپروری علمی، منطقی و کارشناسانه به نظر نمی رسد.  

۲- اساساً انتخاب محل تاسیس و صدور پروانه تاسیس مراكز خدمات دامپزشكی با در نظر داشتن اصول و مبانی بهداشتی، زیست محیطی و استقرار سامانه های بهداشتی، در چارچوب قوانین مصوب بر اساس سیاست ها و ضوابط حاکمیتی اعلامی سازمان دامپزشکی کشور توسط سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران صورت می پذیرد و دریافت کنندگان پروانه ملزم به رعایت قوانین، مقررات، ضوابط و دستورالعمل ها می باشند.

۳- مراكز خدمات دامپزشكی بخشی از ساختار نظام سلامت كشور می باشد. بر پایه اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، 61 درصد عوامل بیماری زا و 75 درصد بیماری های نوپدید شناخته شده در انسان، زئونوز یا قابل انتقال بین انسان و حیوان می باشند. استراتژی و راهكار مقابله با زئونوزها، در مبارزه با این بیماری ها در حیوانات قرار دارد و این دامپزشكان هستند كه در خط مقدم مبارزه با این بیماری ها قرار دارند.

۴- در مطالعات تطبیقی انجام شده در اغلب كشورهای جهان به ویژه كشورهای با شاخصه های بهداشتی بالا، مراكز خدمات دامپزشكی در بافت های مسكونی و محیط های آرام شهر، واقع شده اند و نه تنها برای دایر نمودن این مراكز محدودیت و یا مزاحمتی ایجاد نمی شود، بلكه حمایت و مورد استقبال نیز قرار می گیرند.

۵- دیدگاه و نگرش سلامت واحد " "One Health  در برگیرنده پزشكی (Human Medicine  دامپزشكی  (Veterinary Medicine)  و بهداشت محیط است و جز این نگرش، دستیابی به شاخص های سلامت مطلوب، محال و غیرممكن است. دامپزشكان  به پیشگیری، كنترل، تشخیص و درمان بیماری ها، اختلالات، آسیب ها و امداد و نجات درحیوانات می پردازند. با در نظر داشتن شرایط روز جامعه و گرایش روزافزون خانواده ها به نگهداری حیوانات خانگی، ضمن رفع موانع و محدودیت های موجود، از شهرداری ها خواسته می شود با تعامل، همكاری و همراهی، از تاسیس مراكز خدمات دامپزشكی غیردولتی نه تنها حمایت و پشتیبانی بلكه استقبال و به عنوان یك وظیفه و خواسته عمومی در این زمینه سرمایه گذاری و هزینه نمایند و از همه مهمتر نسبت به اصلاح مصوبات مغایر اقدام نمایند.

 

دبیر اجرایی پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر

دكتر محسن مشكوة

۱۳۹۷/۴/۱۰

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
0
0
اگر قرابت و نزدیکی به پزشکی داریم چرا جزیی از وزارت بهداشت نیستیم؟ تا کی باید چوب کسانی را بخوریم که با الحاق به وزارت بهداشت مخالفت میکنند و منافع خود را در گرو آب گل الودی دیده اند که سالهاست از جدایی این سازمان از سیستم بهداشتی کشور بوحود آمده.
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۸
0
0
دامپزشکی از پزشکی فقط اسم پزشکی روش هست
نظر شما
ادامه