کد خبر: ۴۲۷۷۵
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر علی‌صفر ماکنعلی» افزود: اگر معیارهای کنترلی از جمله ابزاری به اسم واکسیناسیون موازی با سایر ابزارها در این مناطق عملیاتی نشود، امکان درگیری مجدد هر فارمی در این مناطق وجود دارد ...
 

حکیم مهر: معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: پیش بینی سازمان دامپزشكی كشور در زمینه رخداد آنفلونزای فوق حاد پرندگان با توجه به تلاش های انجام شده این است كه دیگر شاهد آلودگی و طغیان به وسعت سال های گذشته در این خصوص نباشیم، اما این پیش بینی به معنای عدم بروز بیماری بصورت مطلق نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علی صفر ماکنعلی» با حضور در برنامه روی خط خبر شبكه خبر با اشاره به کاهش 80 درصدی رخداد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور، گفت: در خصوص ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان نكته ای حائز اهمیت این است كه با توجه به تغییرات مداوم آنتی ژن های ویروس و بروز سویه های نوتركیب جدید از ویروس مذكور، با فرایندی تحت عنوان موج بیماری مواجه بودیم که یک موج در سال 1395-1396 اتفاق افتاد و از مهر ماه سال 1395 آغاز و تا پایان مرداد ماه سال 1396 ادامه داشت که متاسفانه به دلیل ماهیت ویروس 22 استان کشور درگیر این بیماری شد.

وی افزود: این آمادگی در سازمان دامپزشکی کشور به منظور بررسی و سرویلانس بیشتر جهت كنترل بیماری ضمن هماهنگی و تعامل ایجاد شده با دانشگاهیان، كارشناسان بین المللی و كشورهایی كه تجربه موفق در این خصوص داشتند به وجود آمد، لذا برنامه ای در پنج محور تعیین شد تا بتوان علاوه بر مقابله با این بیماری راه های پیشگیری از آن را نیز اجرایی کرد.

 معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به پنج محور تدوین شده در این حوزه، گفت: محور اول رصد و پایش؛ محور دوم راه اندازی سیستم های تشخیص در سطح استان هایی که در معرض مواجه و ابتلا بودند؛ محور سوم تهیه، تدوین و به روز رسانی برنامه ها؛ محور چهارم بحث آموزش و ترویج و محور پنجم ارزیابی و مراقبت فعالیت های سازمان دامپزشکی کشور معین شد.

 دکتر ماکنعلی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور در راستای به هنگام سازی برنامه ها با همکاری سازمان محیط زیست 620 نقطه کشور که در واقع نقاط پر خطر و مناطقی که ویروس می تواند در آنجا منتشر شود را شناسایی کرد، گفت: با اقدامات انجام شده سیستم پایش و رصد را در این مناطق نهادینه کردیم و در حوزه تشخیص نیز در 14 استان سیستم های تشخیصی را به شکلی طراحی کردیم که نیاز به ارسال نمونه ها به تهران و یا مرکز تشخیص نباشد و بتوان در همان استان آزمایش های لازم را انجام داد.

 معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور افزود: نکته بسیار مهم و قابل توجه این است که به دلیل ماهیت بی ثبات بودن ویروس و شرایط اکوسیستم در کشور، امکان درگیری هر فارمی در 12 استان آذربایجان شرقی، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، فارس و خراسان رضوی، به علاوه سه استان شمالی گلستان، گیلان و مازندران وجود دارد لذا اگر معیارهای کنترلی از جمله ابزاری به اسم واکسیناسیون موازی با سایر ابزارها در این مناطق عملیاتی نشود، امکان درگیری مجدد هر فارمی در این مناطق وجود دارد.

 وی با بیان اینکه با برنامه ریزی های انجام شده تعداد واحدهای مرغ تخم گذار به سطح قبل از ایجاد بحران رسیده است، عنوان کرد: علاوه بر این موضوع در بحث تولید نیز توانسته ایم وارد فضای صادرات شویم، به گونه ای که در حال حاضر صادرات جوجه یک روزه و تخم مرغ خوراکی به کشور های همجوار صورت می گیرد.

 معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اقدامات سازمان دامپزشکی در راستای مقابله با بیماری آنفلوانزا گفت: سازمان دامپزشکی کشور برنامه ای را که برای کنترل بیماری طراحی کرده بر اساس مشورت با مجامع ذی صلاح بین المللی، شبکه بین المللی سازمان جهانی بهداشت دام و سازمان خوارو بار کشاورزی بوده؛ علاوه بر این در این زمینه هماهنگی هایی با مرکز مدیریت بحران بهداشت دام سازمان ملل صورت گرفته است.

 وی افزود: همچنین برای انجام این مهم مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور توسعه یافته و به بحث های آموزش، سیستم های مهار و مختومه کردن توجه شده است.

 معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به تعاریف سازمان بهداشت جهانی دام در خصوص کنترل بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان، اظهار کرد: در زمانی که از پایان آخرین کانون سه ماه سپری شود و کانون جدیدی پیدا نشود، آن منطقه پاک اعلام خواهد شد؛ البته باید به این مساله نیز توجه شود که بحث ریشه کنی در این بیماری در قیاس با بیماری های دیگر کاملاً متفاوت است و ما انتظار داریم تا در سال 1401 کشور کاملاً پاک و عاری از این بیماری شود و صنعت طیور ایران جایگاه بین المللی خود را به دست آورد.

  دکتر ماکنعلی با بیان اینکه برنامه واکسیناسیون در ایران تحت عنوان برنامه واکسیناسیون هدفمند پیشگیرانه اجرایی می شود، اظهار کرد: برنامه واکسیناسیون در یک جغرافیای خاص از ایران که بنا به دلایلی با تراکم بالای بیماری مواجه هستند، این طرح اجرایی می شود و پیش بینی ما این است که در استان های هدف 70 تا 80 درصد کانون های بیماری کاهش پیدا کند.

وی در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه آموزش به فعالان طیور، اظهار کرد: با موسسه علمی کاربردی وزارت جهاد سازندگی که متشکل از یک مجموعه از متخصصان است، کارگروه آموزشی را برای تمامی بهره برداران اعم از کارگران، تکنیسین ها، دامپزشکان و صاحبان مرغداری در سطوح مختلف آغاز کردیم.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با تاکید به این مساله که آموزش نقش بسیار کلیدی در کنترل بیماری آنفلوانزا دارد، عنوان کرد: خوشبختانه تا کنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و نکته قابل توجه این است که پس از انجام این طرح به نیروها یا واحدهایی که آموزش ندیده باشند اجازه فعالیت نخواهیم داد.

به گفته دکتر ماکنعلی یکی از اتفاقات مثبتی که در سال گذشته رخ داد این بود که شرح وظایف دستگاه ها و سازمان هایی که عضویت در ستاد ملی کنترل آنفلوانزا را دارند توسط وزیر کشور ابلاغ شد و تمام دستگاه ها از جمله سیستم قضایی، نیروی انتظامی، وزارت جهاد سازندگی، وزارت راه، سازمان محیط زیست، دانشکده های دامپزشکی و تشکل ها یک ستاد اجرایی با 11 کمیته تخصصی تشکیل دادند که در زمینه ها ی متعدد شرح وظایفشان مشخص شده است.

 
 
نظر شما
ادامه